Engelskt namn: Augmentativ and Alternative Communication - ACC
Denna kursplan gäller: 2010-01-18 och tillsvidare
Kurskod: 2SP006
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsmämnden, 2009-11-02
I kursen behandlas alternativa och kompletterande kommunikationssätt (AKK) och begrepp inom området. Hinder för en fungerande kommunikation belyses. I kursen bearbetas även hur AKK kan användas som stöd, uttryckssätt och komplement till verbalt språk eller som alternativ för att förstå och använda språket. Vidare studeras omgivningens betydelse samt hur den pedagogiska miljön kan tillrättaläggas vid alternativ och kompletterande kommunikation. Den studerandes eget sätt att kommunicera bearbetas.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: analysera och reflektera över sitt eget sätt att kommunicera belysa begreppet kommunikation och dess betydelse för lärande beskriva och problematisera hur alternativa kommunikationssätt kan stödja olika individers behov. beskriva, reflektera och analysera olika kommunikativa miljöer samt pedagogiska konsekvenser vid AKK användning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, litteraturstudier och skrivuppgifter. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs. Av kursens 15 högskolepoäng utgör 5 högskolepoäng ett fördjupningsarbete. I kursen ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter där AKK används.
De studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig och muntlig form. Vid betygsättning används något av betygen Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses som examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Kursen kan ej tillgodoräknas i specialpedagogprogrammet.
Barn utvecklar sitt språk
Bjar Louise, Liberg Caroline
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 296 s. :
ISBN: 978-91-44-06743-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The handbook of augmentative and alternative communication
Glennen Sharon, DeCoste Denise C
San Diego : Singular Pub. Group : cop. 1997 : xv, 795 s. :
ISBN: 1-56593-684-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
ISBN: 91-88337-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
ISBN: 91-631-7469-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
ISBN: 91-88337-65-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
TAKK : tecken som alternativ och kompletterande kommunikation
2., rev. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2010 : 87 s. :
ISBN: 978-91-633-6859-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundgren Marianne
Kan Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet?
Filen finns under Kursledarinf : 2006 :
Obligatorisk
Lundkvist Gunnel
När tålamodet rinner över - om att ritprata
Specialpedagogiska institutet : 2007 :
Obligatorisk
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
2.,[rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
ISBN: 978-91-47-08456-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensson Ann-Katrin
Barnet, språket och miljön : från ord till mening
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 231 s. :
ISBN: 978-91-44-01857-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 3 och 11
Valbar facklitteratur ca 600 sidor väljs i samråd med kursansvarig lärare
Obligatorisk
Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :
Obligatorisk
AKK på rätt nivå. Att träna och använda Alternativa och Kompletterande Kommunikation
Berg Monica, Bergsten Christina
Stockholm: Handikappinstitutet : 1998 :
Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
ISBN: 91-88337-19-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
ISBN: 91-88337-83-9
Se Umeå UB:s söktjänst
GAKK : grafisk AKK : om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation
Heister Trygg Boel, Hyltén Cavallius Sara
Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2005 : 104 s. :
ISBN: 91-631-7469-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Kommunikation i grupp : för barn och ungdomar med talhandikapp
Heister Trygg Boel, Andersson Ida, Sigurd Pilesjö Maja
1. uppl. : Malmö : SÖK : 2002 : 87 s. b ill. :
ISBN: 91-88337-65-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel
TAKK Tecken som AKK
Umeå: Specialpedagogiska institutet : 2004 :
Persson Bengt
Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
ISBN: 91-47-05109-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Svensson Ann-Katrin
Barnet, språket och miljön : från ord till mening. (Kapitel 6, ca 30 sidor)
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 220 s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-60041-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Alternativ og supplerende kommunikasjon : en innføring i tegnspråksopplaering og bruk av kommunikasjonshjelpemidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker
Tetzchner Stephen von, Martinsen Harald
2. utg. : Oslo : Gyldendal akademisk : 2002 : xii, 379 s. :
ISBN: 82-05-30444-0 (hft)
Se Umeå UB:s söktjänst
Valbar facklitteratur ca 600 sidor väljs i samråd med kursansvarig lärare
Gemensam problemlösning vid alternativ och kompletterande kommunikation (AAK)
Zachrisson Gerd, Rydeman Bitte, Björck-Åkesson Eva
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : 2002 : 50 s. :