"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvecklingsstörning - att utveckla lärande i skola och vardag, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Developmental disabilities - developing learning in school and everyday life

Denna kursplan gäller: 2013-01-14 och tillsvidare

Kurskod: 2SP012

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Specialpedagogik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Pedagogiska institutionen, 2012-11-13

Innehåll

I kursen behandlas utvecklingsstörning/intellektuell funktionsnedsättning och funktionshinder i ett historiskt och nutida perspektiv med tonvikt på lärande i skola och vardag. Utvecklingsstörning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning problematiseras. Särskilt betonas bemötande av individer med utvecklingsstörning samt hur bemötandet kan påverka individens utveckling. Styrdokument som berör utbildning för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning samt rättighetslag-stiftning i relation till personkretsen bearbetas och beaktas. Relationen mellan omsorg och lärande i den pedagogiska praktiken analyseras. Problematiken kring utvecklingsstörning i aspekter av delaktighet och inkludering i skola och vardag uppmärksammas. Olika teorier om lärande bearbetas i relation till lärande och undervisning.  Vidare behandlas betydelsen av föräldrasamverkan, och förhållningssättets betydelse i samarbete med föräldrar/ vårdnadshavare och experter uppmärksammas och problematiseras. Intersektionalitet beaktas och problematiseras, exempelvis i aspekter som kön, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, klass, etnicitet och ålder. Särskild vikt läggs vid att synliggöra den egna lärandeprocessen i relation till kursens innehåll och form.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för utvecklingsstörning som funktionsnedsättning i historiskt och nutida perspektiv med tonvikt på att utveckla lärande i skola och vardag
  • redogöra för olika perspektiv på innebörden av utvecklingsstörning samt visa förståelse för  utvecklingsstörning i förhållande till kön, könsöverskridande identitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, klass, etnicitet och ålder
  • visa kännedom om internationella och nationella styrdokument som reglerar utbildning för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning
  • visa kunskap om rättighetslagstiftning omfattande barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning
  • visa förståelse för föräldrars/vårdnadshavares perspektiv och vikten av föräldrasamverkan i samarbetet mellan föräldrar/vårdnadshavare och experter 

Färdigheter och förmågor

  • tolka och omsätta de nationella styrdokumenten i undervisningsplanering som berör barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning
  • tillämpa olika teorier om lärande i analys av verksamheter i skola och vardag
  • visa färdigheter att befrämja föräldrasamverkan och samarbeta med experter
  • analysera hur utvecklingsstörning samspelar med kön, könsöverskridande identitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, klass, etnicitet och ålder

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och analysera olika faktorer i samhälle, skola och vardag och dess konsekvenser för individer med utvecklingsstörning
  • värdera och ta ställning till hur delaktighet och inkludering skrivs fram i styrdokument och omsätts i pedagogisk praktik
  • värdera betydelsen av samverkan med föräldrar/vårdnadshavare och experter
  • reflektera över eget lärande i relation till kursens innehåll och form

Behörighetskrav

Lärarexamen eller motsvarande, tre års lärarerfarenhet efter examen.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning av fältstudier och litteraturstudier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska.

Examination

De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Studenternas prestationer bedöms i en tregradig betygskala, Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekt begära att annan lärare utses som examinator.
Studenten examineras i form av:
- muntlig presentation av case (U/G)
- individuell skriftlig problemformuleringsuppgift (U/G/VG)
- individuell skriftlig reflektion kring det egna lärandet i relation till kursens innehåll och form (U/G)

För godkänt kursbetyg krävs godkänt betyg i alla tre examinationsdelar. För kursbetyget Väl Godkänd krävs att samtliga examinerande delar är godkända samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på den individuella skriftliga problemformuleringsuppgiften.  För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie examinationstillfälle och ett andra examinationstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje hösttermin därutöver, efter anmälan, möjlighet till ett tredje examinationstillfälle.

TILLGODORÄKNANDE
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på kurs efter skriftlig ansökan. Blankett för ansökan: umu.se/blankett/SA. I ansökan ska anges vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis motiveras detta skriftligt. Ett avslag på ansökan är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 3

Därför inkludering
[Ny utg.] : Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2008 : 175 s. :
http://iloapp.appelklyftig.com/blog/21?ShowFile&doc=1276540493.pdf
Obligatorisk

Bildning för alla! : en pedagogisk utmaning
Rosenqvist Jerry, Barow Thomas, Östlund Daniel
Kristianstad : Kristianstad University Press : 2012 : 247 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-979422-3-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Berthén Diana
Förberedelse för särskildhet : särskolans pedagogiska arbete i ett verksamhetsteoretiskt perspektiv
Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 213 s. :
urn:nbn:se:kau:diva-899
ISBN: 9789170631221
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Disabled Children, Ethnography and Unspoken Understandings: The Collaborative Construction of Diverse Identities
Davis John, Watson Nick, Cunningham-Burley Sarah
In Christensen, P.M. and James, A. (reds.), Research with Children: Perspectives and Practices, New York, USA: Routledge, pp. 220-235 : 2008 :
Obligatorisk

Research initiation based on idea-circles: from research object to co-actor
Erdtman Emil, Tideman Magnus, Fleetwood Christina, Moller Kerstin
Disability & Society, 27(6), pp. 879-882 : 2012 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09687599.2012.705055
Obligatorisk

Granlund Mats
Vad är utvecklingsstörning?
FUB:s forskningsstiftelse ALA och Forskningsprogrammet CHILD, ISB Mälardalens Högskola : 2004 :
http://www.poms.nu/konf/Mats_Granlund.pdf
Obligatorisk

Grunewald Karl
Från idiot till medborgare : de utvecklingsstördas historia
2. uppl. : Stockholm : Gothia : 2010 : 496 s. :
ISBN: 978-91-7205-717-3 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Göransson Kerstin
"Jag vill förstå" : om eleven, kunskapen och lärandet.
Stockholm : Ala ; Statens institut för handikappfrågor i skolan (SIH) : 1999 : 242 s. :
ISBN: 91-7670-074-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Inclusive education in Sweden? A critical analysis
Göransson Kerstin, Nilholm Claes, Karlsson Kristina
International Journal of Inclusive Education, 15(5), pp. 541-555 : 2011 :
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13603110903165141
Obligatorisk

Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Gleerups : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-40-65173-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Specialpedagogik och funktionshinder. Att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Natur & Kultur. (300 s, kommer aug 2011) : 2011 :
Obligatorisk

Livssituationen för unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning : [en kunskapsöversikt baserad på skandinavisk forskning 1998-2009]
Mineur Therése, Bergh Susanne, Tideman Magnus
Stockholm : Handikapp & habilitering, Stockholms läns landsting : cop. 2009 : 68 s. :
Obligatorisk

Molin Martin
Intellectual disabilities and processes of belonging in the borderland between civil and state arenas
I L. Eriksson & T. Winman (red.), Learning to fly: social pedagogy in a contemporary society, Göteborg: Daidalos, pp. 202-223 : 2010 :
Obligatorisk

Nilholm Claes
Inkludering av elever : vad betyder det och vad vet vi?
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling : 2006 : 1 PDF-fil (57 s.) :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1824
Obligatorisk

Facilitating and hindering factors in the realization of disabled children's agency in institutional contexts: literature review
Olli Johanna, Vehkakoski Tanja, Salanterä Sanna
Disability & Society, 27(6), pp. 793-807 : 2012 :
http://www.ingentaconnect.com/content/routledg/cdso/2012/00000027/00000006/art00004
Obligatorisk

Rodina Katarina A.
Vygotsky`s Social Constructionist View on Disability: A Methodology for Inclusive Education
Department of Special Needs Education, University of Oslo : 2007 :
http://lchc.ucsd.edu/mca/Paper/VygotskyDisabilityEJSNE2007.pdf
Obligatorisk

Det är ju Jerry : Praktikanten med utvecklingsstörning!
Sauer Lennart, Ineland Jens
Ingår i: Jordemodern, nr 4, Svenska Barnmorskeförbundets Tidskrift, s. 35-37 : 2010 :
Obligatorisk

Sauer Lennart
Gränslöst ledarskap: en utvärdering
Rapport till Utvecklings och fältforskningsenheten vid Umeå kommun (UFFE) : 2010 :
http://www.umea.se/download/18.5ec96b4e12f249f19438000670/FINALGr%C3%A4nsl%C3%B6stutv%C3%A4r23feb11.pdf
Obligatorisk

Stefansson Ingalill
Världens opålitlighet : begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan
Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet : 2011 : 240 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-7217
ISBN: 978-91-7063-350-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att pussla ihop ett liv : om samverkan
Franke Marie-Louise, Swärd Ann-Katrin
Kungsängen : Intermedia Books : 2007 : 192 s. :
ISBN: 978-91-975365-4-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Särskolans verksamhet : uppdrag, pedagogik och bemötande
Swärd Ann-Katrin, Florin Katarina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 160 s. :
ISBN: 978-91-44-06836-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Szonyi Kristina
Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap
Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. :
ISBN: 91-7155-169-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Säljö Roger
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2005 : 279 s. :
ISBN: 91-7227-436-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nya Omsorgsboken
Söderman Lena, Antonson Sivert
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 290 s. :
ISBN: 978-91-47-09519-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Artiklar och kompendium tillkommer.