Engelskt namn: Practicum - Field Placement in Medical Social Work
Denna kursplan gäller: 2023-10-30 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-10-30
Kursplan för kurser med start mellan 2022-09-19 och 2023-10-29
Kurskod: 2SA210
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2021-12-02
Reviderad av: Prefekten, 2023-10-31
Den verksamhetsförlagda kursen är förlagd i verksamhetsfälten primärvård, psykiatrisk vård och somatisk vård. Kursens mål är att den studerande på ett kritiskt och reflexivt sätt ska träna på att omsätta inhämtade kunskaper och erfarenheter i praktiken. Den studerande ska även inhämta kunskaper och färdigheter från arbetsfältet socialt arbete i hälso- och sjukvård som är av värde för de fortsatta studierna och den framtida yrkesrollen. Den studerande kommer under kursens gång att bearbeta egna reaktioner och förhållningssätt samt kritiskt och teoribaserat reflektera över det egna sociala arbetet med mål att utveckla sin yrkesidentitet. Den studerande ska ges möjlighet till regelbunden handledning och till arbetsuppgifter som är anpassade tids- och innehållsmässigt.
Efter denna kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
1. Visa kunskap om och förståelse för betydelsen av professionalitet i kliniskt socialt arbete i hälso- och sjukvård.
Färdighet och förmåga:
2. Etablera, upprätthålla och avsluta professionell relation med patienter och anhöriga
3. Samverka med andra yrkesgrupper och i interprofessionella team särskilja hälso- och sjukvårdskuratorns kompetens och ansvar från andra professioners samt kunna identifiera behov och värden av interprofessionellt samarbete
4. Föreslå, samt i förekommande fall genomföra insatser baserat på relevanta teoretiska kunskaper, beprövad erfarenhet och patientens livssituation
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
5. Kritiskt reflektera över eget professionellt agerande i kliniskt socialt arbete i hälso- och sjukvård utifrån hur egna känslor, tankar och erfarenheter kan påverka det professionella förhållningssättet
6. Värdera den egna förmågan i kliniskt arbete samt tydliggöra framtida utvecklingsbehov.
Socionomexamen om 210 hp eller annan motsvarande examen. Vidare krävs att 22,5 hp från termin 1 i Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet är avklarade. Därutöver krävs svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Kursen ges på halvfart och parallellt med kursen Relation och förändring i människovårdande arbete, 7,5 hp. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma. Den enskilde studenten har placering i någon av verksamhetsfälten primärvård, psykiatrisk vård eller somatisk vård. Under arbets- och processhandledning ska studenten ta ansvar för arbetsuppgifter som finns på VFU-platsen. Studenten ska löpande föra processreflektioner baserade på ärenden och situationer som studenten möter på praktikplatsen.
Studenten ska även arbeta med en skriftlig examinationsuppgift som rör integrering av teoretisk kunskap i yrkespraktiken samt den egna professionella utvecklingen.
I de fall där handledare i samråd med examinator bedömer att studenten utsätter sig och/eller andra för svåra situationer, t.ex. fara, kränkningar, samarbetssvårigheter eller har uppenbara kunskapsluckor inom verksamheterna kan den verksamhetsförlagda utbildningen avbrytas med omedelbar verkan och således innan kursen avslutas. Studenten får då betyget U på kursen, men skall då i sammanhanget anvisas en utvecklingsplan.
Examination sker löpande genom kursen i form av skriftliga och muntliga examinationsuppgifter. Studenterna examineras individuellt. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. På de individuella skriftliga examinationsuppgifterna sätts något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). Student som blivit underkänd på examinationer har rätt till förnyad examination senast två månader efter att examinationsresultaten anslagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Om studenten blir underkänd på en VFU-placering ges möjlighet till endast ett nytt omregistreringstillfälle för annan VFU-placering. Restriktionen motiveras av den begränsade tillgång på VFU-platser som råder.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående verksamhetsförlagd utbildning i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten på VFU-platsen kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin verksamhetsförlagda utbildning i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två̊ sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå̊ till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny VFU-period, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina VFU-tillfällen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: https://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva/regler-for-betyg-och-examination-pa-grund--och-avancerad-niva/
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Socialt arbete i hälso- och sjukvård : villkor, innehåll och utmaningar
Lalos Ann, Blom Björn, Morén Stefan, Olsson Mariann
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 307 s. :
ISBN: 9789127134072
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Eriksson, M.
Vetenskaplig essä om sociala ramverk för hälso- och sjukvårdskuratorernas arbete
Socionomens forskningssupplement, 52 : 2022 :
Obligatorisk
Isaksson, J., Lilliehorn, S & Hansson, H. (red)
Perspektiv på hälso- och sjukvårdskuratorns mångfacetterade arbete
Studentlitteratur : 2022 :
Obligatorisk
Att förstå sin egen kompetens : stöd för professionella i människovårdande yrken
Carlander Jakob, Wedeen Andreas
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2021] : 115 sidor :
ISBN: 9789147144082
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att arbeta evidensbaserat : ett stöd för praktiskt arbete
[Stockholm] : Socialstyrelsen : [2020] : 88 sidor :
Fritt tillgänglig via Socialstyrelsen
ISBN: 9789175555362
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst