Vad gör människor lyckliga respektive olyckliga? Frågan har diskuterats genom hela mänsklighetens historia. En central del av kursen kommer att ägnas åt att försöka förstå och besvara den frågan. Vi börjar med att undersöka hur lycka och olycka kan definieras och mätas. Vi kommer sedan att studera den empiriska lyckoforskningens resultat och med hjälp av den kartlägga vilka individuella och samhälleliga faktorer som påverkar människors nivåer av lycka. Vi studerar exempelvis hur yttre livsvillkor, sociala normer och psykologiska dispositioner påverkar människors subjektiva välbefinnande och tillfredsställelse med livet. Vid sidan av att kartlägga lyckans bestämningsfaktorer kommer vi även diskutera hur lycka hänger ihop med livskvalitet. Är ett lyckligt liv detsamma som ett bra liv? Är människors upplevelser av lycka och välbefinnande det bästa måttet på samhällets välfärd? Eller finns det fler saker som avgör hur bra vi har det? Vilka är dessa i så fall? Med hjälp av några centrala filosofiska teorier om det goda livet kommer vi under kursens sista del reflektera över dessa frågor.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha kunskap om de centrala begrepp, metoder och teorier som används inom lyckoforskningen
- kunna redogöra för vilka faktorer som enligt forskningen har betydelse för människors nivåer av subjektivt välbefinnande och livstillfredsställelse
- ha förmågan att på ett självständigt sätt diskutera filosofiska teorier om lycka och livskvalitet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Denna kurs motsvarar halvtidsstudier och ges som distanskurs via en webbaserad lärandeplattform. Arbetsformerna varierar mellan individuellt utförda litteraturstudier och övningar, grupparbeten och webbaserade seminarier. Vissa inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via lärandeplattformen. Vissa aktiviteter är obligatoriska och schemalagda. I normalfallet är aktiviteter förlagda till dagtid. Studenten skall ha tillgång till dator, bredbandsuppkoppling, headset och webbkamera. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator.
Examination
Examinationen sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. Om studenten erhåller betyget underkänd på en inlämnad uppgift har studenten möjlighet att komplettera denna i samråd med examinator enligt en tidsplan fastställd av examinator.
På kursen som helhet ges ett av betygen väl godkänd eller godkänd. För godkänt betyg krävs godkänt på samtliga examinerande inslag. Varje student har rätt till totalt fem provtillfällen/motsvarande. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserade på denna kursplan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet. www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html