"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utredningsmetodik, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Statistical Methods

Denna kursplan gäller: 2010-07-05 och tillsvidare

Kurskod: 2ST038

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Statistik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: USBE Statistik

Beslutad av: Programkomittén för Pol-utbildningarna, 2007-10-05

Reviderad av: Göran Arnoldsson, 2009-10-28

Innehåll

Under momentet behandlas de olika stegen i en statistisk undersökning. Olika typer av urval presenteras och jämförs, skillnaden mellan experimentella och icke-experimentella undersökningar diskuteras, mätning och mätproblem behandlas ingående. En stor del av tiden ägnas till icke-experimentella undersökningar och då framför allt undersökningar där mätinstrumentet utgörs av en enkät. I samband med detta behandlas även grundläggande mätteoretiska begrepp relevanta för enkätkonstruktion. Statistisk deskription, i form av tabeller, figurer och statistiska mått, för såväl en som flera variabler, behandlas ingående. För beskrivning av samband mellan två eller flera variabler används bl.a. korrelation (inklusive rangkorrelation), linjär regression, logistisk regression och flervägsindelade tabeller. Under momentet behandlas också sannolikhetsteori som är en grund för förståelse och användning av statistiska metoder. Moment 2 Under momentet behandlas statistiska metoder för skattning och hypotesprövning, s.k. statistisk inferens. Speciellt fokus ligger på inferens om ett medelvärde eller en proportion samt skillnader mellan två medelvärden eller två proportioner. Vid analys av samband behandlas bl.a. statistisk inferens vid linjär regression och korstabeller.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten - kunna redogöra för grundläggande steg i en statistisk undersökning. - kunna konstruera och utvärdera en enkät. - kunna använda deskriptiva tekniker och statistiska modeller för att beskriva och analysera företeelser i verkligheten. - besitta grundläggande teoretiska kunskaper i sannolikhetslära och inferens som ligger till grund för de metoder som tillämpas inom statistiken - kunna förklara tankegången vid, och i enklare fall kunna genomföra, statistisk inferens i form av estimation och hypotesprövning. - skriftligt och muntligt kunna redovisa resultat av genomförda statistiska undersökningar - kunna kritiskt granska såväl vetenskapliga artiklar som populärvetenskapliga artiklar och tidningsartiklar där enklare statistiska metoder används - kunna använda något standardprogram för datorbearbetning och enklare statistiska undersökningar.

Behörighetskrav

En B, Ma C, Sh A (områdesbehörighet 4)

Undervisningens upplägg

En stor del av undervisningen är av laborativ karaktär och ges i form av datorlektioner, datorövningar och handledning i datorsal i syfte att öka förståelsen för den statistiska begreppsapparaten samt i syfte att ge studenten möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper på verkliga problem. Vid datorlektionerna och datorövningarna används olika statistiska programvaror, som t.ex. Minitab och SPSS. Undervisning ges också i form av föreläsningar, lektioner och seminarier.

Examination

Examinationen sker löpande och består dels av redovisning av förelagda inlämningsuppgifter dels av ett eller flera skriftliga prov. För inlämningsuppgifter fastställs vissa datum då redogörelse senast skall inlämnas och/eller muntlig presentation skall ges. På skriftliga prov sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). På inlämningsuppgifter ges endast betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på ett moment krävs att samtliga skriftliga prov och inlämningsuppgifter är godkända. För betyget Godkänd på hela kursen krävs att båda momenten är godkända. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på båda momenten eller sammanlagt 75% rätt på de skriftliga proven. För den som ej godkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare ett provtillfälle senast tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ges normalt ett extra provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov veckan innan höstterminens start. Student som ej har blivit godkänd efter två examinationstillfällen har rätt att byta examinator.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande prövas alltid individuellt (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).

Litteratur