Kursen inriktas mot genomförande av analyser av aktuell forskning inom ledarskaps- och organisationsområdet. Kursen innehåller en större uppgift där studenterna enskilt skall analysera aktuella artiklar och avhandlingar inom ett specifikt och eget valt område inom ledarskap och organisation. I detta vetenskapliga arbete kartläggs forskningsfronten och identifieras samhällsrelevanta forskningsproblem att studera vidare. Kursen behandlar också internetbaserad informationssökning. Forskningsfrontsanalyserna diskuteras utifrån samhälls- och forskningsrelevans, genom ett opponents- och försvarsförfarande.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
identifiera aktuella forskningsfrågor inom något delområde av ledarskap och organisation, se utvecklingsbehov samt föreslå utvecklingsvägar för området.
För godkänd kurs ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
skriftligt producera ett eget vetenskapligt arbete på avancerad nivå och muntligt försvara det
kritiskt granska och opponera på andras vetenskapliga arbeten.
För godkänd kurs ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
på ett fördjupat sätt analysera och värdera forskning inom något delområde av ledarskap och organisation.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 120p/180 hp (inkl 60p/90hp och ett självständigt arbete inom ämnena Företagsekonomi, Pedagogik, Idrottspedagogik, Psykologi, Socialt arbete, Sociologi eller Statsvetenskap) på grundläggande nivå, motsvarande en filosofie kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga området. Därtill godkänt betyg på föregående kurser i Masterprogrammet i ledarskap och organisation eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, caseuppgifter samt handledning. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Studenten examineras individuellt genom en skriftlig rapport vilken försvaras på ett rapportseminarium. Vidare ska studenten genomföra en kritisk granskning av en annan students arbete. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studenten har rätt till fem examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ytterligare ett provtillfälle kort tid därefter. Ett tredje provtillfälle erbjuds också i anslutning till terminsstart.
Om studenten får betyget Underkänd på en inlämnad uppgift får studenten komplettera examinationen i samråd med examinator enligt en tidsplan fastställd av examinator. Studenten har rätt till maximalt fem examinationstillfällen.
På kurser med indelning i moment ges efter varje moment ett av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs att 75 procent av momenten har betyget Väl godkänd. Gällande kriterium är att utsatt inlämningstid beaktas vid betygssättning.
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också "Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet". www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Övriga föreskrifter
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poäng och betyg framgår ska bifogas. Dessutom ska kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses, samt i förekommande fall uppsatsarbete, bifogas. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet, www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Litteratur
Giltig från:
2017 vecka 27
I denna kurs ingår ingen anvisad obligatorisk kurslitteratur. Studenten förväntas (i samband med handledning) välja ut maximalt 30 stycken forskningsartiklar/avhandlingar för att lösa den individuella examinationsuppgiften.
Referenslitteratur
Handbook of gender, work and organization Jeanes Emma L., Knights David, Yancey Martin Patricia Chichester : Wiley : 2011 : 1 PDF-fil (xxix, 465 p.) : ISBN: 9781119990796 Se Umeå UB:s söktjänst
The SAGE handbook of organization studies Clegg Stewart, Hardy Cynthia, Lawrence Thomas B., Nord Walter R. (red.) 2. ed. : Londonb SAGE publications ,c 2006 : SAGE publications : 2006 : xxii, 895 s. : ISBN: 0-7619-4996-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Ledarskap i organisationer Yukl Gary A., Kaulio Matti Harlow : Prentice Hall : 2012 [dvs. 2011] : xiv, 678 s. : ISBN: 978-0-273-73923-4 Se Umeå UB:s söktjänst