Engelskt namn: Master thesis in social work in health care
Denna kursplan gäller: 2023-03-06 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-03-06
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-23 och 2023-03-05
Kurskod: 2SA211
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2022-03-31
Reviderad av: Prefekten, 2023-02-23
Kursen syftar till att studenten ska genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete (magisteruppsats) om 15 högskolepoäng rörande en problemställning med relevans för ämnet socialt arbete i hälso- och sjukvård. Genom arbetet med magisteruppsatsen tränas förmågan att systematiskt beskriva och analysera problemområden och frågeställningar med relevans för ämnet social arbete i hälso- och sjukvård. Arbetet kan med fördel anknyta till någon av programmets kurser, dvs fokusera på organisation och verksamhetsutveckling, juridik, etik eller belysa hälso- och sjukvårdskuratorns funktion, behandling eller olika målgrupper för insatser.
Efter denna kurs skall studenten:
Kunskap och förståelse:
1. Ha kunskaper i att planera, genomföra, presentera och diskutera ett magisteruppsatsarbete.
2. Ha fördjupad kunskap om formerna för akademiskt skrivande.
3. Ha fördjupad förståelse för det akademiska språkets betydelse för vetenskaplig trovärdighet.
Färdighet och förmåga:
4. Visa färdighet i att formulera en undersökningsbar avgränsad forskningsfråga med relevans för socialt arbete i hälso- och sjukvård.
5. Visa färdighet i att välja och använda relevant materialinsamlingsmetod för att besvara forskningsfrågan.
6. Visa förmåga att med klarhet i framställningen presentera och analysera data på ett åskådligt och trovärdigt sätt.
7. Visa förmåga att kritiskt reflektera över den egna magisteruppsatsens vetenskapliga trovärdighet i relation till relevant vetenskaplig design/metod.
8. Kunna skriva och presentera en sammanhållen, självständig och vetenskaplig magisteruppsats med relevans för området socialt arbete i hälso- och sjukvård.
9. Visa färdighet i att analysera, bedöma och kritiskt diskutera en medstudents magisteruppsats i perspektivet av aktuellt forskningsfält.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
10. Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till etiska aspekter samt kritiskt diskutera etiska aspekter och vetenskaplig trovärdighet i den egna magisteruppsatsen.
11. Kunna genomföra en kritisk granskning av annan students magisteruppsats.
Socionomexamen om 210 hp eller annan motsvarande examen. Vidare krävs att 30 hp från termin 1 i hälso och sjukvårdsprogrammet är avklarade. Dessutom krävs svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Kursen inleds med en gemensam introduktionsföreläsning. Studenten tilldelas en handledare och handleds i par. Handledningen kan komma att läggas upp genom handledningsgrupper. Student och handledare planerar handledningstillfällen tillsammans inom de, för kursen, angivna tidsramarna.
Kursens upplägg och innehåll är väl lämpat för att magisteruppsatsarbetet kan genomföras som ett utvecklingsprojekt i samverkan med t ex uppsatsförfattarens tidigare verksamhetsförlagda utbildning eller kliniska erfarenhet. Magisteruppsatsen författas i samarbete med annan student. Särskilda skäl för att skriva ensam beslutas av kursansvarig i samråd med studierektor. Då två studenter skriver tillsammans måste ansvarsfördelningen
tydliggöras. För att en individuell bedömning skall kunna ske måste det framgå vem av studenterna som ansvarar för respektive del i uppsatsen.
Granskningsseminarium genomförs i slutet av kurstiden där studenter och examinerande lärare deltar. Studenten ska här lägga fram sin magisteruppsats till granskning samt genomföra en kritisk granskning av annan students magisteruppsats. Student vars magisteruppsats granskats vid seminariet ges möjlighet till komplettering/korrigering för ny inlämning efter seminariet.
Ett specifikt instrument med bedömningskriterier för magisteruppsatsen används för att ge tydligt stöd och skapa samsyn för studenter, handledare, opponenter och granskare i och kring magisteruppsatsarbetet.
Handledningsresurs ska nyttjas av studenten under den termin som studenten är förstagångsregistrerad på kursen, eller senast under nästkommande kurstillfälle. Om studenten inte avser att nyttja handledningsresurs i enlighet med detta uppmanas studenten att kontakta kursansvarig och studierektor.
Examinationerna på kursen består av följande delar; författandet av magisteruppsats, försvar av denna samt opponering på annan students magisteruppsats.
När magisteruppsatsen lämnats in, efter genomfört granskningsseminarium, bedöms och betygssätts den av en examinerande lärare. På magisteruppsatsen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För betyget Godkänd krävs acceptabla kunskaper och färdigheter i förhållande till kursens mål. För betyget Väl godkänd krävs goda eller mycket goda kunskaper och färdigheter i förhållande till kursens mål. På oppositionen ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
För student som inte blivit godkänd vid första examinationstillfället ska ges möjlighet till förnyat prov inom tre månader. Därefter erbjuds uppsamlingsprov vid nästa termins ordinarie tentamenstillfällen.
För skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar däremot. Skriftlig begäran lämnas till studierektor vid institutionen.
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Vad gäller regler för omprov och examination följer institutionen i övrigt Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå:
http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns på http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Augustsson Gunnar
Akademisk skribent : om att utveckla sitt vetenskapliga skrivande
Lund : Studentlitteratur : 2007 : 166 s. :
ISBN: 978-91-44-00491-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Creswell John W.
Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. :
ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 66 s. :
ISBN: 9789144095066
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst