"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Nationell ledarskapsutbildning för äldreomsorgens chefer, 30 hp

Engelskt namn: National leadership training for managers in elderly care

Denna kursplan gäller: 2021-09-13 och tillsvidare

Kurskod: 2SA197

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2021-09-14

Innehåll

Kursen fokuserar på ledarskapets innehåll och villkor för ledning inom äldreomsorgen samt den organisatoriska kontext inom vilken arbetet äger rum. En central fråga under kursen är vad det innebär att leda verksamheter i så kallade människovårdande organisationer mot bakgrund av den nationella värdegrunden för äldre. Kursen innehåller fyra delkurser om vardera 7,5 hp. Dessa är Den nationella värdegrunden för äldre, Lagstiftning och styrdokument som ledningsstöd, Ledarskap, medarbetare och organisation samt Upphandling, uppföljning, förbättringskunskap och evidensbaserad praktik. Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande genom att reflektera och diskutera om relationerna mellan organisation, ledarskap, lagarbete och den egna aktuella praktiken.

Förväntade studieresultat

Då kursen är uppdelad i fyra delkurser anges de förväntade studieresultaten i anslutning till vardera delkurs.

Delkurs 1: Den nationella värdegrunden för äldre  7,5 hp

Utbildningen inleds med att diskutera den nationella värdegrunden för äldre. Etiska och moraliska konsekvenser av människosyn, kunskapssyn och lärande problematiseras. Under delkursen diskuteras de värden som ligger till grund för socialtjänstlagen och annan lagstiftning som har an-knytning till vård av äldre och de etiska dilemman som kan uppstå i relation mellan anhöriga eller andra aktörer i verksamheten.

Deltagaren skall efter genomförd delkurs kunna:

- redogöra för den nationella värdegrundens juridiska betydelse, tolkning av begrepp samt implementering av den
- redogöra och reflektera för etiska teorier och metoder: hur värderingar skapas, personcentrerat arbete samt hur det egna handlandet kan förverkliga intentionerna med den nationella värdegrunden
- redogöra för samt reflektera över erhållna kunskaper rörande det personliga ledarskapet i förhål-lande till den nationella värdegrunden
- redogöra för samt reflektera över den nationella värdegrundens betydelse för och inverkan på den egna organisationen
- beskriva kommunikationens betydelse i mötet med den äldre personen
- visa kunskap om att arbeta med den nationella värdegrunden samt regler och riktlinjer i ett sys-tematiskt förbättringsarbete i förhållande till den egna organisationen.

Delkurs 2: Lagstiftning och styrdokument som ledningsstöd 7,5 hp

I kursen behandlas lagstiftning i socialt arbete främst inriktat mot äldreomsorg. Utifrån centrala rättsprinciper behandlas rättsområden av särskild betydelse för det sociala arbetet. Områden som behandlas är bl.a. personrätt, familjerätt, socialrätt, inklusive socialförsäkringsrätt, samt migrationsrätt. Vidare behandlas hälso- och sjukvårdsrätt. Rätten studeras ur olika perspektiv, där särskild vikt läggs vid äldres behov och sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar äldre kvinnors och mäns livsbetingelser. Kursen inleds med en introduktion och en allmän genomgång av rättssystemet och juridisk metod. Vidare behandlas patientens ställning beträffande hälso- och sjukvård, rehabilitering och habilitering. En generell genomgång av kvalitetsledningssystem genomförs och därefter fokusera särskilt systematiskt kvalitetsledningssystem för äldreomsorg. Förhållandet mellan lagstiftning, kvalitetssystem, ekonomi och den äldres rätt till god vård och omsorg problematiseras utifrån de teoretiska delarna i delkursen.

Deltagaren skall efter genomförd delkurs kunna:
- visa kunskap om lagstiftning som är relevant för uppdraget
- visa kunskap om kvalitetsledningssystem
- redogöra för styrdokument som ledningsstöd samt sammankoppla det ekonomiska tänkandet till mål och strategier samt det nationella värdegrundsarbetet
- tillämpa Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete utifrån gällande författning från socialstyrelsen i sina verksamheter
-  visa kunskap om den enskilde vårdtagarens rätt till god vård och omsorg
- visa kunskap att göra bedömningar med hänsyn till vårdtagarens rättssäkerhet med utgångspunkt från samhälleliga, vetenskapliga och etiska aspekter.

Delkurs 3: Ledarskap, medarbetare och organisation 7,5 hp

Delkursen fokuserar på ledarskap, medarbetarskap samt organisation och utgår och från ledarskapet som process. Delkursen fokuserar på ledarskapets innehåll och villkor för socialt arbete samt den organisatoriska kontext inom vilken arbetet äger rum. En central fråga i delkursen är vad det innebär att leda verksamheter i så kallade människovårdande organisationer. Aktuella teman i delkursen gällande organisationsteori är; legitimitet, kultur, makt och anpassning till omvärldens krav och förväntningar. Gällande ledarskapsteorier behandlas frågor om relation, kommunikation, etik och professionalism samt vilket betydelse dessa faktorer har för att skapa förutsättningar vid t ex förändring och lärande i organisationen. Av särskild betydelse i detta sammanhang är hur och när samverkan aktualiseras inom äldreomsorgen.

Deltagaren skall efter genomförd delkurs kunna:
- visa kunskaper om organisations- och ledarskapsteorier
- visa kunskap om redogöra för olika ledarstilar och förstå hur den egna ledarstilen påverkar
medarbetarna
- visa kunskap om teorier om konflikthantering, gruppsykologi och grupprocesser
- visa kunskap om samt tillämpa teorier och modeller för samtal
- visa förmåga att identifiera olika faktorer av betydelse för en god psykosocial arbetsmiljö
- visa förståelse för vad samverkan är samt vilken betydelse det får för ledare, medarbetare och klienter/brukare

Delkurs 4: Upphandling, uppföljning, förbättringskunskap och evidensbaserad praktik 7,5 hp

Delkursen ger inledningsvis en översikt av hur upphandling och utvärdering inom äldreomsorgen växt fram internationellt och i Sverige. Här uppmärksammas bl.a. evidensbaserad praktik (EBP). Inledningsvis behandlas även några fundamentala frågor som ligger till grund för all utvärdering av äldreomsorg: Vad är kunskap? Vad är kvalitet? Vad är resultat? Vad är utvärdering? Hur styrs utvärderingar av olika kunskapsperspektiv? Upphandlingsprinciper diskuteras i förhållande till det aktuella området. Upphandlingsregler samt möjligheter och begränsningar för den egna verksamheten i relation till upphandling fokuseras. Ett centralt inslag i delkursen är en genomgång av ett antal perspektiv och modeller för utvärdering. Under delkursen fokuseras dessutom olika sätt att se på användning av utvärderingar. Mer specifikt gås igenom hur resultat kan tillämpas i praktiken, bl.a. i syfte att åstadkomma förbättringsarbete. I anslutning till detta belyses strategier för att öka utvärderingars användning och nytta i förbättringsarbete. Evidensbaserad praktik som fenomen presenteras och diskuteras i förhållande till deltagarnas egna verksamheter. Inom ramen för delkursen orienteras och tränas deltagarna dessutom i att söka efter och att kritisk värdera befintliga utvärderingsresultat.

Deltagaren skall efter genomförd delkurs kunna:
- visa kunskap om upphandling i förhållande till den egna verksamheten, såväl lagstiftning och regler som begrepp gällande upphandling
- visa kunskap om begrepp och regler gällande avtal i förhållande till den egna verksamheten
- visa kunskap om innebörden av begreppen kunskap, kvalitet och resultat vid utvärdering av verksamheter inom äldreomsorgen
- visa kunskap om betydelsen av genus- och kulturaspekter vid utvärdering av och förbättringsar-bete i det aktuella området
- söka, sammanställa och kritiskt värdera utvärderingsresultat relevanta för det aktuella området
- planera för utvärdering av en verksamhet

Behörighetskrav

Uppdragsutbildning för chefer inom äldreomsorgen.

Regeln om grundläggande behörighet för högskolestudier gäller inte för uppdragsutbildning. Behörig att delta i uppdragsutbildning bestäms av uppdragsgivaren eller arbetsgivaren. Däremot gäller samma krav för studier och examination som på vanlig universitetsutbildning och efter att ha godkänts på kursen får deltagarna akademiska poäng.

Undervisningens upplägg

Denna kurs ges i flexibel form vilket innebär att deltagaren kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som ges via en webbaserad lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade lärplattformen.
Kursen bygger på föreläsningar, seminarier och gruppernas förberedelsearbete och diskussioner inför lärarledda aktiviteter. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika grupp- och seminarieuppgifter.

Examination

Syftet med examinationerna är att åstadkomma lärande på individ, grupp och organisationsnivå. Examinationerna skall stärka deltagarna i sitt ledarskap. Under examinationerna förutsätts deltagarna arbeta med sina personliga utvecklingsområden i förhållande till sitt ledarskap. Således är det centralt i examinationerna att skapa lärandemoment som ger ökade kunskaper om ledarskapet i den egna praktiken.
Deltagarna kommer också att arbeta med egna case utifrån egna erfarenheter och behov. Arbetet med case skall visa att de förstått de teoretiska perspektiven utifrån grundläggande begrepp och hur de kan använda, eller implementera den nya kunskapen i sin verksamhet.

För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former

Delkurs 1: Den nationella värdegrunden för äldre  7,5 hp
Deltagarna examineras genom en individuell skriftlig analys av en situation från vardagen som kopplas till etik och kommunikation. Denna uppgift bearbetas i grupp och redovisas vid ett obligatoriskt seminarium. Kursen avslutas med att varje deltagare spelar in ett kortare tal om värdegrunden i sin organisation och därefter mottar feedback från en annan kursdeltagare.

Delkurs 2: Lagstiftning och styrdokument som ledningsstöd 7,5 hp
Under denna delkurs examineras deltagarna genom att utarbeta en plan för systematiskt kvalitetsarbete där deltagaren även skall förhålla sig till den nationella värdegrunden och gällande lagstiftning. Planen lämnas in och presenteras för de andra deltagarna vid seminarium. Därtill genomför deltagarna ett case med fokus på att hantera lagstiftning och kvalitetssystem i förhållande till den egna verksamheten.

Delkurs 3: Ledarskap, medarbetare och organisation 7,5 hp
Under delkurs 3 examineras deltagarna genom att individuellt genomföra och i grupp  bearbeta en feedbackövning som kallas 360 graders feedbackövning, i syfte att få syn på egna ledarbeteenden. Deltagarna kommer under delkursen också att arbeta med övningar och seminarium med fokus på delkursens mål, där vissa av dem är examinerande.

Delkurs 4: Upphandling, uppföljning, förbättringskunskap samt evidensbaserad praktik 7,5 hp
Examinationen i denna delkurs går ut på att deltagarna skall genomföra ett arbete kring organisationsanalys och främst ansluta det till det systematiska kvalitetsarbete som de utvecklade i delkurs 2. Därefter skall de designa en plan för uppföljning och utvärdering av det planerade kvalitetsarbetet samt hur denna plan skall implementeras. De skall även presentera hur det anslutande förbättringsarbetet som utvärderingen resulterar i skall genomföras.

Regler gällande examination för erhållande av högskolepoäng

För att bli godkänd på de separata delkurserna krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.

Deltagare som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. om-prov  inom ramen av ett år från respektive delkurs startdatum. För att ett provtill-fälle ska räknas som förbrukat måste deltagaren ha blivit formellt underkänd på provet. En deltagares frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att "lämna blankt", räknas som ett provtillfälle.

Deltagare har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Vid frågor om tillgodoräknande hänvisas till programvägledare vid institutionen för socialt arbete.

Litteratur

Giltig från: 2021 vecka 37

Delkurs 1

Egidius Henry
Etik och profession : i en tid av ökande privatisering och myndighetskontroll
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 179 s. :
ISBN: 9789127129733
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fossum Bjöörn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 472 s. :
ISBN: 978-91-44-07007-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Stina
Social omsorg i socialt arbete : grunder och fördjupningar
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2017] : 251 sidor :
ISBN: 978-91-40-69623-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jönsson H
Perspektiv på ålderism
Lunds Universitet. Social Work Press : 2021 :
https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/90527736/Perspektiv_pa_a_lderism.pdf
Obligatorisk

Värdigt liv i äldreomsorgen.
Socialstyrelsen. Prop. (2009/10:116) : 2009 :
https://data.riksdagen.se/fil/5C9039E5-201C-4B11-945C-A7001D892EA8
Obligatorisk

Äldreomsorgens nationella värdegrund. Vägledningsmaterial.
Socialstyrelsen : 2012 :
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2012-3-3.pdf
Obligatorisk

Etik i socialt arbete. Etisk kod för socialarbetare
SSR :
https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_och_socialt_arbete.pdf
Obligatorisk

Storm Palle
I en annan situation? Erfarenheter av att vara man, född utanför Europa och arbeta i äldreboenden.
Socialvetenskaplig tidskrift Vol. 25, nr. 3-4, s. 231-249. : 2018 :
https://socvet.se/issue/view/196/149
Obligatorisk