Reviderad av: Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning, 2009-11-16
Innehåll
Inom kursens ram ges de studerande möjlighet att orientera sig om olika funktionshinder. Dessutom behandlas kommunikation och lärande samt hur det pedagogiska arbetet kan utformas i verksamheter för barn med utvecklingsstörning.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall de studerande kunna:
- beskriva lämpliga pedagogiska förhållningssätt till barn med funktionshinder med fokus på utvecklingsstörning
- redogöra för grundläggande kunskaper om möjligheter och hinder gällande kommunikation, utveckling och lärande
- utifrån aktuella styrdokument och analys av ett enskilt fall föreslå adekvata pedagogiska åtgärder t ex i form av en handlingsplan.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda uppgifter.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt och/eller i grupp. Betyg sätts på kursen som helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U).
Student som blivit underkänd vid prov har rätt till förnyat prov. Student som underkänts två gånger på kurs, har rätt att hos Fakultetsnämnden för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator.
De studerande har rätt att examineras högst två år efter förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av den betygsättande läraren. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för denna ansökan: www.umu.se/blankett/SA
Övriga föreskrifter
Kursen kan ej tillgodoräknas i specialpedagogprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 4
Kurslitteratur
Asp Onsjö Lisa Åtgärdsprogram i praktiken : att arbeta med elevdokumentation i skolan 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 155 s. : ISBN: 978-91-44-05009-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Berthén Diana Förberedelse för särskildhet : särskolans pedagogiska arbete i ett verksamhetsteoretiskt perspektiv Karlstad : Estetisk-filosofiska fakulteten : 2007 : 213 s. : urn:nbn:se:kau:diva-899 ISBN: 9789170631221 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Gotthard Lars-Erik Utvecklingsstörning och andra funktionshinder 2. uppl. : Stockholm : Bonnier Utbildning : 2007 : 224 s. : ISBN: 978-91-622-8189-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kapitel 4 och 7
Heister Trygg Boel Förslag till policy för AKK : barn med grav tal- och språkstörning och behov av alternativa kommunikationsvägar (AKK) 1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ; a Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2003 : 39 s. : ISBN: 91-88337-83-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel TAKK : tecken som alternativ och kompletterande kommunikation 2., rev. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK) : 2010 : 87 s. : ISBN: 978-91-633-6859-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Heister Trygg Boel GRAFISK AKK - en teori och metodbok SÖK och Specialpedagogiska institutet : 2005 : Obligatorisk
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart Gleerups : 2009 : 208 s. : ISBN: 91-40-65173-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Kapitel 4, 8 och 9
Orlenius Kennert Värdegrunden - finns den? 1. uppl. : Hässelby : Runa : 2001 : 232 s. : ISBN: 91-88298-53-1 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Szonyi Kristina Särskolan som möjlighet och begränsning : elevperspektiv på delaktighet och utanförskap Stockholm : Pedagogiska institutionen : 2005 : [8], 238 s. : ISBN: 91-7155-169-7 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läs: Alla läser Kapitel 4 och 8 - Välj sedan mellan kap 5, 6 eller 7