Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-09-23
Reviderad av: Prefekten, 2018-11-19
Innehåll
Kursen fokusera på olika kvalitativa forskningsmetoder som är vanligt förekommande inom samhällsvetenskap. Kursen börjar med en introduktion till de historisk, epistemologisk och ontologisk grunderna för kvalitativa forskningsmetoder. Efter detta behandlar ofta förekommande datainsamlingsmetoder, forskningsdesign och strategier för att hantera etikfrågor inom kvalitativ forskning. Därefter får studenterna ta del av och öva på specifika metoder för data analys.
Förväntade studieresultat
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: - klargöra de centrala principerna och stegen i kvalitativ forskning i förhållande till de analysmetoder som behandlas på kursen. - klargöra innebörden av forskningsdesign och etik inom kvalitativ forskning.
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna: - behärska och genomföra de central stegen i de kvalitativa metoder som behandlas på kursen. - presentera och diskutera, i muntlig och skriftlig form, egen och andras tillämpning av de metoder som behandlas kursen. - utifrån kvalitativ metod genomföra forskningsdesign.
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: - kritisk granska och utvärdera tillämpning av kvalitativ metod. - utvärdera innebörden av forskningsdesign inom kvalitativ forskning - utvärdera innebörden av etik inom kvalitativ forskning
Behörighetskrav
Univ: Kurser 90 hp i samhällsvetenskapligt huvudområde (ekonomisk historia 90 hp, freds- och konfliktstudier 90 hp, företagsekonomi 90 hp, genusvetenskap 90 hp, informatik 90 hp, kulturgeografi 90 hp, nationalekonomi 90 hp, pedagogik 90 hp, psykologi 90 hp, socialt arbete 90 hp, sociologi 90 hp, statsvetenskap 90 hp), eller motsvarande kunskaper. Engelska A/5 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuellt arbete. All undervisning sker på engelska.
Examination
Examinationen består av två delar: 1) delaktighet på seminarier och genomförande av anvisade uppgifter inför seminarierna samt 2) en skriftlig hemtentamen. På den första delen av examinationen sätts betygen underkänd (U) eller godkänd (G). På den skriftliga tentamen sätts betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). På hela kursen sätts betygen underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga delar av examinationen är godkända. För att få betyget väl godkänd krävs att studenten fått väl godkänt på den skriftliga tentamen.
Vid underkänt av den skriftliga tentamen får studenten komplettera examinationen i samråd med examinator och enligt en tidsplan fastställd av examinator. Studenten har rätt till maximalt fem kompletteringstillfällen. Student som erhållit betyget Godkänt på hemtentamen får inte komplettera till ett högre betyg.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet". www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Litteratur
Giltig från:
2019 vecka 9
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers Ritchie Jane, Lewis Jane, McNaughton Nicholls Carol, Ormston Rachel 2. ed. : xxiv, 430 pages : ISBN: 9781446209110 (hbk.) : Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Charmaz Kathy Constructing grounded theory 2nd edition. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications : cop. 2014 : xxi, 388 s. : ISBN: 978-0-85702-913-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Anna Constituting "Real" Cutters : A Discourse Theoretical Analysis of Self-harm and Identity Ingår i: Tracking discourses Lund : Nordic Academic Press : 2011 : 342 s. : sid. 197-224 : Obligatorisk
Analyzing discourse Potter J., Wetherell M. Ingår i: Analyzing Qualitative Data Routledge : 1994 : sid. 47-68 :
Riessman Catherine Kohler Narrative methods for the human sciences London : SAGE : 2008 : x, 251 s.b ill. : ISBN: 0-7619-2998-3 (pbk.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Please note the course lecturers may also ask you to read additional literature.