Engelskt namn: Effective planning of interventions for risky substance use
Denna kursplan gäller: 2020-11-23 och tillsvidare
Kurskod: 2SA185
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2020-11-26
Kursen Effektiv planering av insatser inom missbruksvården (EPI) ges inom ramen för det nationella forskningsprogrammet Effektivisering av socialtjänsten genom forskning gällande systematisk uppföljning, utbildning och tekniskt stöd (ESTR).
Kursen vänder sig till yrkesverksamma socialarbetare som arbetar med utredning, bedömning och planering av insatser inom socialtjänstens missbruksvård och har tillgång till plattformen Netklient. Kursen har genomgående ett kunskapsbaserat förhållningssätt och fokuserar på förståelse för och färdigheter i hur teknik kan användas i det praktiska sociala arbetet. Kursen är byggd på ett teoretiskt synsätt där missbruk är definierat som ett biopsykosocialt hälsotillstånd. Vidare fokuseras systematisk uppföljning vilket innebär regelbunden och metodisk dokumentation av enskilda klienters behov, insatser och vilka resultat som uppnås. Kursens huvudfokus ligger på den strukturerade intervjun Addiction Severity Index (ASI) och det tekniska webbaserade systemet Netklient. I kursen behandlas vidare andra typer av kunskapsbaserade instrument (ex. uppföljning och beskrivning av åtgärder [Ubåt]) och insatser (ex. motiverande intervju [MI] och återfallsprevention [ÅP]).
Via deltagandet i kursen erbjudes kursdeltagarna också deltagande i forskningsprogrammet ESTR. Allt deltagande i forskningsprogrammet är frivilligt och kursdeltagaren kan när som helst välja att avbryta deltagandet. Om kursdeltagaren väljer att inte delta eller vill avbryta sitt deltagande i forskningsprogrammet behöver denne inte uppge varför, och det kommer inte heller att påverka dennes möjlighet att fullfölja EPI-kursen.
Kursens mål är att bidrar med kunskapsutveckling genom:
* ökad förståelse för samspelet mellan teoretisk och praktisk kunskap om missbruk och beroende och dess orsaker och konsekvenser;
* ökad förståelse för ett multidisciplinärt perspektiv på missbruk;
* ökad kunskap om betydelsen av ett arbetssätt fokuserat på planering, kontinuitet i vård och stödinsatser, och systematisk uppföljning av klienternas situation;
* ökad förståelse för hur användningen av tekniskt stöd i klientarbetet kan bidra till att skapa kontinuitet i val av vård och stödinsatser och beslutsfattande;
* att utveckla den professionella användningen av ASI grund och uppföljning, UBÅT, samt Netklients nya funktioner;
* ökad förståelse för och kunskap om vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation samt utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar;
* att bidra till att socialarbetaren får bättre stöd i beslutsfattande och kontinuitet i valet av insatser.
Efter avslutad kurs ska studenterna avseende;
Kunskap och förståelse
- kunna redogöra för innebörden av kunskapsbaserat socialt arbete med missbruk och beroende;
- visa kunskap om orsaker till samt konsekvenser av missbruk, utifrån ett biopsykosocialt perspektiv;
- ha kunskap om de begreppsliga modellerna integrerad vård och vårdkontinuitet
- visa kunskap om betydelsen av klientens delaktighet i planering av insats(er) genom att använda Net-klient tillsammans med MI (motiverande samtal) och ÅP (återfallsprevention) tekniker.
Färdighet och förmåga
- visa färdighet och förmåga att arbeta systematiskt och kontinuerligt med bedömning, planering och uppföljning av insatser för klienter med missbruksproblematik;
- visa förmåga att tillämpa relevanta tekniska verktyg (IT-stöd) i form av Net-Klient;
- öka förmågan att använda uppföljningsmetoder i klientarbetet
- visa förmåga att metodologiskt utveckla uppföljning och planering av insatser för klienter med missbruksproblematik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- kunna värdera samt identifiera behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens inom området.
Regeln om grundläggande behörighet för högskolestudier gäller inte för uppdragsutbildning. Behörig att delta i uppdragsutbildning bestäms av uppdragsgivaren eller arbetsgivaren. Däremot gäller samma krav för studier och examination som på reguljär universitetsutbildning, se ovan under examination. Både nybörjare och erfarna användare av ASI grund och Netklient är välkomna att delta på kursen.
Kursens undervisningsinslag sker i form av föreläsningar, inspelade föreläsningar, tillämpningsövningar, chattforum, individuell uppgift samt ett avslutande seminarium. Centralt för kursen är den professionella utvecklingen och kursens pedagogik bygger på erfarenhetsbaserat lärande. Ett deltagaraktivt och studentcentrerat lärande betonas i kursen.
Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning med inslag av nätburen undervisning. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.
Kursen examineras löpande i form av aktiv deltagande och tillämpningsövningar. Kursen avslutas med en individuell skriftlig reflektionsuppgift som redovisas i grupp.
Enligt 6§ förordningen (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor får den som deltar i uppdragsutbildning ges betyg och examensbevis eller kursbevis enligt bestämmelserna för högskoleutbildning på grundnivå och avancerad nivå, om samma kvalitetskrav ställs på uppdragsutbildningen som på motsvarande högskoleutbildning. Detta gäller även om deltagarna saknar behörighet för tillträde till högskoleutbildning.
För skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard
Kursen är en del i ett forskningsprojekt som fokuserar på att utveckla socialtjänstens insatser för individer med missbruksproblem. Information om forskningsprojektet och att det är frivilligt att delta i detta ges vid kursstart. De deltagare som ej vill delta i forskningsprojektet kan genomföra kursen ändå. Deltagare kan när som helst under kursen avbryta deltagande i forskningsprogrammet.
UBÅT : En ny metod för uppföljning och beskrivning av åtgärder i missbruksvård
Armelius Bengt-Åke, Armelius Kerstin
Stockholm : 2016 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-124239
Screening, assessment, and treatment of substance use disorders : evidence-based practices, community, and organizational setting in the era of integrated care
Lundgren Lena, Krull Ivy
New York, NY : Oxford University Press : [2018] : xvii, 202 pages :
ISBN: 9780190496517
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok om handläggning och dokumentation inom socialtjänsten.
Socialstyrelsen : 2015 :
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/handbocker/2015-1-10.pdf
SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Artikelnummer 2011-6-38 2011-01-01
Socialstyrelsen :
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/foreskrifter-och-allmanna-rad/2011-6-38.pdf
Socialstyrelsen 2017 ASI-manualen Anvisningar till ASI Grund och ASI Uppföljning. Reviderad version 2017
Socialstyrelsen : 2017 :
http://Socialstyrelsen 2017 ASI-manualen Anvisningar till ASI Grund och ASI Uppföljning. Reviderad version 2017
Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel
Socialstyrelsen Stockholm : 2014 :
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2014-6-25.pdf
Tengvald, Karin; Andrén, Anders; Bergman, Hans; Engström, Christer ; Nyström, Siv; Sallmén, Björn (2004) Implementing the Addiction Severity Index (ASI) in Swedish service sectors: Experiences, problems and prospects
2004;0(3):1-9 Journal of Substance Use Journal of Substance Use, :
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14659890410001697505
Under kursen kommer deltagarna att få länkar till webbplatser med vetenskapliga artiklar samt övrigt förreläsningsmaterial.
Socialt arbete :