"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

HRM - innehåll och metoder, 30 hp

Engelskt namn: Human Resources Management and Development

Denna kursplan gäller: 2024-12-09 och tillsvidare

Kurskod: 2SO087

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Pedagogik: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2020-12-10

Reviderad av: Prefekten, 2024-06-17

Innehåll

Kursen fokuserar på personalarbetets olika uppgifter, problem och utvecklingsmöjligheter med utgångspunkt från såväl samhälls-, organisations-, grupp-, som individperspektiv. I kursen behandlas personalvetarens yrkesroll, identitet, professionaliseringssträvanden samt etik i personalarbetet. Kursen innehåller grundläggande teoretiska kunskaper och praktiska kunskaper samt kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder i personalarbetet. 

Modul1: Samtalsmetodik och svåra samtal inom HRM (9 hp)

Modulen introducerar teori och praktik kring genomförandet och förvaltandet av det individuella systematiska samtalet samt beteendeanalys som verktyg för förändring. Momentet syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper inom dessa områden och förse dem med användbara teoretiska och praktiska verktyg inför kursens efterföljande moment samt yrkeslivet.

Moment 2: Samhälle och arbetsliv (9 hp)

Modulen behandlar personalarbetets innehåll och metoder samt dess förutsättningar utifrån både ett samhälls- och ett organisationsperspektiv. Härigenom berörs betydelsen av samhällets och arbetslivets utveckling för det konkreta personalarbetet i enskilda organisationer. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning inom områden såsom rekrytering, arbetsmiljö och hälsa - med fokus på systematiskt arbetsmiljöarbete och organisatorisk och social arbetsmiljö samt kvantitativ metod som stöd i personalarbetet.

Modul 3: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)

Modulen introducerar och problematiserar kompetensförsörjning som ett centralt begrepp för organisationens personal- och verksamhetsutveckling. Momentet avser lägga en teoretisk grund och ge praktisk färdighetsträning avseende personalarbetets verktyg. I momentet behandlas områden såsom förändringsarbete och organisatoriskt lärande, kartläggning, behovsinventering, planering för genomförande av olika typer av kompetensförsörjningsåtgärder samt utvärdering och uppföljning. Exempel på personalärenden behandlas och problematiseras ur ett etiskt perspektiv.  Under momentet behandlas även kvalitativ intervjumetod med ett särskilt fokus på bearbetning, tolkning och analys av kvalitativa intervjudata.

Modul 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)

Modulen ger en bred översikt över personalfunktionens arbetssätt och belyser dess organisatoriska funktion/roll, status och inflytande. Dessutom berörs personalvetares yrkesidentitet och professionaliseringssträvanden samt olika aspekter av etik inom ramen för praktiskt personalarbete.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Samtalsmetodik och svåra samtal inom HRM

Efter avslutad modul ska studenten:

 Kunskap och förståelse

  • ha tillägnat sig och kunna tillämpa grundläggande teoretiska kunskaper i samtalsteknik, samt hur sådana samtal analyseras systematiskt
  • ha grundläggande teoretisk och praktisk kunskap kring verktyg för beteendeanalys och förändring

Färdighet och förmåga

  • kunna använda redskap för att hantera komplexa och/eller emotionellt laddade situationer utifrån medvetna ställningstaganden och tydliga mål
  • kunna beskriva, analysera och reflektera över sina egna och andras praktiska färdigheter i att leda samtal
  • kunna beskriva, analysera och reflektera över sina egna och andras praktiska förmågor i relation till att nå specifika syften med samtal
  • använda principerna för observation som vetenskaplig metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna anlägga ett makt- och jämställdhetsperspektiv på sina egna och andras antaganden, förväntningar och beteenden

Modul 2: Samhälle och arbetsliv (9 hp)

Efter avslutad modul skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förstå och problematisera betydelsen av arbetsmiljö och hälsa för arbetsmarknad och organisationer
  • beskriva olika aspekter av rekrytering, arbetsmiljö och hälsa
  • förstå och problematisera kvantitativ metod i personalarbete

Färdighet och förmåga

  • analysera och diskutera olika aspekter av arbetsmiljö, hälsa och rekrytering samt hur dessa kan relateras till olika sociala kategorier (som exempelvis kön, klass och etnicitet)
  • tillämpa grundläggande kunskaper om kvantitativa vetenskapliga metoder i det praktiska personalarbetet
  • tillämpa kunskaper och färdigheter kring rekrytering och urval

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera olika teorier och metoder med avseende på rekrytering, arbetsmiljö och hälsa samt kvantitativ metod 

Modul 3: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)

Efter avslutad modul skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förstå och problematisera kompetensförsörjning samt personal-och verksamhetsutveckling som begrepp och fenomen
  • förstå och problematisera användandet av kvalitativ metod som redskap i personal- och verksamhetsutveckling

Färdighet och förmåga

  • identifiera, beskriva och analysera en organisations behov av kompetensutveckling ur ett personal-och verksamhetsutvecklingsperspektiv
  • analysera ett exempel på personalärende och utifrån resultaten av dessa presentera och kunna argumentera för ett organisatoriskt förändringsarbete eller en strategi
  • genomföra, presentera och skriftligt rapportera ett externt initierat projektuppdrag med avseende på någon av kursens ingående delar
  • använda sig av kvalitativa intervjuer som ett vetenskapligt verktyg för insamling, bearbetning och analys av intervjudata

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • problematisera exempel på personalärende ur ett akademiskt perspektiv
  • problematisera genomförda samtal ur ett etiskt perspektiv

Modul 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)

Efter avslutad modul skall studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa en fördjupad förståelse för HR-/personalfunktionens arbetssätt och dess organisatoriska funktion/roll, status och inflytande

Färdighet och förmåga

  • förmåga att anlägga ett etiskt perspektiv på olika aspekter av personalarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera över personalvetarens yrkesidentitet och professionssträvanden i förhållande till personalarbete inom olika kontexter och i relation till andra yrkesgrupper

Behörighetskrav

HRM, organisation och arbetsliv 15 hp samt Beteendevetenskapliga grunder 30 hp (Social- och gruppsykologi, 7,5 hp, Pedagogik, 7,5 hp, Sociologi, 7,5 hp samt Sociala kategorier och diskriminering i arbetslivet, 7,5 hp)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, projektarbete och projektavstämningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Undervisningen sker på campus med visst internetstöd där undervisningsresurser tillhandahålls och viss kommunikation sker via den internetbaserade kursplattformen. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska inslag.

Examination

Modul 1: Samtalsmetodik och svåra samtal inom HRM (9 hp)

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker genom obligatoriska seminarier och övningar under momentet samt genom individuellt och gruppvis författade rapporter.

Modul 2: Samhälle och arbetsliv (9 hp)

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationerna sker dels vid obligatoriska seminarier och rollspel dels en skriftlig salstentamen.

Modul 3: Personal och verksamhetsutveckling (9 hp)
Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen sker dels vid obligatoriska seminarier, dels genom en gruppvis författad projektrapport.

Modul 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)

Momentet examineras individuellt genom författande av en rapport samt genom deltagande vid obligatoriska seminarier där dessa rapporter seminariebehandlas.

Studenters prestationer bedöms vid samtliga moment i en tvågradig betygsskala, Godkänd (G) eller Underkänd (U). 

 

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten

 

Övriga föreskrifter

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). 



Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas. Minst tre omprovstillfällen erbjuds (Beskrivning av regelverket återfinns i Dnr: FS1.1-574-22).

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 50

Modul 1: Samtalsmetodik och svåra samtal inom HRM (9 hp)

Etik i personalarbetet : Etisk kod för personalvetare
Akademikerförbundet SSR :
https://akademssr.se/yrkesfragor/personalvetare/etik-i-hr-arbetet
Obligatorisk

Andersson Leif E.
OBM-boken : psykologi för ledare
Första upplagan : Stockholm : Sanoma utbildning : [2019] :
ISBN: 9789152353790
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Motiverande samtal: Att hjälpa människor till förändring
Miller William R, Rollnick Stephen
4 uppl. :Stockholm: Natur & Kultur, 2013: 516 s. ISBN: 9789127135390 :
Obligatorisk

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen.

Modul 2: Samhälle och arbetsliv (9 hp)

Rekrytering och urval : teori och praktik
Andersson Gunilla, Hallén Nils, Smith Patrick J.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 311 s. :
ISBN: 9789144107851
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fagerlind Ståhl Anna-Carin
Arbete och psykisk hälsa : viktigt vetande och vanliga myter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 221 sidor :
ISBN: 9789144140025
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 482 sidor :
ISBN: 9789144121017
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön – viktiga pusselbitar i en god arbetsmiljö. Vägledning till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, AFS 2015:4
Stockholm : Arbetsmiljöverket : 2016 : 85 sidor :
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/bocker/vagledning-organisatorisk-social-arbetsmiljo-h457/
Obligatorisk

Artiklar tillkommer efter anvisning.

Modul 3: Personal- och verksamhetsutveckling (9 hp)

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon, Nilsson Marco
2., [utök. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 205 s. :
ISBN: 9789140686121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Chef och HR : att möta personalproblem tillsammans
Palm Kristina, Calminder Dag
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 208 sidor :
ISBN: 9789144140711
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Human resource development : att utveckla individer, grupper och organisationer
Nilsson Peter, Wallo Andreas, Rönnqvist Dan, Davidson Bo
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 287 sidor :
ISBN: 9789144090962
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Studenterna söker även ytterligare litteratur i samråd med undervisande lärare.

Modul 4: HR/Personalfunktionens roll i organisationen (3 hp)

Etik i personalarbetet : Etisk kod för personalvetare
Akademikerförbundet SSR :
https://akademssr.se/yrkesfragor/personalvetare/etik-i-hr-arbetet
Obligatorisk

Ulfsdotter Eriksson Ylva
Personalvetenskap - som förhållningssätt
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 188 s. :
ISBN: 9789147098163
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

HR-undersökningen 2017. En enkätstudie om HR-medarbetare i Sverige
Hällstén Freddy, Peixoto Anna, Wikhamn Wajda
2017 :
http://hdl.handle.net/2077/54486
Obligatorisk