Engelskt namn: How to Manage conflicts in School
Denna kursplan gäller: 2010-08-30 till 2012-09-02 (nyare version av kursplanen finns)
Kurskod: 2SP002
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-02
I kursen presenteras teorier om makt, kön och mobbning. Teoretiska perspektiv på flickors och pojkars konflikter i skolan belyses samt vuxnas förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer bland barn/elever. I kursen övas praktiska färdigheter i konflikthantering.
För godkänd kurs skall den studerande kunna: - redogöra för teorier om makt, kön och mobbning - utifrån olika teoretiska perspektiv beskriva och problematisera flickors och pojkars konflikter i skolan - utifrån teorier om makt och kön, analysera och diskutera hur vuxnas förhållningssätt och strategier kan påverka konflikthantering.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, gruppundervisning, tillämpningsövningar som videoinspelas samt enskilt arbete.
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning, enskilt och i grupp. Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination. Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen. Studerande som har underkänts två gånger har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Davies Bronwyn
Hur flickor och pojkar gör kön
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
ISBN: 91-47-05208-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellmin Roger
Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 205 s. :
ISBN: 978-91-27-41151-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Malmö : Gleerups : 2011 : 217 s. :
ISBN: 91-40-67220-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
2008 :
Obligatorisk
Lundström Agneta
Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
2004 :
Obligatorisk
Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
ISBN: 91-88872-57-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Ordningsregler för en trygg och lärande skolmiljö. www.skolverket.se
2006 :
Obligatorisk
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
2006 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646
Obligatorisk
Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
ISBN: 91-47-05148-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Hissad och dissad om relationsarbete i förskolan
Stockholmb Liber,c 2009 : Liber : 2009 : 255 s. :
ISBN: 91-47-09366-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare
Obligatorisk
Tidskrifter och artiklar kan tillkomma
Obligatorisk
Davies Bronwyn
Hur flickor och pojkar gör kön
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 228, [3] s. :
ISBN: 91-47-05208-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Edling Lars
Kompissamtal : kommunikation istället för tystnad eller våld
4., omarb. uppl. : Solna : Ekelund : 2002 : 111 s. :
ISBN: 91-646-1998-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap.
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 115 s. :
ISBN: 91-44-00235-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Eva
Kompissamtal - en arena för moraliska frågor? i Etiska möten i skolan.
Liber : 2003 :
Lundgren E
Våldets normaliseringsprocess. Två parter - två strategier. Skrift från Uppsala universitet. Bearbetning av artikel med likalydande titel i Jämfo. Rapport 14/89
Lundström Agneta
Lärare och konflikthantering - En undersökande studie ur ett könsperspektiv. Licentiatavhandling i Pedagogiskt arbete, Fakulteten för lärarutbildning, Umeå universitet
2008 :
Lundström Agneta
Mobbning eller antidemokratiska handlingar? I Tidskrift för Lärarutbildning och forskning, nr 1 - 2. (www.umu.se)
2004 :
Lösningsinriktad pedagogik : för en roligare skola
Måhlberg Kerstin, Sjöblom Maud, Hallin Sam
3., rev. uppl. : Stockholm : Mareld : 2004 : 159 s. :
ISBN: 91-88872-57-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Nemert Elisabet
Öppna för samtal : en arbetsmodell i klassrummet.
1. uppl. : Stockholm : Liber : 1997 : 175 s. : ill. ; 23 cm :
ISBN: 91-47-04827-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Skolverket
Ordningsregler för en trygg och lärande skolmiljö. www.skolverket.se
2006 :
Skolverkets allmänna råd
Allmänna råd och kommentarer - För arbetet med att främja likabehandling och för att motverka diskriminering och annan kränkande behandling
2006 :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1646
Svaleryd Kajsa
Genuspedagogik : en tanke- och handlingsbok för arbete med barn och unga.
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Trelleborg : 143 s. :
ISBN: 91-47-05148-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Litteratur omfattande 200 sidor väljs i samråd med lärare
Tidskrifter och artiklar kan tillkomma