Engelskt namn: Evaluation
Denna kursplan gäller: 2014-01-06 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-01-06
Kurskod: 2SO142
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2013-12-18
Reviderad av: Prefekten, 2013-12-18
Del 1: Det sociala och politiska sammanhanget för bedömning och utvärdering som praktik , 7,5 hp
I del 1 av kursen studeras utvärdering både som ett socialt fenomen och som en praktik och ett hantverk. Frågor som tas upp under denna del av kursen är: Vad är politik och programutvärdering? Hur skiljer sig utvärderingen från forskning? Vilka sociala trender förklarar expansionen av utvärderings- och övervakningssystem? Hur relaterar utvärdering till "evidensdebatten"? Ur en mer praktisk synvinkel, introducerar kursen olika utvärderingsmodeller samt diskuterar hur man designar utvärderingar för särskilda ändamål.
Del 2: Bruk och missbruk av utvärderingar och "utvärderingssamhället", 7,5 hp
I del 2 av kursen behandlas följande frågor: Vilken typ av problem konfronteras professionella utvärderare ofta med i sitt arbete? Hur används utvärderingar? Hur kan vi bedöma kvaliteten på utvärderingarna (metautvärdering)? I kursen ingår även en del på uppgifter som sökkompetens.
Del 1: Det sociala och politiska sammanhanget för bedömning och utvärdering som praktik, 7,5 hp
Efter att ha avslutat del 1 av kursen ska studenten kunna:
- Kritiskt analysera utvärderingens roll i samhället, dess förhållande till “evidensdebatten”, och varför denna debatt har blivit så utbredd.
- Kunna tillämpa etiska riktlinjer för bedömare;
- Kunna identifiera olika utvärderingsmodeller och deras relativa styrkor och svagheter;
- Visa färdigheter i att utforma en utvärderingsplan för ett specifikt ändamål;
- Kommunicera utvärderingskunskap till olika målgrupper .
Del 2: Bruk och missbruk av utvärdering och "utvärderingssamhället", 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Ha en förståelse för de praktiska problem som professionella utvärderare ofta möter;
- Kunna analysera olika former av utvärderingar.
- Demonstrera färdigheter i informationssökning ;
- Demonstrera färdigheter i metautvärdering;
- Demonstrera oberoende färdigheter i att presentera ett argument i skriftlig och muntlig form.
Kursens innehåll sker via föreläsningar, seminarier, grupp- och individuellt arbete. Obligatorisk närvaro krävs i grupparbeten och seminarier. Alla föreläsningar och seminarier hålls på engelska.
Examinationen på del 1 sker i form av aktivt deltagande på seminarier och i gruppövningar, samt via en skriftlig uppgift. Uppgiften är att utforma en utvärdering för ett specifikt ändamål. Uppgiften kommer att utföras i par eller i grupp. Uppgiften kommer att presenteras både muntligt och skriftligt. Betyg delas ut för både den muntliga presentationen och den skriftliga rapporten.
Betygsskalan för denna del är: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Närvaro vid de obligatoriska seminarierna krävs för att vara berättigad till ett godkänt betyg på kursen som helhet. Betygsbeslut baseras på en bedömning av den enskilde studentens prestationer. Om en student tilldelas underkänt har denne rätt att prövas på nytt i en form och vid tidpunkt efter överenskommits med examinator.
Examinationen av del 2 sker i form av aktivt deltagande på seminarier och i gruppövningar samt via en skriftlig uppgift. Uppgiften går ut på att genomföra en skriftlig metautvärdering. I denna metautvärdering ska studenten visa förståelse för kurslitteraturen. Uppgiften ska genomföras individuellt och lämnas in till den berörda kursen handledare i slutet av kursen.
Betygsskalan för denna del är: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Närvaro vid de obligatoriska seminarierna krävs för att vara berättigad till ett godkänt betyg på kursen som helhet. Betygsbeslutet baseras på en bedömning av den enskilde studentens prestationer. Om en student tilldelas underkänt, har denne rätt att prövas på nytt i en form och tidpunkt i överenskommelse med examinator
För att få godkänt betyg för 15 hela kursen måste godkänt resultat uppnås på både del 1 och del 2 av kursen. För att tilldelas betyget väl godkänd på hela kursen måste studenten ha väl godkänt på båda delarna. Att få ett godkänt betyg på en del och ett väl godkänd betyg på andra delen leder till ett godkänt betyg på kursen som helhet.
Student har rätt att prövas på nytt upp till fem gånger per kurs. Examination och kompletterande uppgifter baserad på denna kursplan kan garanteras i upp till två år efter kursstart. Student som erhållit underkänt på minst två på varandra följande försök på kursen eller någon av delkurserna har rätt att begära en ny examinator. Studierektor bör konsulteras under sådana omständigheter.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt. För ytterligare information om detta kontakta studievägledaren. Se även Umeå universitets regelsamling.
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet".
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
För att få godkänt betyg på kursen som helhet måste godkänt resultat uppnås i både del 1 och del 2 av kursen. För att tilldelas betyget väl godkänd för hela kursen krävs väl godkänt på båda delarna. Att få ett godkänt betyg på en av modulerna och en väl godkänd betyg i den andra modulen leder till ett godkänt betyg på kursen som helhet .
Student har rätt att prövas på nytt upp till fem gånger per kurs. Examination och kompletterande uppgifter baserad på denna kursplan kan garanteras i upp till två år efter kursstart. Om en elev tilldelas Underkänt på minst två på varandra följande försök, har hon eller han rätt att begära en ny examinator. Studierektor bör konsulteras under sådana omständigheter.
Basic Terminology and Frameworks for Monitoring UNAIDS; Monitoring and Evaluation Fundamentals.
UNAIDS :
http://www.unaids.org/en/media/unaids/contentassets/documents/document/2010/7_1-Basic-Terminology-and-Frameworks-MEF.pdf
Capturing effects : of projects and programmes
Turner Brian, Svensson Lennart
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 254 s. :
ISBN: 9789144093000
Se Umeå UB:s söktjänst
The 2004 Claremont Debate: Lipsey vs. Scriven
Donaldson Stewart I, Christie Christina A
Determining Causality in Program Evaluation & Applied Research: Should Experimental Evidence Be the Gold Standard? :
Obligatorisk
Evaluation : a systematic approach
Rossi Peter Henry, Freeman Howard E., Lipsey Mark W.
7. ed. : Thousand Oaks, CAb Sage,c 2004 : Sage : 2004 : x, 470 s. :
ISBN: 0-7619-0894-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vedung Evert
Four Waves of Evaluation Diffusion
Evaluation, 16(3) 263-277 : 2010 :
Weiss Carol H.
Evaluation : methods for studying programs and policies
2., [rev.] ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall : cop. 1998 : xii, 372 s. :
ISBN: 0-13-309725-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Weiss Carol H
Theory-Based Evaluation: Past, Present, and Future
New Directions for Evaluation. (Special Issue: Progress and Future Directions in Evaluation: Perspectives on Theory, Practice, and Methods). Vol. 1997, no. 76. Winter 1997, pages 41-55 : 1997 :
Other texts will be included in the obligatory reading list for the course.
Basic Terminology and Frameworks for Monitoring UNAIDS; Monitoring and Evaluation Fundamentals.
UNAIDS :
http://www.unaids.org/en/media/unaids/contentassets/documents/document/2010/7_1-Basic-Terminology-and-Frameworks-MEF.pdf
Capturing effects : of projects and programmes
Turner Brian, Svensson Lennart
1. ed. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 254 s. :
ISBN: 9789144093000
Se Umeå UB:s söktjänst
Quality, Context, and Use: Issues in Achieving the Goals of Metaevaluation
Cooksy Leslie J, Caracelli Valerie J
American Journal of Evaluation, 2005, 26: 31-44 :
Hanberger Anders
The real functions of evaluation and response systems
Ingår i:
Evaluation
London : Sage : 17 : sid. 327-349 :
Evaluation : a systematic approach
Rossi Peter Henry, Freeman Howard E., Lipsey Mark W.
7. ed. : Thousand Oaks, CAb Sage,c 2004 : Sage : 2004 : x, 470 s. :
ISBN: 0-7619-0894-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Stufflebeam Daniel, L.
The Metaevaluation Imperative
Ingår i:
The American journal of evaluation.
Stamford, CT : JAI Press : 1998- : 22 : sid. 183-209 :
Weiss Carol H.
Evaluation : methods for studying programs and policies
2., [rev.] ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall : cop. 1998 : xii, 372 s. :
ISBN: 0-13-309725-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Other texts will be included in the obligatory reading list for the course.