Engelskt namn: Supported Education - Principles, skills and strategies to develop career-oriented support for young adults with mental health problems
Denna kursplan gäller: 2023-10-30 och tillsvidare
Kurskod: 2SA219
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2023-10-31
Den här kursen riktar sig till yrkesverksamma inom området psykisk ohälsa och rehabilitering mot studier, t.ex. socialarbetare, arbetsterapeuter, pedagoger eller verksamhetsutvecklare på kommun- och regionnivå.
Kursens övergripande syfte är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om stöd i studier med fokus på metoden Supported Education (SEd) och hur kunskap om hur SEd kan bidra till individens möjligheter att utveckla ett hållbart arbetsliv och bidra till återhämtning från psykisk ohälsa. Kursen kommer att ge kunskap om konsekvenser av psykisk ohälsa och funktionsnedsättningar samt faktorer som kan bidra till återhämtning och delaktighet i samhällslivet, särskilt avseende unga vuxna. Kursen behandlar relevant kunskap om psykiatrisk rehabilitering och evidensbaserade metoder, framförallt om hur stöd i studier kan tillämpas i olika verksamheter.
SEd bygger på liknande principer som den evidensbaserade metoden Individual Placement and Support (IPS). Det är en manualbaserad metod där stödet riktas mot arbetsliv. I kursen redogörs för olika varianter av SEd. Huvudsakligt fokus kommer emellertid att vara på stöd så som det framställs i studier om IPS.
Efter genomförd kurs ska kursdeltagarna kunna tillämpa kunskap om modellerna och hur dessa principer kan anpassas och implementeras i en lokal kontext.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna;
Kunskap och förståelse
1. Visa kunskap om psykisk ohälsa bland unga vuxna och hur olika metoder kan bidra till återhämtning
2. Visa kunskap om hur metoder som bygger på psykiatrisk rehabilitering kan bidra till individens förmåga och möjligheter att delta i samhället genom studier eller arbete
3. Visa kunskap om metoden SEd
Färdighet och förmåga
1. Visa förmåga att tillämpa kunskap om hur stöd i studier enligt metoden SEd kan ges i ett välfärdsammanhang
2. Visa förmåga att analysera principer och utveckla strategier för att stödja unga vuxna i en utbildningskontext
Värderingsförmåga och förhållningssätt
1. Kritiskt reflektera över sitt förhållningssätt gentemot unga vuxna med psykisk ohälsa och deras möjligheter till karriärutveckling
2. Att utifrån ett helhetsperspektiv reflektera över strategier för att identifiera unga vuxnas behov samt tillvarata individens preferenser och starka sidor
3. Kunna värdera samt och identifiera behov av ytterligare kunskap och deras fortlöpande kompetensutveckling inom området.
Regeln om grundläggande behörighet för högskolestudier gäller inte för uppdragsutbildning. Behörig att delta i uppdragsutbildning bestäms av uppdragsgivaren eller arbetsgivaren. Däremot gäller samma krav för studier och examination som på vanlig universitetsutbildning.
Kursens undervisningsinslag sker i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar, nätbaserade dialoger samt skriftliga individuella uppgifter. Centralt för kursen är den professionella utvecklingen och kursens pedagogik bygger på erfarenhetsbaserat lärande där hänsyn tas till varje students tidigare erfarenheter, sammanhang och målsättningar. Ett deltagaraktivt och studentcentrerat lärande med möjlighet till reflektion om hur de teoretiska kunskaperna kan omsättas i praktisk handling betonas i kursen.
Kursen är upplagd som en distansutbildning med nätbaserad undervisning. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.
Kursen examineras löpande i form av aktivt seminariedeltagande och en individuell skriftlig uppgift med tillhörande granskningsseminarium. För samtliga examinerande moment ges något av betygen G (Godkänd) eller U (Underkänd). För ett godkänt betyg på kursen krävs att samtliga examinerande moment är godkända.
För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard.
Lövgren, Hillborg, Bejerholm, Rosenberg, Bergmark
Individanpassat stöd till studier för unga vuxna med psykisk ohälsa. En vägledning om Supported education baserad på Individual Placement and Support (IPS)
Umeå universitet : 2023 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Manuskript, ej ännu utgivet (tillhandahålls av kursarrangören)
Så kan du stödja unga med psykisk ohälsa i skolan : verktygslåda Supported Education
Bostedt Annika, Lagercrantz Caroline
Hägersten : RSMH : [2019] : 142 sidor :
ISBN: 9789198377026
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: https://seciso.org/wp-content/uploads/2019/09/VERKTYGSLÅDA_korr6-LOW.pdf
Becker Deborah R.
Manual för att bedöma programtroheten för IPS - individanpassat stöd till arbete
[Stockholm] : Socialstyrelsen : juni 2022 : 225 sidor :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2022-6-7966.pdf
Fler artiklar och rapporter kan förekomma
Supported Education in a Swedish Context: Opportunities and Challenges for Developing Career-Oriented Support for Young Adults with Mental Health Problems
Lövgren V, Hillborg H, Bejerholm U, Rosenberg D
Scandinavian Journal of Disability Research, 22(1), 1-11. : 2020 :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://doi.org/10.16993/sjdr.648
Integrating Interventions That Can Support a Career-Oriented Recovery for Young Adults : Building on the Supported Education Knowledge Base
Hillborg Helene, Lövgren Veronica, Bejerholm Ulrika, Rosenberg David
Springer : 2020 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-175540
Obligatorisk
Läsanvisning: Journal of psychosocial Rehabilitation and Mental health, 8, 35-60: https://doi.org/10.1007/s40737-020-00197-2
Liljeholm, Hillborg, Argentzell, Lövgren Rosenberg, Bejerholm
The process of supporting careers for young adults with mental health problems: Case study of a supported education program
Journal of Psychosocial Rehabilitation and Mental Health : 2023 :
Obligatorisk
Läsanvisning: https://doi.org/10.1007/s40737-023-00330-x
The Journey to My Student Identity : A Grounded Theory Study on Supported Education for Young Adults with Mental Health Problems
Liljeholm Ulrika, Argentzell Elisabeth, Hillborg Helene, Lövgren Veronica, Rosenberg David, Bejerholm Ulrika
Springer : 2021 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-190818
Obligatorisk
Läsanvisning: Journal of Psychosocial Rehabilitation and Mental Health, 9, 203-219. http://doi.org/10.1007/s40737-021-00253-5