"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik och tal-, läs- och skrivsvårigheter - utveckling och hinder, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Special Education and Difficulties, in Literacy - Development and Impediment

Denna kursplan gäller: 2010-08-30 och tillsvidare

Kurskod: 2SP003

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-02

Innehåll

Kursen behandlar olika teorier om skriftspråklig utveckling och dess samspel med talspråket, vilka relateras till olika specialpedagogiska perspektiv och styrdokumentens syn på språklighet. Begreppet språklighet/literacy och läs- och skrivsvårigheter/dyslexi behandlas och analyseras med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv. Dessutom bearbetas och diskuteras betydelsen av förebyggande åtgärder, pedagogisk mångfald och handlingsstrategier ur olika specialpedagogiska perspektiv. Vidare studeras och diskuteras diagnoser och utvecklingsscheman, som används för kartläggning och utveckling av barns/elevers tal-, läs- och skrivutveckling.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna: • beskriva och problematisera olika teorier om tal-, läs- och skrivutveckling/-svårigheter. • analysera och värdera olika sociala lärandesituationer och relatera dem till tal-, läs- och skrivsvårigheter och möjligheter till stöd och hjälp. • känna till grunderna för utvecklingsscheman för och diagnoser av ett barns/en elevs tal-, läs- och skrivutveckling • med utgångspunkt i ett utvecklingsschema kunna göra en analys av ett barns/en elevs tal-, läs- och skrivutveckling. • ge förslag på olika strategier för att utveckla barns/elevers språkligheter och kunna motivera dem med utgångspunkt i styrdokument och teoretiska perspektiv på tal, läs- och skrivutveckling.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Föreläsningar, seminarier, diskussioner och handledning bedrivs via nätet. I kursen ingår även litteraturstudier och skriftliga inlämningsuppgifter. Kursdeltagarna ska ha tillgång till dator, internetanslutning och en pedagogisk praktik. Utvärdering genomförs efter genomgången kurs.

Examination

Den studerandes kunskaper och färdigheter prövas i skriftlig form. Vid betygssättning används något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Den studerande har rättighet att examineras två år efter förstagångsregistrering på kursen. Studerande som underkänts två gånger har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. För betyget Väl Godkänd läggs i bedömningen särskild vikt vid den studerandes förmåga att självständigt och kritiskt granska arbetsprocesser för att förebygga, kartlägga, och åtgärda tal- läs- och skrivsvårigheter på olika sätt. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av moment/delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren.

Litteratur

  • Giltig från: 2011 vecka 36

    Kurslitteratur

    Ahl Astrid
    Equality and the freedom to choose the "what and when" of Schooling: students with special educational needs in timetable-free settings. European Journal of Special Needs Education. Vo22, No 2, May 2007, pp 183-197

    Obligatorisk

    Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
    Bjar Louise, Frylmark Astrid
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 312 s. :
    ISBN: 978-91-44-04874-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Etik i specialpedagogisk verksamhet
    Helldin Rolf, Sahlin Birgitta
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 219 s. :
    ISBN: 978-91-44-05725-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kartläggning av läsning och skrivning ur ett deltagarperspektiv : analysverktyg för alla.
    Pehrsson Anita, Sahlström Eva
    Göteborg : Univ., Institutionen för specialpedagogik : 1999 : 118, [6]s. :
    Obligatorisk

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
    ISBN: 91-47-05109-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
    Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
    ISBN: 978-91-27-72299-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
    2008 :
    Obligatorisk

    SOU 1997:108
    Att lämna skolan med rak rygg - om rätten till skriftspråket och förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. (valda delar). Regeringskansliet.
    Stockholm: Utbildningsdepartementet :
    Obligatorisk

    Taube Karin
    Barns tidiga läsning
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
    ISBN: 9789172275034
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Val av en av nedanstående texter som knyter an till det individuella fältarbetet

    Skolans mellanår : språkutveckling, undervisning och ledarskap
    Anderberg Eva, Danelius Lisbeth, Nordheden Inger
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2010 : 152 s. :
    ISBN: 978-91-44-05671-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dahlgren Gösta
    Barn upptäcker skriftspråket
    3., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 192 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705330o.jpg
    ISBN: 91-47-05330-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjar Louise
    Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

    Ewald Anette
    Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Malmö högskola. www.mah.se
    2007 :

    Fast Carina
    Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
    urn:nbn:se:uu:diva-7490
    ISBN: 978-91-554-6795-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsundervisning och läsutveckling
    Frost Jørgen, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 220 s. :
    ISBN: 978-91-44-05215-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur barn lär sig läsa och skriva
    Liberg Caroline, Englund Georg
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 210, [2] s. :
    ISBN: 91-44-04369-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindö Rigmor
    Det tidiga språkbadet
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 285 s. :
    ISBN: 978-91-44-04802-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsförståelse i teori och praktik
    Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05129-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Läraren eleven litteraturen : En studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Doktorsavhandling (2002), Lärarhögskolan i Stockholm. Eller hennes bok Att läsa skönlitteratatur med tonåringar. (2003)
    Lund : Studentlitteratur :

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Dessutom väljer de studerande individuellt litteratur motsvarande ca 800 sidor
    Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2010 vecka 35

    Kurslitteratur

    Ahl Astrid
    Equality and the freedom to choose the "what and when" of Schooling: students with special educational needs in timetable-free settings. European Journal of Special Needs Education. Vo22, No 2, May 2007, pp 183-197

    Barn utvecklar sitt språk. Kapitel 1-7.
    Bjar Louise, Liberg Caroline
    Lund : Studentlitteratur : 2003 : 292 s. :
    ISBN: 91-44-02793-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kartläggning av läsning och skrivning ur ett deltagarperspektiv : analysverktyg för alla.
    Pehrsson Anita, Sahlström Eva
    Göteborg : Univ., Institutionen för specialpedagogik : 1999 : 118, [6]s. :

    Persson Bengt
    Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
    Stockholm : Liber : cop. 2001 : 160 s. :
    ISBN: 91-47-05109-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Vägar till läsförståelse : texten, läsaren och samtalet
    Reichenberg Monica, Fröhling Thomas
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 140 s. :
    ISBN: 978-91-27-72299-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Skolverket
    Nya Språket lyfter. Diagnosmaterial i svenska och svenska som andra språk för grundskolans årskurs 1-5. www.skolverket.se
    2008 :

    SOU 1997:108
    Att lämna skolan med rak rygg - om rätten till skriftspråket och förskolans och skolans möjligheter att förebygga och möta läs- och skrivsvårigheter. (valda delar). Regeringskansliet.
    Stockholm: Utbildningsdepartementet :

    Taube Karin
    Barns tidiga läsning
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 159 s. :
    ISBN: 9789172275034
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Val av en av nedanstående texter som knyter an till det individuella fältarbetet

    Ahl Astrid
    Läraren och läsundervisningen: en studie av åldersintegrerad pedagogisk praktik med sju- och åttaåringar. Doktorsavhandling. Pedagogiska institutionen, Umeå.
    1998 : 110 s. :

    Dahlgren Gösta
    Barn upptäcker skriftspråket
    3., rev. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 192 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705330o.jpg
    ISBN: 91-47-05330-5
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bjar Louise
    Det hänger på språket : lärande och språkutveckling i grundskolan. Kapitel 1, 3, 8, 14, 15 och 16.
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 439 s. :

    Ewald Anette
    Lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Malmö högskola. www.mah.se
    2007 :

    Fast Carina
    Sju barn lär sig läsa och skriva : familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola
    Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 237, [5] s. :
    urn:nbn:se:uu:diva-7490
    ISBN: 978-91-554-6795-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jönsson Karin
    Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
    Malmö : Malmö högskola : 2007 : 265 s. :
    ISBN: 9789197653749
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hur barn lär sig läsa och skriva
    Liberg Caroline, Englund Georg
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2006 : 210, [2] s. :
    ISBN: 91-44-04369-4
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lundberg Ingvar
    God läsutveckling : kartläggning och övningar
    2., utök. uppl. : Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 80 s. :
    ISBN: 91-27-72309-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läsförståelse i teori och praktik
    Bråten Ivar, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 263 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-05129-1
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Molloy Gunilla
    Läraren eleven litteraturen : En studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Doktorsavhandling (2002), Lärarhögskolan i Stockholm. Eller hennes bok Att läsa skönlitteratatur med tonåringar. (2003)
    Lund : Studentlitteratur :

    Molloy Gunilla
    När pojkar läser och skriver
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
    http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32838-01/height/320/width/320/bild.jpg
    ISBN: 978-91-44-04025-7
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tinglev Inger
    Inkludering i svårigheter : tre timplanebefriade skolors svenskundervisning
    Umeå : Institutionen för barn- och ungdomspedagogik : 2005 : 294, [5] s. :
    urn:nbn:se:umu:diva-424
    ISBN: 91-7305-806-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Övrigt

    Dessutom väljer de studerande individuell litteratur motsvarande 1000 sidor