Engelskt namn: Advanced Course in Sociology with Focus on Social Phychology
Denna kursplan gäller: 2014-06-23 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-06-23
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-16 och 2014-06-22
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-09 och 2014-06-15
Kursplan för kurser med start mellan 2014-01-06 och 2014-06-08
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-01-05
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-09-02
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2011-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2009-09-07 och 2010-08-29
Kurskod: 2SO043
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-06-09
Reviderad av: Prefekten, 2014-06-10
Kursen ger de studerande ytterligare fördjupad förtrogenhet med socialpsykologisk teori, analys och metod.
Moment 1: Fördjupad socialpsykologisk analys, 7,5 hp
Momentet har en inriktning mot kulturjämförande socialpsykologi och sociologisk analys av vardagsliv. För vardagslivet fokuseras existentiella och meningsskapande dimensioner som jaget i förhållande till ras och etnicitet, massmedia, kulturellt deltagande etc. För de kulturjämförande analyserna behandlas bl.a. olika sidor och betydelser av kulturbegreppet, dess fundament, kultur som betydelsebärande och normgivande, transkulturella kontakter och utvecklandet av multikulturella identiteter som en del i nutidens globala processer.
Moment 2: Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Momentet ger fördjupade kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod, med särskilt fokus på självständig analys och presentation av analys, resultat och slutsatser. Uppmärksamhet riktas även mot etiska dilemman inom empirisk forskning. Under den kvalitativa delen fördjupar sig studenterna inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner, som grundad teori och diskursanalys, beträffande metodologiska antaganden, analysmetoder och sätt att presentera resultat och slutsatser. Inom denna del granskar och bedömer studenterna även olika empiriska studier.
Under den kvantitativa delen fördjupar sig studenterna inom logistisk regression och flernivåanalys både vad gäller metod och analys. Studenterna bearbeta paneldata och får bekanta sig med metoder lämpliga att analysera paneldata. Inom denna del övar studenterna på att operationalisera teorier och begrepp, analysera resultat samt presentera resultat.
Moment 1: Fördjupad socialpsykologisk analys, 7,5 hp
Efter avslutat moment ska studenten ha kunskap om
- sociologisk teoribildning om existens och meningsskapande i nutida kultur- och samhällsliv
- kulturjämförande socialpsykologi i relation till nutida samhällsutveckling.
Moment 2: Vetenskaplig metod, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- visa fördjupad kunskap om metodologiska och vetenskapsteoretiska antaganden inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner
- visa kunskap kring tolkning av multivariat logistisk regression och flernivåanalys
- visa förståelse för paneldatadesign och paneldataanalys
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- självständigt analysera anvisade material i enlighet med ett urval av kvalitativa forskningstraditioner
- självständigt tolka och presentera resultat i enlighet ett urval av kvalitativa forskningstraditioner
- självständigt genomföra och tolka resultat utifrån logistisk regression, såväl som flernivåanalys
- i skrift självständigt presentera resultat och slutsatser, utifrån gällande analysmetoder
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningsätt kunna:
- självständigt värdera och bedöma tillförlitlighet och överförbarhet i empiriska undersökningar
- självständigt värdera och bedöma hur analys, resultat och slutsatser presenteras i empiriska undersökningar
- problematisera etiska aspekter i empiriska undersökningar
Univ: Sociologi med inriktning mot socialpsykologi C, 30 hp eller motsvarande kunskaper.
Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen under moment ett sker i form av fortlöpande seminarier med gruppvisa redovisningar av anvisad litteratur. Studenten förväntas att på ett självständigt och reflexivt sätt kunna redovisa och diskutera studier utförda med olika analytiska angreppssätt. Under moment två sker undervisningen i form av föreläsningar och seminarier med diskussioner och praktiska övningar. Närvaro på seminarier är obligatorisk.
Under moment ett sker examinationen i form av en skriftlig jämförande analysuppgift på momentets litteratur. Under moment två sker examinationen skriftligt och muntligt, dels genom författande av en individuell rapport, inom vald forskningstradition, dels genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen.
På momenten ges ett av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen väl godkänd eller godkänd. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänd på båda momenten.
Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. Om studenten erhåller betyget underkänd på en inlämnad uppgift har studenten möjlighet att komplettera denna i samråd med examinator enligt en tidsplan fastställd av examinator. Studenten har rätt till maximalt fem kompletteringstillfällen.
Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen/motsvarande per moment. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov/motsvarande på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Tillgodoräknande av kurs eller moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”.
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfrågor.html
Social psychology of culture
Chiu Chi-yue, Hong Ying-yi
New York : Psychology Press : 2006 : xii, 388 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip066/2006001229.html
ISBN: 978-1-84169-085-8 (hardcover : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (330 sidor)
Jag älskade honom
Gavalda Anna, Björkman Maria
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier : 2006 : 158, [1] s. :
http://194.68.4.214/bilder/tif/9100113972.tif
ISBN: 91-0-011397-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (ca 150 sidor)
Geertz Clifford.
The interpretation of cultures : selected essays
London : Fontana : 1993. : x, 470 sider. :
ISBN: 0-00-686260-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-3
Fay Brian
Contemporary philosophy of social science : a multicultural approach
Cambridge, Mass : Blackwell : 1996 : xi, 266 s. :
ISBN: 1-55786-537-X (cloth : alk. paper) ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter tillkommer.
Varieties of Discourse: on the Study of Organizations through Discourse Analysis
Alvesson Mats, Karreman Dan
Ingår i:
Human relations
London : Springer : 1997- : 53 : sid. 1125-1149 :
http://hum.sagepub.com.proxy.ub.umu.se/content/53/9/1125.full.pdf+html
Obligatorisk
Bacchi Carol
Policy as Discourse: what does is mean? Where does it get us?
Ingår i:
Discourse
London : Taylor & Francis : 2000- : 21 : sid. 45-57 :
Obligatorisk
The Discoursive Construction of National Identities
De Cilla Rudolf, Reisigl Martin, Wodak Ruth
Ingår i:
Discourse & society [Elektronisk resurs].
London : SAGE Publications : 1990- : 10 : sid. 149-173 :
Obligatorisk
Gilgun Jane
Grab and Good Science: Writing Up the Results of Qualitative Research
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 15 : sid. 256-262 :
Health Consequences of workplace bullying: experiences from the perspective of employess in the public service sector
Hallberg Lillemor, Strandmark Margaretha K.
Ingår i:
International journal of qualitative studies on health and well-being
Basingstoke : Taylor & Francis : 2006- : 1 : sid. 109-119 :
Obligatorisk
Hallberg Lillemor
The ´Core Category´of Grounded theory: Making Constant Comparisons
Ingår i:
International journal of qualitative studies on health and well-being
Basingstoke : Taylor & Francis : 2006- : 1 : sid. 141-148 :
Obligatorisk
Hox J. J.
Multilevel analysis : techniques and applications
2nd ed. : Hoboken : Taylor & Francis : 2010 : 1 online resource (x, 382 p.) :
ISBN: 9780203852279 (electronic bk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 och 2
Lindgren Simon
Pirate panics: comparing news and blog discourse on illegal file sharing in Sweden
Ingår i:
Information, communication & society
London : Routledge : 1998- : 16 : sid. 1242-1265 :
Obligatorisk
Menard Scott W.
Applied logistic regression analysis
2. ed. : London : SAGE : cop. 2002 : 111 s. :
ISBN: 0-7619-2208-3 (pbk) ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Writing Usable Qualitative Health Research Findings
Sandelowski Margerete, Leeman Jennifer
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 22 : sid. 1404-14013 :
Obligatorisk
Choose Your Method: A Comparison of Phenomenology, Discourse Analysis, and Grounded Theory
Starks Helene, Trinidad Susan Brown
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 17 : sid. 1372-1380 :
Obligatorisk
Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter tillkommer.