"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik och socioemotionella svårigheter, 15 hp

Engelskt namn: Special Education and Socialemotionel Difficulties

Denna kursplan gäller: 2015-05-18 och tillsvidare

Kurskod: 2SP009

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2010-06-18

Reviderad av: Prefekten, 2015-05-20

Innehåll

I kursen studeras barn och ungdomar i socioemotionella svårigheter. Specifikt intresse riktas mot kontextuella faktorers betydelse för socioemotionella svårigheters uppkomst. Med teoretisk förankring i sociokulturella, specialpedagogiska och psykologiska perspektiv belyses kunskapsfältet. Dessutom behandlas hur pedagoger kan bemöta barn, ungdomar och deras föräldrar samt hur skolan kan arbeta för att ge stöd och utmaning när socioemotionella svårigheter utgör ett hinder för elevers utveckling och lärande.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva olika uttryck för socioemotionella svårigheter hos barn och unga ur sociokulturella, specialpedagogiska och psykologiska perspektiv.
  • Redogöra för olika uppväxtvillkors och andra kontextuella faktorers betydelse för den socioemotionella utvecklingen hos barn och ungdomar.

Färdighet och förmåga

  • Observera och beskriva bakomliggande orsaker till skolsvårigheters uppkomst.
  • Analysera och föreslå åtgärder för att bemöta och hantera elevers olikheter och utveckling i relation till verksamhetens mål.
  • Reflektera över bemötande av elever som befinner sig i socioemotionella svårigheter och deras vårdnadshavare samt över samverkan med andra relevanta verksamheter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över elevers olika förutsättningar och behov samt analysera den sociala interaktionens betydelse mellan lärare, elever och vårdnadshavare i utvecklandet av en gynnsam pedagogisk miljö och ett professionellt förhållningssätt i verksamheten.

Behörighetskrav

Univ; Lärarexamen

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av nätbaserade föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av nätbaserade diskussionsseminarier och examinerande inlämningsuppgifter. Förebildligheten ska synas i kursens genomförande på så sätt att innehållet diskuteras och ställs i relation till läraruppdraget. Undervisningen sker via datorkommunikation varför tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.

Examination

Examination sker fortlöpande med skriftliga inlämningsuppgifter. Individuella uppgifter betygsätts enligt betygsskalan underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). Övriga uppgifter betygsätts enligt skalan underkänd (U) och godkänd (G). Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt att analysera med stöd av teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/.
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Litteratur

  • Giltig från: 2022 vecka 34

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns röster om våld : att lyssna, tolka och förstå
    Eriksson Maria, Källström Åsa, Näsman Elisabet
    2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 277 s. :
    ISBN: 978-91-40-68879-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nielsen Anneli
    Ett liv i olika världar : unga kvinnors berättelser om svåra livshändelser
    Umeå : Umeå Universitet : 2015 : 246 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100603
    ISBN: 9789176012215
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s 1-9, 79-112, 122-135

    Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
    Omarbetad upplaga 2 : [Stockholm] : Skolverket : [2019] : 128 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175593388
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitel 1, 2 och 3

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Texter och artiklar som tillhandahålls av läraren tillkommer.

    Valbar litteratur

    Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Kinge Emilie, Lindelöf Inger
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
    ISBN: 978-91-44-12091-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt bemötande
    Hejlskov Elvén Bo, Edfelt David
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-82215-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blyga skolbarn
    Coplan Robert J., Moritz Rudasill Kathleen
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 173 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11558-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 7-136

  • Giltig från: 2020 vecka 35

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 78 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591162
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Kinge Emilie, Lindelöf Inger
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
    ISBN: 978-91-44-12091-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns röster om våld : att lyssna, tolka och förstå
    Eriksson Maria, Källström Åsa, Näsman Elisabet
    2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 277 s. :
    ISBN: 978-91-40-68879-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nielsen Anneli
    Ett liv i olika världar : unga kvinnors berättelser om svåra livshändelser
    Umeå : Umeå Universitet : 2015 : 246 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100603
    ISBN: 9789176012215
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 1-9, 79-112, 122-135

    Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
    Omarbetad upplaga 2 : [Stockholm] : Skolverket : [2019] : 128 sidor :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175593388
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    2., [förändrade] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 192 s. :
    ISBN: 978-91-47-11718-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: kapitel 1, 2 och 3

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Texter och artiklar som tillhandahålls av läraren tillkommer.

    Valbar litteratur

    Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
    Nordahl Thomas, Sørlie Mari-Anne, Manger Terje, Tveit Arne, Järvå Håkan, Wiberg Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 299 s. :
    ISBN: 9789147084258
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt bemötande
    Hejlskov Elvén Bo, Edfelt David
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-82215-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hejlskov Elvén Bo
    Beteendeproblem i skolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 159 s. :
    ISBN: 9789127139473
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blyga skolbarn
    Coplan Robert J., Moritz Rudasill Kathleen
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 173 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11558-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 7-136

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
    ISBN: 9789144092577
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2019 vecka 34

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
    ISBN: 9789147114214
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: kapitel 1, 2 och 3

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Kinge Emilie, Lindelöf Inger
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
    ISBN: 978-91-44-12091-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns röster om våld : att lyssna, tolka och förstå
    Eriksson Maria, Källström Åsa, Näsman Elisabet
    2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 277 s. :
    ISBN: 978-91-40-68879-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nielsen Anneli
    Ett liv i olika världar : unga kvinnors berättelser om svåra livshändelser
    Umeå : Umeå Universitet : 2015 : 246 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100603
    ISBN: 9789176012215
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 1-9, 79-112, 122-135

    Nilholm Claes
    En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
    Studentlitteratur AB : 2018 : 170 sidor :
    ISBN: 9789144126241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pålsson David
    "Jag är bara 15 år, men ibland känns det som att det är kört" : Ungas röster om socialt utanförskap i Sverige
    Ingår i:
    [UNICEF Sverige - samling av trycksaker]
    sid. 1-32 :
    Ladda ner pdf
    Obligatorisk

    Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
    Stockholm : Skolverket : 2014 : 116 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175591452
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Ingår i:
    Allmänna råd
    Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 80 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2014/allmanna-rad-for-arbete-med-extra-anpassningar-sarskilt-stod-och-atgardsprogram?id=3299
    Obligatorisk

    Artiklar som tillhandahålls av läraren tillkommer.

    Valbar litteratur

    Hejlskov Elvén Bo
    Beteendeproblem i skolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 159 s. :
    ISBN: 9789127139473
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt bemötande
    Hejlskov Elvén Bo, Edfelt David
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-82215-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blyga skolbarn
    Coplan Robert J., Moritz Rudasill Kathleen
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 173 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11558-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
    Nordahl Thomas, Sørlie Mari-Anne, Manger Terje, Tveit Arne, Järvå Håkan, Wiberg Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 299 s. :
    ISBN: 9789147084258
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 7-136

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
    ISBN: 9789144092577
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2018 vecka 35

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
    ISBN: 9789147114214
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: kapitel 1, 2 och 3

    Barnard Marina
    Drug addiction and families
    London : Jessica Kingsley Publishers : cop. 2007 : 175 s. :
    ISBN: 1-84310-403-2 (pbk. : alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 11-23, 80-100

    Greene Ross W.
    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 332 s. :
    ISBN: 978-91-44-10970-1
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar.

    Hindberg Barbro
    Sårbara barn : att vara liten, misshandlad och försummad
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2006 : 228 s. :
    ISBN: 91-7205-490-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 11-27, 42-68, 89-117

    Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Kinge Emilie, Lindelöf Inger
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : cop. 2018 : 220 sidor :
    ISBN: 978-91-44-12091-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Mobbning eller anti-demokratiska handlingar?
    Ingår i:
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet : 2000-2008 : sid. 97-110 :
    Ladda ner utgåvan

    Barns röster om våld : att lyssna, tolka och förstå
    Eriksson Maria, Källström Åsa, Näsman Elisabet
    2. uppl. : Malmö : Gleerup : 2015 : 277 s. :
    ISBN: 978-91-40-68879-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Nielsen Anneli
    Ett liv i olika världar : unga kvinnors berättelser om svåra livshändelser
    Umeå : Umeå Universitet : 2015 : 246 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100603
    ISBN: 9789176012215
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 1-9, 79-112, 122-135

    Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
    Persson Bengt, Persson Elisabeth
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 183 s. :
    ISBN: 978-91-47-10088-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pålsson David
    "Jag är bara 15 år, men ibland känns det som att det är kört" : Ungas röster om socialt utanförskap i Sverige
    Ingår i:
    [UNICEF Sverige - samling av trycksaker]
    sid. 1-32 :
    Ladda ner pdf

    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Ingår i:
    Allmänna råd
    Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 80 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3299

    Valbar litteratur

    Hejlskov Elvén Bo
    Beteendeproblem i skolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 159 s. :
    ISBN: 9789127139473
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Beteendeproblem i förskolan : om lågaffektivt bemötande
    Hejlskov Elvén Bo, Edfelt David
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-27-82215-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Blyga skolbarn
    Coplan Robert J., Moritz Rudasill Kathleen
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 173 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11558-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
    Nordahl Thomas, Sørlie Mari-Anne, Manger Terje, Tveit Arne, Järvå Håkan, Wiberg Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 299 s. :
    ISBN: 9789147084258
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 7-136

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
    ISBN: 9789144092577
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2017 vecka 33

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
    ISBN: 9789147114214
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: kapitel 1, 2 och 3

    Barnard Marina
    Drug addiction and families
    London : Jessica Kingsley Publishers : cop. 2007 : 175 s. :
    ISBN: 1-84310-403-2 (pbk. : alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 11-23, 80-100

    Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
    Ingår i:
    Skolverket
    Stockholm : Skolverket : 20??- : sid. 120 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3375

    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
    ISBN: 978-91-44-07466-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar. s 15-129, 247-308

    Hindberg Barbro
    Sårbara barn : att vara liten, misshandlad och försummad
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2006 : 228 s. :
    ISBN: 91-7205-490-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 11-27, 42-68, 89-117

    Kinge Emilie
    Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Lund : Studentlitteratur : 2008 :
    ISBN: 978-91-44-04298-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Mobbning eller anti-demokratiska handlingar?
    Ingår i:
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet : 2000-2008 : sid. 97-110 :
    Ladda ner utgåvan

    Metell Barbro
    Barn som ser pappa slå
    Stockholm : Gothia : 2001 : 162, [1] s. :
    ISBN: 91-7205-324-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 28-45

    Nielsen Anneli
    Ett liv i olika världar : unga kvinnors berättelser om svåra livshändelser
    Umeå : Umeå Universitet : 2015 : 246 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100603
    ISBN: 9789176012215
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 1-9, 79-112, 122-135

    Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
    Persson Bengt, Persson Elisabeth
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 183 s. :
    ISBN: 978-91-47-10088-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pålsson David
    "Jag är bara 15 år, men ibland känns det som att det är kört" : Ungas röster om socialt utanförskap i Sverige
    Ingår i:
    [UNICEF Sverige - samling av trycksaker]
    sid. 1-32 :
    Ladda ner pdf

    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Ingår i:
    Allmänna råd
    Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 80 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3299

    Valbar litteratur

    Hejlskov Elvén Bo
    Beteendeproblem i skolan
    1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 159 s. :
    ISBN: 9789127139473
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
    Lund Ingrid, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03997-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
    Nordahl Thomas, Sørlie Mari-Anne, Manger Terje, Tveit Arne, Järvå Håkan, Wiberg Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 299 s. :
    ISBN: 9789147084258
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 7-136

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
    ISBN: 9789144092577
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2016 vecka 35

    Ahlberg Ann
    Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik : att bygga broar
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 192 s. :
    ISBN: 9789147114214
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: kapitel 1, 2 och 3

    Barnard Marina
    Drug addiction and families
    London : Jessica Kingsley Publishers : cop. 2007 : 175 s. :
    ISBN: 1-84310-403-2 (pbk. : alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 11-23, 80-100

    Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar
    Ingår i:
    Skolverket
    Stockholm : Skolverket : 20??- : sid. 120 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3375

    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
    ISBN: 978-91-44-07466-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar. s 15-129, 247-308

    Hindberg Barbro
    Sårbara barn : att vara liten, misshandlad och försummad
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2006 : 228 s. :
    ISBN: 91-7205-490-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 11-27, 42-68, 89-117

    Kinge Emilie
    Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Lund : Studentlitteratur : 2008 :
    ISBN: 978-91-44-04298-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
    Stockholm : Skolverket : 2013 : 190 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789175590752
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Mobbning eller anti-demokratiska handlingar?
    Ingår i:
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet : 2000-2008 : sid. 97-110 :
    Ladda ner utgåvan

    Metell Barbro
    Barn som ser pappa slå
    Stockholm : Gothia : 2001 : 162, [1] s. :
    ISBN: 91-7205-324-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 28-45

    Nielsen Anneli
    Ett liv i olika världar : unga kvinnors berättelser om svåra livshändelser
    Umeå : Umeå Universitet : 2015 : 246 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100603
    ISBN: 9789176012215
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 1-9, 79-112, 122-135

    Inkludering och måluppfyllelse : att nå framgång med alla elever
    Persson Bengt, Persson Elisabeth
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 183 s. :
    ISBN: 978-91-47-10088-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pålsson David
    "Jag är bara 15 år, men ibland känns det som att det är kört" : Ungas röster om socialt utanförskap i Sverige
    Ingår i:
    [UNICEF Sverige - samling av trycksaker]
    sid. 1-32 :
    Ladda ner pdf

    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Ingår i:
    Allmänna råd
    Stockholm : Skolverket : 1998- : sid. 80 :
    http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3299

    Valbar litteratur

    Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
    Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-44-05652-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
    Lund Ingrid, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03997-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar : teoretiska och praktiska perspektiv
    Nordahl Thomas, Sørlie Mari-Anne, Manger Terje, Tveit Arne, Järvå Håkan, Wiberg Lena
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 299 s. :
    ISBN: 9789147084258
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: valda delar: s 7-136

    Sandberg Anette
    Med sikte på förskolan : barn i behov av stöd
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 306 s. :
    ISBN: 9789144092577
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2015 vecka 21

    Asp Onsjö Lisa
    Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. :
    ISBN: 978-91-44-05009-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barnard Marina
    Drug addiction and families
    London : Jessica Kingsley Publishers : cop. 2007 : 175 s. :
    ISBN: 1-84310-403-2 (pbk. : alk. paper)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn vi bekymrar oss om
    Drugli May Britt, Wallgren Gunnel
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 189 s. :
    ISBN: 91-47-05149-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vilse i skolan : hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt
    Greene Ross W., Klenz Jönsson Silvia
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
    ISBN: 978-91-44-07466-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Explosiva barn : ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar
    Greene Ross W., Gerland Gunilla
    Stockholm : Cura : 2003 : 287, [1] s. :
    ISBN: 91-89091-26-4 : 318:00
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder
    Hejlskov Jørgensen Bo, Hejlskov Elvén Bo
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 214 s. :
    ISBN: 978-91-44-05652-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn med socio-emotionella problem
    Johannessen Eva, Andersson Sten
    Lund : Studentlitteratur : 1997 : 142 s. :
    ISBN: 91-44-00215-7 ;
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Katharina
    Om barnen i missbrukets skugga : vad kan du göra i din kommun?
    Stockholm : Alkoholkommittén : 2004 : 76 s. :
    ISBN: 91-631-5550-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kadesjö Björn
    Barn med koncentrationssvårigheter
    3. uppl. : Stockholmb Liber,c 2008e (Spanien) : Liber : 2008 : 304 s. :
    ISBN: 91-47-08418-9
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hindberg Barbro
    Sårbara barn : att vara liten, misshandlad och försummad
    1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2006 : 228 s. :
    ISBN: 91-7205-490-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Krispedagogik : hjälp till barn och unga i kris
    Raundalen Magne, Schultz Jon-Håkon, Lindelöf Inger, Hjerman Pernilla Slotte
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 280 s. :
    ISBN: 978-91-44-03741-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Liljegren Britta
    Elever i svårigheter : familjen och skolan i samspel
    2., [rev. och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 254 s. :
    ISBN: 91-44-01291-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hon sitter ju bara där! : inagerande beteende hos barn och unga
    Lund Ingrid, Lindelöf Inger
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 148 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32086-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 91-44-03997-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundström Agneta
    Mobbning eller anti-demokratiska handlingar?
    Ingår i:
    Tidskrift för lärarutbildning och forskning
    Umeå : Fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitet : 2000-2008 : sid. 97-110 :
    Ladda ner utgåvan

    Nielsen Anneli
    Ett liv i olika världar : unga kvinnors berättelser om svåra livshändelser
    Umeå : Umeå Universitet : 2015 : 246 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-100603
    ISBN: 9789176012215
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Orlenius Kennert
    Värdegrunden - finns den?
    2. uppl. : Stockholm : Liber : 2010 : 231 s. :
    ISBN: 9789147020904
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pålsson David
    "Jag är bara 15 år, men ibland känns det som att det är kört" : Ungas röster om socialt utanförskap i Sverige
    Ingår i:
    [UNICEF Sverige - samling av trycksaker]
    sid. 1-32 :
    Ladda ner pdf

    På tal om mobbning - och det som görs : kunskapsöversikt
    Stockholm : Skolverket : 2009 : 202 s. :
    http://www.skolverket.se/publikationer?id=2224z Fulltext
    ISBN: 978918545599
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverkets allmänna råd
    Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Stockholm: Skolverket: 2014: 80 s :
    Fulltext

    Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
    Stockholm : Skolverket : [2012] : 57 s. :
    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats

    Thors Christina
    Utstött : en bok om mobbning
    Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2007 : 161 s. :
    ISBN: 9789197659840
    Se Umeå UB:s söktjänst