Engelskt namn: Sociology C
Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-12
Kursplan för kurser med start mellan 2024-01-01 och 2024-08-11
Kursplan för kurser med start mellan 2020-11-09 och 2023-12-31
Kursplan för kurser med start mellan 2017-12-11 och 2020-11-08
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2017-12-10
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-01-22
Kurskod: 2SO097
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2010-11-16
Reviderad av: Prefekten, 2024-03-13
Kursen ger de studerande en fördjupad förtrogenhet med modern socialpsykologisk teori och metod samt tillämpat socialpsykologiskt forskningsarbete och skriftlig vetenskaplig framställning.
Modul 1: Socialpsykologisk analys, 7.5 hp
Dnna modul har fokus på tillämpning av olika sociologiska teorier. Med utgångspunkt i sociologiska studier kommer studenterna att fördjupa sin kännedom om sociologiska teorier, granska analyser samt genomföra sociologiska analyser.
Modul 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp
Denna modul ger fördjupade kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod, med fokus på analys och presentation av resultat. På den kvalitativa delen övar studenterna på att utföra analys i enlighet med anvisade kvalitativa traditioner samt att presentera resultat och slutsatser. På den kvantitativa delen övar studenterna på att göra multivariata analyser där tolkning av resultat står i centrum.
Modul 1: Sociologisk analys, 7.5 hp
För godkänt ska den studerande avseende kunskap och förståelse ha:
För godkänt ska den studerande avseende färdigheter och förmåga ha:
För godkänt ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt ha:
Modul 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp
För godkänt ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
För att antas till kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga kurser (inklusive Sociologi B) under år 1 och 2 på Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer eller motsvarande.
I modul ett sker undervisningen i form av introducerande föreläsningar, seminarier med muntliga redovisningar och diskussioner samt självständig skriftlig arbetsuppgift. Under modul två sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar i datasal. Vissa inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via en lärplattform. Studenten skall ha tillgång till dator och bredbandsuppkoppling. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator. Seminarierna kan vara obligatoriska. Delar av denna kurs kan ges på engelska.
Under modul ett sker examinationen i form av individuell skriftlig arbetsuppgift samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen. Under modul två sker examinationen genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, individuellt genomförd övningsuppgift samt salstentamen.
För betyget godkänd (G) på hel kurs krävs minst godkänt på kursens samtliga moduler. För betyget väl godkänd (VG) krävs betyget väl godkänd på kursens samtliga moduler.
Student som erhållit underkänt betyg vid ett provtillfälle har rätt till omprov. Student som erhållit godkänt eller väl godkänt betyg har ej rätt till omprov.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas. Minst tre omprovstillfällen erbjuds (Beskrivning av regelverket återfinns i Dnr: FS1.1-574-22).
Theories of social order : a reader
Hechter Michael, Horne Christine
2nd ed. : Stanford, Calif. : Stanford Social Sciences : c2009 : xiv, 350 p. :
ISBN: 9780804758727
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och material kan tillkomma.
Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson Peter
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
ISBN: 9789147112241
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Using Thematic Analysis in Psychology
Braun V., Clarke V.
Ingår i:
Qualitative research in psychology
Colchester : Taylor & Francis Group : 2004- : 3 : sid. 77-101 :
Obligatorisk
Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3, 4
Varis Piia
Digital ethnography
Tilburg Papers in Culture Studies; No. 104 : 2014 :
https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/TPCS_104_Varis_2.pdf
franzke, alineshakti, Bechmann, Anja, Zimmer et al
Internet Research: Ethical Guidelines 3.0
Unanimously approved by the AoIR membership October 6, 2019 : 2020 :
https://aoir.org/reports/ethics3.pdf
Creswell John W.
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications : cop. 2013 : xxi, 448 p. :
ISBN: 9781412995306 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 155 s. :
ISBN: 978-91-40-67039-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter och material kan tillkomma.