"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik med inriktning mot tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 30 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education Cencerning Speech, Language and Communication - Development and Difficulties

Denna kursplan gäller: 2011-01-31 och tillsvidare

Kurskod: 2SP005

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-02

Reviderad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-12-02

Innehåll

Kursen har fokus på området tal- språk och kommunikation ur specialpedagogiska perspektiv. Betydelsen av tal, språk och kommunikation i lärandemiljön analyseras och problematiseras. Kursen är indelad i följande fyra moment: Moment 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Speech, Phonetic and Voice Innehåll: I momentet poängteras talkommunikationsprocessen och fonetikens grunder i förhållande till tal, -språk och skrift. Studenternas egna tal och röster studeras, analyseras och diskuteras. Moment 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk - utveckling och svårigheter, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Speech, Language-Development and Difficulties Innehåll: I momentet bearbetas teorier om tal- och språkutvecklingen och språksvårigheter relaterat till den pedagogiska praktiken. Lyssnandets betydelse och fonetisk transkription studeras. I momentet ingår även att granska och reflektera över kartläggningsmaterial samt diskutera olika stödjande handlingsstrategier utifrån kartläggningsmaterialen. Vidare ingår språkliga kulturella skillnader med fokus på flerspråkighet. Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation, 7,5 högskolepoäng Special Education Concerning Communication Innehåll: I momentet problematiseras begreppet kommunikation och kommunikationshinder i lärandemiljön. Vidare studeras studenternas egna icke-verbala kommunikationen och dess inverkan i den specialpedagogiska verksamheten diskuteras. Olika former av alternativ och kompletterande kommunikation bearbetas och problematiseras med utgångspunkt i olika lärandemiljöer. Moment 4. Fördjupningsarbete i specialpedagogik inom området tal, språk och kommunikation - utveckling och hinder, 7,5 högskolepoäng Special Education Speech, Language and Communication- Development and Difficulties Innehåll: I momentet sker en fördjupning inom området tal- språk och kommunikation utifrån de studerandes individuella kunskapsbehov.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för fonetikens grunder i förhållande till tal, språk och skrift - redogöra för och reflektera över teorier om tal-, språkutveckling och svårigheter - problematisera förebyggande arbete och möte med barn/elever i tal, språk och kommunikationssvårigheter med stöd av kurslitteratur. - granska, analysera, värdera och dra slutsatser om olika kartläggningsmaterial med stöd av kurslitteratur. - beskriva betydelsen av alternativ och kompletterande kommunikation ur olika perspektiv. - med stöd av vetenskaplig litteratur självständigt planera, genomföra och redovisa ett valt fördjupningsarbete.

Behörighetskrav

Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt En A. Univ.: Genomgången specialpedagogutbildning med godkända kurser om 90 hp eller genomgången speciallärarutbildning med godkända kurser om 90 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och enskilda uppgifter. Vidare ingår att genomföra studier i pedagogiska verksamheter.

Examination

Examination sker i varje moment, i form av skriftliga och muntliga redovisningar samt gruppövningar. Betyg sätts på kursen i sin helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U). Studerande som underkänts två gånger på kurs, har hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning, rätt att begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.

Övriga föreskrifter

Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs när kursen ges på distans.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 4

Mom 1. Specialpedagogik inriktad mot tal, fonetik och röst

Språk i fokus
Ahlsén Elisabeth, Allwood Jens
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2002 : 186, [6] s. :
ISBN: 91-44-02863-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Anders-Börje
Kompendium i fonetik och stavning. (40 sidor)
Göteborgs universitet : Institutionen för svenska språket : 1994 :
Obligatorisk

Lärstilar och läsning : så lär du barn att läsa utifrån deras styrkor och behov : [en praktisk handbok för läsundervisning]
Bolander Ingrid, Boström Lena
Jönköping : Brain Books : 2008 : 222 s. :
ISBN: 978-91-85327-65-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bruce Barbro
Problems of language and communication in children : identification and intervention.
Lund : Department of Logopedics : 2007 : 107 s. :
ISBN: 91-85559-83-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Elliot Ninni
Röstboken : tal-, röst- och sångövningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 135 s. :
ISBN: 978-91-44-05348-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Engstrand Olle
Fonetikens grunder
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 355 s. :
ISBN: 91-44-04238-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vårt tal
Gårding Eva, Kjellin Olle
Uppsala : Hallgren & Fallgren : 1998 : 108 s. :
ISBN: 91-7382-748-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Normell Margareta
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 132 s. :
ISBN: 91-44-03564-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mom 2. Specialpedagogik inriktad mot tal, språk- och utveckling och svårigheter

Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
Bjar Louise, Frylmark Astrid
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
ISBN: 978-91-44-04874-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
Bjar Louise, Liberg Caroline
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
ISBN: 91-44-02793-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bjar Louise
Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :
ISBN: 91-44-03917-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkutveckling och språkstörning hos barn. n D. 1, p Fonologi, grammatik, lexikon. Kapitel 1, 4, 6, 8 och 10.
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 325 s. :
ISBN: 978-91-44-01771-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Salameh Eva-Kristina
Language impairment in Swedish bilingual children : epidemiological and linguistic studies
Lund : department of Logopedics and Phoniatrics : 2003 : 181 s. :
ISBN: 91-628-5544-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 3. Specialpedagogik inriktad mot kommunikation

Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
Beukelman David R., Mirenda Pat
3. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub. Co. : cop. 2005 : xv, 634 s. :
ISBN: 978-1-55766-684-0 (hardcover)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Bjørndal Cato R. P., Nilsson Björn
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 149 s. :
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) z 47-05311-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik.
Heister Trygg Boel, Andersson Ida (red.)
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet; Malmö: Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2009 : 224 s. :
ISBN: 978-91-85435-71-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heister Trygg Boel
Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK)
1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. :
ISBN: 91-88337-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lundgren Marianne
Kan Mohammed lära sig svenska och modersmålet med tecken som stöd till talet? Filen finns under KURSINFO.
2006 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Filen finns under KURSINFO

Augmentative and alternative communication developmental issues
Tetzchner Stephen von, Grove Nicola
London : Whurr : 2003. : xi, 433 p. :
ISBN: 1-86156-331-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wetso Gun-Marie
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : när aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm : HLS förlag : 2006 : 286, [5] s. :
urn:nbn:se:su:diva-1315
ISBN: 978-91-7656-626-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4. Fördjupningsarb. i specialped. inom området tal, språk och komm. - utv. och hinder

Valfri litteratur ca 1000 sidor och väljs i samråd med examinerande lärare

Obligatorisk

Moment 4. Fördjupningsarb. i specialped. inom området tal, språk och komm. - utv. och hinder