Den studerande skall förvärva en förståelse för och kunna analysera rektors vardagliga praktik och hur de egna förutsättningarna för rektorsrollen bäst kan utnyttjas. Kursen syftar även till att ge den studerande kunskaper för att analysera den egna skolans utvecklingsbehov.
Skolan och skolledarskap ur ett kulturellt och etiskt perspektiv behandlas, liksom skoljuridiska frågeställningar.
Den studerande skall erhålla en god kompetensutveckling för en fortsatt verksamhet i skolan och ges möjlighet till ett aktivt lärande i samspel med andra kursdeltagare.
Förväntade studieresultat
Kursens mål är att utmana och tydliggöra uppdraget och innebörden av ett demokratiskt,
lärande och kommunikativt ledarskap.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen består av sju kurstillfällen. Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Den som inte är närvarande tilldelas kompletterande uppgifter.
Examination
Kursdeltagarna examineras skriftligt och/eller muntligt beträffande litteraturstudier och tillämpningsuppgifter. De senare presenteras i en skriftlig rapport.
För att kursdeltagaren skall kunna tillgodoräkna sig 7,5 hp på kursen och erhålla betyget godkänd krävs:
- inläsning och bearbetning av relevant litteratur
- närvaro enligt schema
- aktivt seminariedeltagande
- individuellt författande av ett pm som framläggs sista kurstillfället
Prestationerna bedöms i en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Ett andra examinationstillfälle ges i nära anslutning till ordinarie examinationstillfälle.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
Introduktionsutbildning för nytillträdda skolledare
Erdis Mare Juridik för pedagoger. 3. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 (Lund : 117 s. : ISBN: 91-44-03635-3 Se Umeå UB:s söktjänst
En tryggare skola : [regler och förebyggande arbete mot våld och mobbning] Herlin Agneta, Munthe Bo F. 1. uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2005 : 175 s. : ISBN: 91-39-10379-X Se Umeå UB:s söktjänst
Lundberg Leif Görandets lov - lov att göra : om den nya tidens rektor Umeå : Univ. : 2000 : 178 s. : ISBN: 91-7191-902-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Persson Anders Skolkulturer Lund : Studentlitteratur : 2003 :
Etiskt ledarskap : med fokus på skolan Starratt Robert J., Lagerhammar Ann 1. uppl. : Malmö : Liber : 2005 : 152 s. : ISBN: 91-47-07509-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Lpf 94. (1994). Läroplan för de frivilliga skolformerna. Stockholm: Fritzes.
Lpfö 98. (1998). Läroplan för förskolan. Stockholm: Fritzes.
Lpo 94 (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Fritzes.
Utbildningsdepartementet (2002). Lärande ledare (4). Stockholm: Utbildningsdepartementet