"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Organisering och ledning i socialt arbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Organization and leadership in social work

Denna kursplan gäller: 2024-06-03 och tillsvidare

Kurskod: 2SA179

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2020-01-13

Reviderad av: Prefekten, 2024-05-30

Innehåll

Kursens innehåll tar utgångspunkt i så kallade människobehandlande organisationer och fokuserar på relationen mellan ledarskap, organisation och omvärld. Teman under kursen är samverkan, makt och etik. Ledarskap diskuteras utifrån kunskapsbildningar, teorier och metoder i socialt arbete som kan ge effekter på en hälsofrämjande arbetsmiljö för medarbetarna och främja ökad kvalitet på organisationernas stöd- och serviceinsatser. Organisation och omvärld diskuterar bland annat hur strukturer, kulturer, normer och värderingar påverkar målformuleringar och handlingar inom socialt arbete.  Under kursen ges studenten möjlighet till vissa praktiska inslag och övningar som syftar till att utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, situationer och frågeställningar i det sociala arbetets praktik.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:

1. kritiskt reflektera över på vilket sätt organisatoriska förhållanden och institutionella villkor påverkar det sociala arbetes praktik.
2. redogöra och argumentera för olika teorier och begrepp om ledning och ledarskap.

Färdighet och förmåga:

3. analysera förhållandet mellan ledarskap inom det sociala arbetet, organisationen och omvärlden.
4. reflektera över det egna professionella handlandet, attityder och värderingar i rollen som chef och ledare.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

5. värdera och kommunicera förvärvade kunskaper till medstudenter och göra fördjupade tolkningar av hur olika organisatoriska kontexter påverkar utfall av  organisering och ledning i socialt arbete.
 6. argumentera självständigt för nya sätt att tänka kring vilka värderingar, antaganden och ideal som påverkar organisering och ledning.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Undervisningens upplägg

Kursens undervisningsupplägg baseras på olika pedagogiska former som föreläsningar, seminarium, färdighetsövningar och studentpresentationer. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen.

1. För campusutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma.

2. För distansutbildning:
Kursens undervisning är upplagd som distansundervisning med primärt inspelade föreläsningar, webbaserade seminarier och övningar. Umeå är samlingsort vilket innebär att alla examinationer (om undantag inte meddelas av kursansvarig) och vissa undervisningsinslag sker där.

Examination

Kursen examineras dels löpande i form av seminarier och övningar där det även finns tillhörande individuella skriftliga uppgifter till vissa seminarier och dels genom en skriftlig fördjupningsuppgift som studenterna arbetar med under hela kursen.

Genomförande av den skriftliga fördjupningsuppgiften ska pröva studentens kunskaper om organisations- och ledarskapsteori med relevans för det sociala arbetet. Uppgiften, som skrivs parvis, innebär att studenterna ska söka, bearbeta och redovisa referee-bedömda vetenskapliga artiklar av relevans för kursens grundläggande teman. I uppgiften ska även ansvarsfördelningen tydligt skrivas fram då det måste framgå vem av studenterna som har gjort vilken del för att möjliggöra en individuell bedömning.

Även om uppgiften genomförs parvis så redovisas den individuellt vid ett muntligt seminarium i slutet av kursen.

Studenten ska via aktivt seminariedeltagande individuellt redovisa inhämtade kunskaper från fördjupningsuppgiften, se ovan.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Vid frånvaro från seminarium kan komplettering ges i form av skriftlig uppgift eller genom ett uppsamlingsseminarium.  

På den skriftliga fördjupningsuppgiften ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). När det gäller aktivt seminariedeltagande ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G) och för att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs VG på fördjupningsuppgiften samt G avseende deltagande i seminarier och obligatoriska övningar. För att uppnå VG på fördjupningsuppgiften skall betyget G på övriga uppgifter vara uppfyllt.

För skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard.

Student som ej uppnått godkänt resultat på någon av examinationsuppgifterna, kan efter beslut av examinator ges möjlighet till en ersättningsuppgift för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: https://www.umu.se/regelverk/student/
Ansökan om examination på annan ort sker på anvisad blankett som lämnas hos studentexpeditionen.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 23

Blennberger Erik
Etik i socialt arbete : etisk kod för socialarbetare
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Akademikerförbundet SSR : 2017 : 34 s. :
Fritt tillgänglig via akademssr.se
Obligatorisk

Hjelte, J. (2020). Skolkuratorers ansvarsområden vid intern och extern samverkan. I B. Blom, C. Isaksson & L. Nygren (red.). Socialt arbete i skolan – villkor, innehåll och utmaningar.
Blom B, Isaksson C, Nygren L
Lund: Studentlitteratur. : 2020 :
Obligatorisk

Bringselius Louise
Tillitsbaserad styrning och ledning : ett ramverk
Stockholm : 2017 : PDF (27 s.) :
http://tillitsdelegationen.se/wp-content/uploads/2017/11/tillitsbaserad-styrning-och-ledning.pdf
Obligatorisk

Människobehandlande organisationer : villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete
Johansson Staffan, Dellgran Peter, Höjer Staffan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2023] : 455 sidor :
ISBN: 9789127462205
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Middle Managers in SocialWork:Professional Identity and Management in a MarketisedWelfare State
Shank Emelie, Lundström Tommy, Wiklund Stefan
Brittish Journal of social work : 2014 :
Obligatorisk

Svensson Lupita
Digitalisering i socialt arbete : socialtjänstens utmaningar och möjligheter
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2022] : 99 sidor :
ISBN: 9789151106748
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, s 15-29