"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Fördjupningskurs i sociologi, 15 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Advanced Course in Sociology

Denna kursplan gäller: 2014-06-16 och tillsvidare

Kurskod: 2SO000

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-06-03

Reviderad av: Prefekten, 2014-06-10

Innehåll

Kursen ger de studerande fördjupad förtrogenhet med sociologisk teori, analys och kvalitativ metod.

Moment 1: Fördjupad sociologisk analys, 7,5 hp
Momentet ger förjupad kunskap, dels i olika teorier om makt och moral, identitet och global världsordning, dels i ett antal empiriska sociologiska analyser som diskuterar centrala stratifieringsvariabler som klass, kön, etnicitet och identitet i ett övergripande maktperspektiv.

Moment 2: Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Detta moment ger fördjupade kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod, med särskilt fokus på självständig analys och presentation av analys, resultat och slutsatser. Uppmärksamhet riktas även mot etiska dilemman inom empirisk forskning. Under den kvalitativa delen fördjupar sig studenterna inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner, som grundad teori och diskursanalys, beträffande metodologiska antaganden, analysmetoder och sätt att presentera resultat och slutsatser. Inom denna del granskar och bedömer studenterna även olika empiriska studier.
 
På den kvantitativa delen fördjupar sig studenterna inom logistisk regression och flernivåanalys både vad gäller metod och analys. Studenterna bearbeta paneldata och får bekanta sig med metoder lämpliga att analysera paneldata. Inom denna del övar studenterna på att operationalisera teorier och begrepp, analysera resultat samt presentera resultat.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Fördjupad sociologisk analys, 7.5 hp
Efter avslutat moment ska studenten:
- ha kännedom om och förmåga att sammanfatta och självständigt diskutera ny sociologisk teori inom olika områden
- ha förtrogenhet och förmåga att sammanfatta och diskutera olika exempel på tillämpad sociologi såväl empiriskt som teoretiskt.

Moment 2: Vetenskaplig metod, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- visa fördjupad kunskap om metodologiska och vetenskapsteoretiska antaganden inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner
- visa kunskap kring tolkning av multivariat logistisk regression och flernivåanalysvisa förståelse för paneldatadesign och   paneldataanalys

För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- självständigt analysera anvisade material i enlighet med ett urval av kvalitativa forskningstraditioner
- självständigt tolka och presentera resultat i enlighet ett urval av kvalitativa forskningstraditioner
- självständigt genomföra och tolka resultat utifrån logistisk regression, såväl som flernivåanalys 
- i skrift självständigt presentera resultat och slutsatser, utifrån gällande analysmetoder

För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningsätt kunna:
- självständigt värdera och bedöma tillförlitlighet och överförbarhet i empiriska undersökningar
- självständigt värdera och bedöma hur analys, resultat och slutsatser presenteras i empiriska undersökningarproblematisera etiska aspekter i empiriska undersökningar

Behörighetskrav

Univ: Sociologi C, 30 hp eller motsvarande kunskaper.

Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska).

Undervisningens upplägg

Undervisningen under moment ett sker i form av fortlöpande seminarier med gruppvisa redovisningar av anvisad litteratur. Studenten förväntas att på ett självständigt och reflexivt sätt kunna redovisa och diskutera studier utförda med olika analytiska angreppssätt. Under moment två sker undervisningen i form av föreläsningar, datorlaborationer, seminarier och individuellt arbete. Samtliga seminarier är obligatoriska och kräver förberedelser, individuellt eller i grupp. Delar av undervisningen på denna kurs kan ges på engelska.

Examination

Under moment ett sker examinationen i form av en skriftlig analysuppgift på momentets litteratur. Under moment två sker examinationen dles genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen och genomförande av anvisade uppgifter inför och under de obligatoriska undervisningstillfällena, dels genom individuellt författad rapport och indviduellt genomförd inlämningsuppgift.

På momenten ges ett av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen väl godkänd eller godkänd. För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänd på båda momenten.

Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. Om studenten erhåller betyget underkänd på en inlämnad uppgift har studenten möjlighet att komplettera denna i samråd med examinator enligt en tidsplan fastställd av examinator. Studenten har rätt till maximalt fem kompletteringstillfällen.

Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen/motsvarande per moment. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov/motsvarande på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs eller moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”.
www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfrågor.html

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 25

Moment 1: Fördjupad sociologisk analys, 7,5 hp

Ambjörnsson Fanny
I en klass för sig : genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer.
Stockholm : Ordfront : 2004 : 361 s. :
ISBN: 91-7037-027-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Burns Tom R.
Makt, kultur och kontroll över invandrares livsvillkor : multidimensionella perspektiv på strukturell diskriminering i Sverige
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör] : 2007 : 543 s. :
http://publications.uu.se/abstract.xsql?dbid=8107
ISBN: 978-91-554-6913-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Göransson Anita
Maktens kön : kvinnor och män i den svenska makteliten på 2000-talet
Nora : Nya Doxa : 2007 : 620 s. :
ISBN: 91-578-0490-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svallfors Stefan
Klassamhällets kollektiva medvetande : klass och attityder i jämförande perspektiv
1. uppl. : Umeå : Boréa : 2004 : 280 s. :
ISBN: 91-89140-37-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The new social theory reader
Seidman Steven, Alexander Jeffrey C.
2nd ed. : London : Routledge : 2007. : xii, 447 p. :
ISBN: 978-0-415-43769-1 (hbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter tillkommer.

Moment 2: Vetenskaplig metod, 7,5 hp

Varieties of Discourse: on the Study of Organizations through Discourse Analysis
Alvesson Mats, Karreman Dan
Ingår i:
Human relations
London : Springer : 1997- : 53 : sid. 1125-1149 :
http://hum.sagepub.com.proxy.ub.umu.se/content/53/9/1125.full.pdf+html

Bacchi Carol
Policy as Discourse: what does is mean? Where does it get us?
Ingår i:
Discourse
London : Taylor & Francis : 2000- : 21 : sid. 45-57 :

The Discoursive Construction of National Identities
De Cilla Rudolf, Reisigl Martin, Wodak Ruth
Ingår i:
Discourse & society [Elektronisk resurs].
London : SAGE Publications : 1990- : 10 : sid. 149-173 :

Gilgun Jane
“Grab” and Good Science: Writing Up the Results of Qualitative Research
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 15 : sid. 256-262 :
Obligatorisk

Health Consequences of workplace bullying: experiences from the perspective of employess in the public service sector
Hallberg Lillemor, Strandmark Margaretha K.
Ingår i:
International journal of qualitative studies on health and well-being
Basingstoke : Taylor & Francis : 2006- : 1 : sid. 109-119 :

Hallberg Lillemor
The ´Core Category´of Grounded theory: Making Constant Comparisons
Ingår i:
International journal of qualitative studies on health and well-being
Basingstoke : Taylor & Francis : 2006- : 1 : sid. 141-148 :

Hox J. J.
Multilevel analysis[Elektronisk resurs]b techniques and applications
Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates : 2002. : x, 304 p. :
http://www.netLibrary.com/urlapi.asp?action=summary&v=1&bookid=69062
ISBN: 0-585-41872-1z 0805832181
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel1 och 2

http://codex.vr.se/forskninghumsam.shtml (valda delar)
Vetenskapsrådet :
http://codex.vr.se/forskninghumsam.shtml

Lindgren Simon
Pirate panics: comparing news and blog discourse on illegal file sharing in Sweden
Ingår i:
Information, communication & society
London : Routledge : 1998- : 16 : sid. 1242-1265 :
Obligatorisk

Menard Scott W.
Applied logistic regression analysis
2. ed. : London : SAGE : cop. 2002 : 111 s. :
ISBN: 0-7619-2208-3 (pbk) ;
Se Umeå UB:s söktjänst

Writing Usable Qualitative Health Research Findings
Sandelowski Margerete, Leeman Jennifer
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 22 : sid. 1404-14013 :

Choose Your Method: A Comparison of Phenomenology, Discourse Analysis, and Grounded Theory
Starks Helene, Trinidad Susan Brown
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 17 : sid. 1372-1380 :

Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter tillkommer.