Engelskt namn: Method, evaluation and healthcare interventions
Denna kursplan gäller: 2024-03-04 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-03-04
Kursplan för kurser med start mellan 2023-05-29 och 2024-03-03
Kursplan för kurser med start mellan 2022-07-25 och 2023-05-28
Kurskod: 2SA209
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2021-12-02
Reviderad av: Prefekten, 2024-02-29
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper om metod, kvalitets- och utvecklingsarbete samt utvärdering av socialt arbete i hälso- och sjukvård. I kursen behandlas vetenskapliga metoder som kan användas vid verksamhetsutvecklande ansatser av socialt arbete i hälso- och sjukvård. I kursen fokuseras på verktyg för att utvärdera och kvalitetssäkra det sociala arbetet såväl som verksamhetsutvecklande ansatser. Modeller för program- och individutvärdering diskuteras och problematiseras. Vidare diskuteras och problematiseras kvalitetsarbete i vidare mening, samt hur och varför systematiska förändringar skapas, utvecklas samt granskas i hälso- och sjukvård.
Efter denna kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
1. Visa fördjupad förståelse för vetenskapliga metoder och hur de kan tillämpas
2. Identifiera olika modeller och teorier om kvalitetsarbete samt utvärdering i hälso- och sjukvård.
3. Identifiera och tillämpa olika metoder för att utvärdera kvalitetsarbete i hälso- och sjukvård.
Färdighet och förmåga:
4. Självständigt initiera och planera ett kvalitets- och utvecklingsarbete av socialt arbete i hälso- och sjukvård
5. Självständigt planera, genomföra och följa upp sociala och psykosociala insatser på individ- och gruppnivå.
6. Kritiskt diskutera och välja metoder för att utvärdera effekter av kvalitetsarbete samt sociala och psykosociala insatser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
7. Kritiskt reflektera över utmaningar och möjligheter i kvalitetsarbete och utvecklingsarbete
8. Problematisera etiska frågeställningar relaterade till vetenskaplig metod, kvalitetsarbete och utvärdering i socialt arbete i hälso- och sjukvård.
Socionomexamen om 210 hp eller annan motsvarande examen. Dessutom krävs svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning. Kursens undervisningsinslag sker i form av föreläsningar, handledning och seminarier. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma.
Examination sker genom en individuell uppgift, ett skriftligt verksamhetsutvecklingsprojekt som genomförs i grupp samt ett seminarium. I den individuella uppgiften prövas studenternas förmåga att kritiskt kunna granska och diskutera verksamhetsutveckling och metoder för att utvärdera effekter av kvalitetsarbete och sociala och psykosociala insatser. I verksamhetsutvecklingsprojektet och seminariet prövas studentens förmåga att självständigt initiera och planera ett kvalitets- och utvecklingsarbete av socialt arbete i hälso- och sjukvård.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att obligatoriska moment är godkända. På det individuella skriftliga arbetet sätts något av betygen Godkänd (G), Väl godkänd (VG) eller Underkänd (U). Verksamhetsutvecklingsprojektet presenteras muntligt och skriftligt. På den muntliga presentationen, som sker vid ett seminarium, sätts något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). På den skriftliga presentationen av verksamhetsutvecklingsprojektet sätts något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). För betyget VG på kursen krävs att det individuella skriftliga arbetet bedöms som VG samt att övriga examinationsuppgifter bedömts som godkända.
Student som ej uppnått godkänt resultat på en examinationsuppgift kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Muntliga examinationer kan inte ersättas med skriftliga uppgifter. Student som ej deltagit i muntliga examinerande seminarium erbjuds därför ett uppsamlingsseminarium för att uppnå betyget godkänt. Uppsamlingsseminariet ges senast två månader efter ordinarie examinationsdatum. Student som varken deltar i ordinarie seminarium eller uppsamlingsseminarium erbjuds ett nytt examinationsseminarium vid nästa kurstillfälle.
Student som godkänts i prov får inte genomgå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg. Student som ej uppnått godkänt resultat på den skriftliga hemtentamen ges möjlighet till revidering senast två månader efter att studenten meddelats resultat från ordinarie inlämningsdatum.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: https://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva/ Ansökan om examination på annan ort sker på anvisad blankett.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: https://www.umu.se/student/mina-studier/tillgodoraknande/
Att forska i socialt arbete : utmaningar, förhållningssätt och metoder
Ahnlund Petra, Sauer Lennart
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 259 sidor :
ISBN: 9789144131603
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvärdering i socialt arbete : utgångspunkter, modeller och användning
Blom Björn, Nygren Lennart, Morén Stefan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 337 s. :
ISBN: 978-91-27-11982-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Metoder för forskning i socialt arbete : hur, var och varför?
Gruber Sabine, Dahlstedt Magnus
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 224 sidor :
ISBN: 9789151101620
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Greenhalgh, Robert, Macfarlane, Bate, Kyriakidou Trisha, Glenn, Fraser, Paul, Olivia
Diffusion of innovations in service organizations: systematic review and recommendations
The Milbank quarterly, 82(4), 581629 :
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15595944/
Obligatorisk
Perdahl Anna-Lena
Verksamhetsutveckling i socialt arbete : konstruktion och utprovning av en interaktiv modell
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 254 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-25746
Obligatorisk
Richter Sundberg L
Mind the Gap: exploring evidence-based policymaking for improved preventive and mental health services in the Swedish health system
Umeå University, Doctoral thesis : 2016 :
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A911802&dswid=7139
Obligatorisk
Complex interventions in health : an overview of research methods
Richards David A., Rahm Hallberg Ingalill
Abingdon, Oxon : Routledge : 2015 : xxv, 381 p. :
ISBN: 9780415703147
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst