Engelskt namn: Qualitative Research Methods for the Social Sciences
Denna kursplan gäller: 2015-08-31 till 2019-02-17 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-06-03
Kursplan för kurser med start mellan 2022-06-06 och 2024-06-02
Kursplan för kurser med start mellan 2020-05-25 och 2022-06-05
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-13 och 2020-05-24
Kursplan för kurser med start mellan 2020-01-06 och 2020-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2019-02-18 och 2020-01-05
Kursplan för kurser med start innan 2019-02-17
Kurskod: 2SO145
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2015-09-23
Kursen är indelad i tre olika delar:
Modul 1: Kvalitativa forskningsmetoder - historisk bakgrund och olika paradigm (1,5 hp)
Modul 2: Praktiskt tillämpad kvalitativ forskning (4,5 hp)
Modul 3: Examinationspaper (1,5 hp)
Modul 1: Kvalitativa forskningsmetoder - historisk bakgrund och olika paradigm (1,5 hp)
Under den första delen kursen introduceras studenterna till den historiska bakgrunden och samtida utvecklingen av samhällsvetenskaplig kvalitativ forskning. Under denna del tas både metodologiska och vetenskapsteoretiska grunder upp. Likaså behandlas övergripande frågor gällande forskningsetik, analys av empiriska material, överförbarhet samt presentation av resultat.
Modul 2: Praktiskt tillämpad kvalitativ forskning (4,5 hp)
Under den andra delen av kursen introduceras olika metodologiska inriktningar inom kvalitativ forskning, för att ge en fördjupad förståelse för olika tillämpningar. Vilka inriktningar som presenteras är beroende av medverkande lärare, men det kan exempelvis vara narrativ analys, diskursanalys och grundad teori. Inriktningarna presenteras av lärare som själva använder metoderna i sin forskning.
Modul 3: Examinationspaper (1,5 hp)
Under den tredje delen av kursen utarbetas ett individuellt examinationspaper, där studenterna förväntas reflektera över metodologiska val och/eller genomföra kvalitativa analyser i enlighet med någon av de inriktningar som har presenterats under kursen.
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna visa:
- kunskap om historisk bakgrund och samtida utveckling inom kvalitativ forskning
- kunskap om metodologiska och vetenskapsteoretiska antaganden inom kvalitativ forskning
- förståelse för skillnader och likheter mellan olika metodologiska ansatser
- kunskap om forskningsetik
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- tillämpa relevant terminologi inom kvalitativ forskning
- motivera och diskutera metodologiska val i enlighet med anvisade metodologiska ansatser
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- självständigt granska och jämföra olika metodologiska ansatser inom kvalitativ forskning
- självständigt granska och bedöma presentation av resultat i kvalitativa studier
- problematisera etiska dilemman inom kvalitativ forskning
Univ: Courses of the amount of 90 ECTS credits in Social Sciences (Social Work 90 ECTS, Sociology 90 ECTS, Social Policy 90 ECTS, Social Administration 90 ECTS, Social Care 90 ECTS, Education 90 ECTS, Political Science 90 ECTS, Peace and Conflict Studies 90 ECTS, Cultural Geography 90 ECTS, Economics 90 ECTS) or equivalent eligibility.
Proficiency in English equivalent to Swedish upper secondary course English A (IELTS (Academic) with a minimum overall score of 5.5 and no individual score below 5.0. TOEFL PBT (Paper-based Test) with a minimun total score of 530 and a minimum TWE score of 4. TOEFL iBT (Internet-based Test) with a minimum total score of 72 and a minimum score of 17 on the Writing Section).
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuellt arbete. Samtliga seminarier är obligatoriska. All undervisning sker på engelska.
Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, genomförande av anvisade uppgifter inför seminarierna (individuellt eller i grupp) samt ett individuellt författat examinationspaper. Seminariedeltagande och genomförande av anvisade uppgifter inför seminarierna bedöms utifrån om de är Underkända eller Godkända. Om en student missar obligatoriska seminarier, eller anvisade uppgifter, krävs fullgörande av anvisade kompletteringsuppgifter. Det individuella examinationspaperet bedöms utifrån det är Underkänt, Godkänt eller Väl godkänt. Examinationspaperet utgör grunden för det sammantagna kursbetyget. Internationella studenter bedöms utifrån ECTS-skalan.
Examinationspaperet (5-10 sidor) kan endera omfatta a) en diskussion och jämförelse mellan två eller flera av de inriktningar som har presenterats under kursen, b) en beskrivning och motivering av en kvalitativ forskningsdesign, som utgår från studentens egna forskningsfrågor, eller c) en presentation och diskussion av en inriktning som har behandlats under kursen tillsammans med en praktisk tillämpning i enlighet med denna inriktning. Mer detaljerade anvisningar för paperet delas ut vid kursens början.
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”.
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane, McNaughton Nicholls Carol, Ormston Rachel
2. ed. : xxiv, 430 pages :
ISBN: 9781446209110 (hbk.) :
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bryant A.
Grounded Theory and Pragmatism: The Curious Case of Anselm Strauss
Ingår i:
Forum, qualitative social research
Berlin : K. Mruck : 10 : sid. Art. 2 :
Obligatorisk
Charmaz Kathy
Constructing grounded theory
2nd edition. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications : cop. 2014 : xxi, 388 s. :
ISBN: 978-0-85702-913-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Charmaz Kathy
The Power and Potential of Grounded Theory
Medical Sociology Online : 2012 :
http://www.medicalsociologyonline.org/NewArchive/NewArchiveMSo/msonewarchivemso.html
Obligatorisk
Läsanvisning: Volume 6, issue 3, pp. 2-15
A Personal Experience of Working with Classical Grounded Theory : From Beginner to Experienced Grounded Theorist
Giske Tove, Artinian Barbara
Ingår i:
International journal of qualitative methods
[Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : 6 : sid. 67-80 :
Obligatorisk
My place through my eyes : A social constructionist approach to researching the relationships between socioeconomic living contexts and physical activity
Carroll Julie-Anne, Adkins Barbara, Foth Marcus, Parker Elizabeth, Jamali Soad
Ingår i:
International journal of qualitative studies on health and well-being
Basingstoke : Taylor & Francis : 2006- : 3 : sid. 204-218 :
Fulltext
Obligatorisk
Using Thematic Analysis in Psychology
Braun V., Clarke V.
Ingår i:
Qualitative research in psychology
Colchester : Taylor & Francis Group : 2004- : 3 : sid. 77-101 :
Obligatorisk
Thematic Analysis
Braun Virginia, Clarke Victoria
Ingår i:
APA handbook of research methods in psychology
Washington : American Psychological Association : 2012 : Onlineresurs (701 s.) : sid. 57-71 :
Obligatorisk
Clothing and Embodiment : Men Managing Body Image and Appearance
Frith Hannah, Gleeson Kate
Ingår i:
Psychology of men & masculinity [Elektronisk resurs].
Washington : American Psychological Association : 2000- : 5 : sid. 40-48 :
Obligatorisk
Mental health and individual experience of unemployed young adults in Japan
Kito Aiko, Ueno Takeji
Ingår i:
Industrial health [Elektronisk resurs].
[Kawasaki, Japan] : National Institute of Industrial Health. : 54 : sid. 20-31 :
https://www.jstage.jst.go.jp/article/indhealth/54/1/54_2015-0035/_article
Obligatorisk
Pointdexter Cynthia Cannon
Meaning from Methods: Re-presenting Narratives of an HIV-affected Caregiver
Ingår i:
Qualitative social work
London : Sage : 2002- : sid. 59-78 :
Obligatorisk
Riessman Catherine Kohler
Narrative methods for the human sciences
London : SAGE : 2008 : x, 251 s.b ill. :
ISBN: 0-7619-2998-3 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Additional literature will be recommended for this part of the course.
Fairclough N.
Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research
Ingår i:
Methods of critical discourse analysis
London : SAGE : 2001. : viii, 200 p. :
Obligatorisk
Läsanvisning: pp. 121-138
Howarth David
Applying Discourse Theory: the Method of Articulation
Ingår i:
Discourse theory in European politics
Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2005 : xvii, 364 s. : sid. 316-349 :
Obligatorisk
Johansson Anna
Constituting "Real" Cutters : A Discourse Theoretical Analysis of Self-harm and Identity
Ingår i:
Tracking discourses
Lund : Nordic Academic Press : 2011 : 342 s. : sid. 197-224 :
Obligatorisk
Analyzing discourse
Potter J., Wetherell M.
Ingår i:
Analyzing Qualitative Data
Routledge : 1994 : sid. 47-68 :
Obligatorisk
Van Dijk T. A.
Principles of critical discourse analysis
Ingår i:
Discourse & society.
London : SAGE : 1990- : 4 : sid. 249-283 :
Obligatorisk
Please note the course lecturers may also ask you to read additional literature.
A Grounded Theory Exploration of the First Visit to a Cancer Clinic Strategies for Achieving Acceptance
Alhberg Karin, Horvath Gyorgy, Jakobsson Sofie
Ingår i: European journal of oncology nursing.[Elektronisk resurs] Edinburgh ;a London : Churchill Livingstone, 2000- - v. LIBRIS-ID:9019665 :
http://www.sciencedirect.com/science/journal/14623889
Obligatorisk
Läsanvisning: 9 (2000) s. 248-257
Bryant A.
Grounded Theory and Pragmatism: The Curious Case of Anselm Strauss
Ingår i:
Forum, qualitative social research
Berlin : K. Mruck : 10 : sid. Art. 2 :
Obligatorisk
Béland Daniel
The Politics of Social Policy Language
Ingår i:
Social policy & administration.
Oxford : Blackwell : 1979- : 45 : sid. 1-18 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9515.2010.00750.x/pdf
Obligatorisk
Charmaz Kathleen
Grounded Theory: Methodology and Theory Construction
Ingår i:
International encyclopedia of the social&behavioral sciences. Vol. 5, [Cr-Deu].
xii s., s. 2883-3555 : sid. 6396-6399 :
Obligatorisk
Fairclough N.
Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research
Ingår i:
Methods of critical discourse analysis
London : SAGE : 2001. : viii, 200 p. :
Obligatorisk
School of Nursing A Personal Experience of Working with Classical Grounded Theory: From Beginner to Experienced Grounded Theorist
Giske T., Artinian B.
Ingår i:
International journal of qualitative methods
[Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : 6 :
Obligatorisk
A Grounded Theory Exploration of the First Visit to a Cancer Clinic – Strategies for achieving Acceptance
Jakobsson Sofie, Horvath Gyorgy, Alhberg Karin
Ingår i:
European journal of oncology nursing.
Edinburgh ;a London : Churchill Livingstone : 2000- : v. : sid. 248-257 :
Obligatorisk
MacIntyre Alasdair
Is a Science fo Comparative Politics Possible?
Ingår i:
Against the self-images of the age
Notre Dame, Ind : Univ. of Notre Dame Press : 1978 : 284 s. :
Obligatorisk
Pentland Brian T.
Building Process Theory with Narrative: From Description to Explanation
Ingår i:
The Academy of Management review.
Briarcliff Manor, N.Y. : Academy of Management : 1976- : 24 : sid. 711-724 :
Obligatorisk
Pointdexter Cynthia Cannon
Meaning from Methods: Re-presenting Narratives of an HIV-affected Caregiver
Ingår i:
Qualitative social work
London : Sage : 2002- : sid. 59-78 :
Obligatorisk
Analyzing discourse
Potter J., Wetherell M.
Ingår i:
Analyzing Qualitative Data
Routledge : 1994 : sid. 47-68 :
Obligatorisk
Schiffin Deborah
Narrative as Self-Portait: Sociolingustic Construction of Identity
Ingår i:
Language in society
Cambridge : Cambridge University Press : 25 : sid. 167-203 :
Obligatorisk
Seaman Jayson
Adopting a Grounded Theory Approach to Cultural-Historical Research: Conflicting Methodologies or Complementary Methods?
Ingår i:
International journal of qualitative methods
[Edmonton] : International Institute for Qualitative Methodology : sid. 1-17 :
Obligatorisk
Intercultural Learning Arising from Pan-European Collaboration: a Community of Practice with a ´Hole in the Middle'
Somekh Bridget, Pearson Matthew
Ingår i:
British educational research journal
New York . : JSTOR : 2000- : 28 : sid. 485-502 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-9515.2010.00750.x/pdf
Obligatorisk
Van Dijk T. A.
Principles of critical discourse analysis
Ingår i:
Discourse & society.
London : SAGE : 1990- : 4 : sid. 249-283 :
Obligatorisk
Qualitative research practice : a guide for social science students and researchers
Ritchie Jane, Lewis Jane
London : SAGE : 2003 : xv, 336 s. :
ISBN: 0-7619-7109-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst