I kursen studeras karaktärsdrag som kännetecknar funktionshindren Autism, Aspergers syndrom, DAMP och ADHD. Dessutom studeras hur utveckling och lärande för dessa funktionshinder kan stimuleras i en pedagogisk verksamhet.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
beskriva karaktärsdrag som kännetecknar Autism, Aspergers syndrom, DAMP samt ADHD.
reflektera över den pedagogiska miljöns påverkan på lärande och utveckling
föreslå, diskutera och kritiskt granska pedagogiska aktiviteter för personer med ovanstående funktionshinder
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier samt inlämningsuppgifter och diskussioner via dator. Vidare ingår att genomföra en studie med fokus på Austism och Aspergers syndrom, eller DAMP och ADHD.
Seminarier, datorkommunikation samt övningar individuellt och i grupp är obligatoriska delar av kursen.
Examination
Bedömning av den studerande sker genom litteraturseminarier, individuella uppgifter samt genom muntlig och skriftlig redovisning av en rapport.
Betyg ges på kursen som helhet med betyget Väl godkänd(VG), Godkänd(G) eller Underkänd(U).
För betyget Väl godkänd skall den studerande förutom godkända förväntade studieresultat uppvisa analytisk förmåga och ett kritiskt förhållningssätt.
Studerande som underkänts har rätt till förnyad examination.
Student som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos Fakulteten för lärarutbildning begära att annan lärare utses till examinator.
Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering till kursen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av fakultetsnämnden för lärarutbildning. Blankett för ansökan: www.umu.se/blankett/SA.
Övriga föreskrifter
Kursen kan ej tillgodoräknas inom specialpedagogprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 3
Kurslitteratur
Den kompletta guiden till Aspergers syndrom Attwood Tony, Järvå Håkan Stockholm : Cura : 2008 : 448 s. : ISBN: 978-91-89091-51-1 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Gång på gång : pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd Beckman Vanna, Kärnevik Måbrink Margareta, Schaumann Helen 2. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 1998 : 113, [1] s. : ISBN: 91-27-07205-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Autism : medicinska och pedagogiska aspekter Gillberg Christopher, Peeters Theo, Hasselqvist Per Johan Stockholm : Cura : 2002 : 131 s. : ISBN: 91-89091-25-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Iglum Lisbeth Om dom bara kunde skärpa sig! Barn och ungdomar med DAMP/MBD, AD/HD och Tourettes syndrom Studentlitteratur : 1999 : Obligatorisk
Barn med uppmärksamhetsstörningar : en handledning för lärare och annan pedagogisk personal Juul Kirsten, Lindelöf Inger Lund : Studentlitteratur : 2005 : 64 s. : ISBN: 91-44-03506-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Flickor med AD/HD Nadeau Kathleen G., Littman Ellen B., Quinn Patricia O. Lund : Studentlitteratur : 2002 : 260 s. : ISBN: 91-44-01926-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Nu förstår jag mig själv : en berättelse om ADHD Dysthe Pernille, Svenonius Hanna Stockholm : Sivart : 2007 : 199 s. : ISBN: 978-91-85705-02-3 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
En riktig liten Emil Gravander Åsa, Souminen Sauli Säve Förlag : 1998 :
Stjärnor, linser och äpplen : att leva med autism Schäfer Susanne, Beckman Vanna Stockholm : Cura : 1996 : 152, [1] s. : ISBN: 91-972641-2-1 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Styrdokument
Övrigt
För det självständiga arbetet kan ytterligare litteratur tillkomma