Kursen inriktas mot en fördjupning av kunskaper om personalarbetets roll i en organisation, samt om strategier för Human Resource Management (HRM) och Human Resource Development (HRD) i vid mening. Sambandet mellan en verksamhets mål och inriktning och olika HR-strategier studeras. Frågor om samordning av rekrytering, prestationsbedömning, belöning och personalutveckling intar en centrall plats, men även frågor om motivation, engagemang och förändringsberedskap på arbetsplatser. HR-funktionens förändring och professionalisering berörs, liksom olika traditioner inom HR-arbete. Skilda kulturer och olika typer av verksamheter jämförs, varvid ett internationellt perspektiv anläggs.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs förväntas de studerande på ett fördjupande sätt kunna
förstå och analysera teorier om och perspektiv på HRM och HRD
analysera och diskutera hur verksamhetens mål kan kopplas samman med ledarskaps-, HRM- och HRD-strategier
kritiskt analysera och värdera teorier kring HR-arbete, HRM och HRD
analysera multinationella verksamheters personalstrategier
tillämpa kunskaper och färdigheter kring området för att utveckla HR-strategier för en specifik verksamhet genom att arbeta med case.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kurs 1 inom Masterprogrammet i ledarskap och organisation, dvs. Ledarskap och organisation I. Dessutom krävs En A och grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Under den senare delen av kursen baseras undervisningen huvudsakligen på bearbetning av case och självständigt arbete. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment kan vara obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Examination
Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarier och grupparbeten samt presentation av individuella arbeten. Som betyg användes något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd.
Studenten har rätt till fem examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Övriga föreskrifter
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poäng och betyg framgår ska bifogas. Dessutom ska kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses, samt i förekommande fall uppsatsarbete, bifogas.
Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet,
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 45
Strategy and human resource management Boxall Peter F, Purcell John 2. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan : 2008 : 351 s. : ISBN: 978-1-4039-9210-9 (hft.) Se Umeå UB:s söktjänst
International human resource management : policies and practices for multinational enterprises Briscoe Dennis R., Schuler Randall S., Claus Lisbeth M. 3. ed. : London : Routledge : 2008 : 397 s. : ISBN: 978-0-415-77350-8 (hbk.) Se Umeå UB:s söktjänst