"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Konflikthantering, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Conflict management

Denna kursplan gäller: 2012-12-10 och tillsvidare

Kurskod: 2SP011

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2012-08-14

Innehåll

Kursens övergripande mål är att de studerande skall tillägna sig teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter i konflikthantering. I kursen ges orientering om teorier som rör konflikthantering och samtal. Ledarskapets betydelse för konflikthantering studeras. I kursen behandlas hur olika maktaspekter som social bakgrund, kön och etnicitet påverkar samtalet. Kursdeltagarna skall ges möjlighet att, ur olika perspektiv, analysera och bearbeta sitt eget sätt att leda konflikthanteringssamtal

Förväntade studieresultat

Efter slutförd kurs skall den studerande:
- kunna redogöra för några modeller och teorier som rör konflikthantering.
- kunna redogöra för och analysera olika maktaspekter i samtal som social bakgrund, kön och etnicitet
- kunna beskriva, analysera och reflektera över sitt eget och andras sätt att leda konflikthanteringssamtal

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen som är 7,5 hp består av tillämpningsövningar, föreläsningar, litteraturstudier och analys av övningssamtal

Examination

Examination sker i form av skriftliga, muntliga och inspelade redovisningar. Vidare bedöms studentens prestationer vid de färdighetstränande inslagen.
Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos prefekten rätt att begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.

Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av del av kurs beslutas av betygssättande lärare.

Litteratur

Giltig från: 2012 vecka 36

Davies Bronwyn
Hur flickor och pojkar gör kön
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
ISBN: 91-47-05208-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ellmin Roger
Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. :
ISBN: 978-91-27-41151-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering : en undersökande studie ur ett könsperspektiv
Umeå : Fakulteten för lärarutbildning : 2008 : 123 s. :
ISBN: 978-91-7264-595-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
5., rev. uppl. : Täby : Måhlberg & Sjöblom : 2010 : 153 s. :
ISBN: 978-91-977651-2-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd och kommentarer - För arbetet för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
URL:http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646 : 2012 :
Obligatorisk

Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 91-47-05148-5 : 257:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrigt

Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare
Inst för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk

Tidskrifter och artiklar kan tillfkomma
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk