Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i konflikthantering. I kursen ges orientering om teorier som rör konflikthantering och samtal. Ledarskapets betydelse för konflikthantering studeras. I kursen behandlas hur olika maktaspekter som social bakgrund, kön och etnicitet påverkar samtalet. Kursdeltagarna skall ges möjlighet att, ur olika perspektiv, analysera och bearbeta sitt eget sätt att leda konflikthanteringssamtal
Förväntade studieresultat
Efter slutförd kurs skall den studerande: - kunna redogöra för några modeller och teorier som rör konflikthantering. - kunna redogöra för och analysera olika maktaspekter i samtal som social bakgrund, kön och etnicitet - kunna beskriva, analysera och reflektera över sitt eget och andras sätt att leda konflikthanteringssamtal
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursen som är 7,5 hp består av tillämpningsövningar, föreläsningar, litteraturstudier och analys av övningssamtal
Examination
Examination sker i form av skriftliga, muntliga och inspelade redovisningar. Vidare bedöms studentens prestationer vid de färdighetstränande inslagen. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos prefekten rätt att begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare.
Litteratur
Giltig från:
2012 vecka 36
Davies Bronwyn Hur flickor och pojkar gör kön 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. : ISBN: 91-47-05208-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Ellmin Roger Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen 1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. : ISBN: 978-91-27-41151-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. : ISBN: 91-40-67220-4 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. : ISBN: 978-91-7264-595-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam 5., rev. uppl. : Täby : Måhlberg & Sjöblom : 2010 : 153 s. : ISBN: 978-91-977651-2-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverkets allmänna råd Allmänna råd och kommentarer - För arbetet för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling URL:http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646 : 2012 : Obligatorisk
Svaleryd Kajsa Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga 1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. : ISBN: 91-47-05148-5 : 257:00 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. : ISBN: 91-47-09366-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Övrigt
Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare Inst för tillämpad utbildningsvetenskap : Obligatorisk
Tidskrifter och artiklar kan tillfkomma Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : Obligatorisk