"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik - Lärande och utveckling i klassrummet, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education - Learning and Development in the Classroom

Denna kursplan gäller: 2017-01-09 och tillsvidare

Kurskod: 2SP015

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-02

Innehåll

I denna kurs är det specialpedagogiska kunskaps- och verksamhetsområdet för pedagoger i fokus.  Syftet med kursen är att ge en fördjupad beredskap och kompetens i att stödja individens lärande och utveckling i klassrummet.  Specialpedagogikens bakgrund, organisation och styrning studeras utifrån ett nationellt och internationellt perspektiv. Vidare problematiseras skolans stödinsatser med utgångspunkt i specialpedagogiska teorier, perspektiv och centrala värdegrundsfrågor. Ett specifikt intresse riktas mot verksamheters förutsättningar att erbjuda tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet till barn, elever och vuxna studenter. Det ges dessutom möjlighet till fördjupning rörande en vald funktionsnedsättning i syfte att utveckla arbetet med stödinsatser på individ, grupp och organisationsnivå. Fördjupningen bör fokusera ett ämne eller en typ av verksamhet.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa utförlig förståelse för det mångfacetterade specialpedagogiska uppdraget i verksamheten.
  • Nyanserat och självständigt redogöra för centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet samt diskutera, värdera och problematisera det specialpedagogiska uppdraget med hjälp av dessa.
  • Övergripande redogöra och kritiskt granska det specialpedagogiska uppdraget utifrån ett nationellt och internationellt utbildningsvetenskapligt sammanhang.

Färdighet och förmåga

  • Dokumentera, kritiskt granska och dra slutsatser om förutsättningarna för individens lärande och utveckling på organisations- grupp- och individnivå genom att genomföra en pedagogisk kartläggning.
  • Självständigt visa förmåga att genomföra en pedagogisk bedömning genom att kritiskt granska och diskutera möjligheter och hot mot elevens lärande och utveckling utifrån den pedagogiska kartläggningen.
  • Självständigt planera och föreslå adekvata åtgärder för att motverka en funktionsnedsättnings konsekvenser genom stimulans, extra anpassningar och i tillämpliga fall särskilt stöd.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Problematisera ställningstaganden och förhållningssätt i arbetet med stödinsatser till barn, elever och vuxna studenter. I detta ingår att med hjälp av specialpedagogiska teorier och perspektiv kritiskt granska relationerna mellan normalitet/olikhet, exkludering/inkludering och tillgänglighet/delaktighet.
  • Kritiskt granska möjligheten att utveckla inkluderande lärmiljöer så att de bidrar till likvärdighet, tillgänglighet och delaktighet för alla elever.

Behörighetskrav

Lärarexamen. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av inspelade föreläsningar, nätbaserade seminarier och workshops. De kunskapsområden som kursen innehåller introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i basgrupper i form av workshops och seminarier. Under dessa tillfällen ges studenten tillfälle att bearbeta kursens kunskapsområden samt synliggöra och granska sin förståelse i skrift. En slutgiltig skriftlig och individuell examinerande uppgift sammanfattar de kunskaper som genererats under kursens gång genom att studenten väljer en funktionsnedsättning och verksamhetstyp att fördjupa sig i. Uppgiften består i att genomföra en pedagogisk utredning och därefter diskutera denna med hjälp av kurslitteratur och föreslå förändringar av lärmiljö och stödinsatser. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

Examinationsuppgifter genomförs i basgrupper via seminarium och redovisning på nätet samt individuellt genom skriftlig inlämningsuppgift. Dessa moment är obligatoriska.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera det specialpedagogiska kunskapsområdet ur ett värdegrundsmässigt och ett internationellt perspektiv samt kunna analysera arbetet med stödinsatser utifrån teorier och perspektiv på specialpedagogik.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan
godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre
provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
 

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 1

Aktuella styrdokument, konventioner och lagar. Valbar litteratur tillkommer.

Ahlberg Ann
Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
ISBN: 9789147114214
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Specialpedagogik - i, om, för och med praktiken
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Forslund Frykedal Karin, Samuelsson Marcus
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 199 s. :
ISBN: 9789147111947
Se Umeå UB:s söktjänst

Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan
Eriksson-Gustavsson Anna-Lena, Göransson Kerstin, Nilholm Claes
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 176 s. :
ISBN: 978-91-44-06890-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Gadler Ulla
En skola för alla - gäller det alla? : statliga styrdokuments betydelse i skolans verksamhet
Växjö, Kalmar : Linnaeus University Press : 2011 : 178 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-11464
ISBN: 9789186491819
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
Hjörne Eva, Säljö Roger
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 242 s. :
ISBN: 9789144095172
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Specialpedagogik och funktionshinder
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 334 s. :
ISBN: 978-91-27-12020-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Are Minority Children Disproportionately Represented in Early Intervention and Early Childhood Special Education?
Morgan P.L, Farkas G, Hillemeier M.M, Maczuga S
Ingår i:
Educational researcher
Washington : American Educational Research Association : 1972- : 41 : sid. 339-351 :
Fulltext

McLeod Stephen K
Knowledge of Need
Ingår i:
International journal of philosophical studies
London : Taylor & Francis : 1997- : 19 : sid. 211-230 :
http://www.tandfonline.com.proxy.ub.umu.se/doi/full/10.1080/09672559.2011.561616

Runström Nilsson Petra
Pedagogisk kartläggning : att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd
3., [uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 134 s. :
ISBN: 9789140686022
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (valda delar)

Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Ingår i:
Allmänna råd
Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 80 :
http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3299
Läsanvisning: (valda delar)