"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialpolitik, välfärd och sociala problem för kompletteringsutbildning i socialt arbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Social politics, Welfare and Social Problems for Supplementary Education in Social Work

Denna kursplan gäller: 2024-06-17 och tillsvidare

Kurskod: 2SA165

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2020-01-27

Reviderad av: Prefekten, 2024-02-29

Innehåll

Kursen syftar till att studenten skall erhålla grundläggande kunskaper om den svenska välfärdsstatens framväxt och nutida utformning. Kursen ger kunskaper om socialpolitikens organisationsformer och uppbyggnad i ett internationellt jämförande perspektiv. I kursen ges inblick i socialpolitikens områden, dess föränderlighet och mångfacettering, samt kunskap om hur socialpolitiken ger förutsättningar för socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.  Vidare syftar kursen till att hos studenten skapa en vetenskaplig grund för att förstå och kritiskt analysera socialpolitiken som förutsättning för det praktiska sociala arbetet.

Kursen ger en introduktion till:

*    Den svenska socialpolitikens framväxt i ljuset av samhälleliga förändringar samt ekonomiska och politiska förutsättningar
*    Kopplingen mellan socialpolitikens utveckling och vad som uppfattas som sociala problem
*    Socialpolitikens uppbyggnad, innehåll och dess täckningsgrad i befolkningen
*    Den svenska socialpolitiken i jämförelse med andra länder
*    Socialpolitikens inverkan på välfärdsfördelning, arbetsmarknad och omsorgsansvar
*    Socialpolitikens relation till andra politikområden, offentlig förvaltning samt som villkor för socialt arbete

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende kunskap och förståelse, kunna:

1.    beskriva den svenska socialpolitikens drivkrafter och historiska utveckling, samt redogöra för centrala socialpolitiska begrepp.
2.    beskriva socialpolitikens uppbyggnad och förhållande till andra politikområden och offentlig förvaltning.
3.    redogöra för hur olika sociala problem kan relateras till socialpolitiska reformer, samt socialpolitikens inverkan på olika gruppers levnadsförhållanden.
4.    redogöra för vad som karakteriserar den svenska socialpolitiken i jämförelse med socialpolitik i andra länder.

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende färdighet och förmåga, kunna:

5.    söka information om socialpolitiska verksamheter, deras uppbyggnad och funktion.
6.    självständigt söka kunskap om och analysera socialpolitikens konsekvenser för individer och grupper och socialt arbete.
7.    analysera socialpolitikens förändring i förhållande till samhällsförändringar, ekonomi och politik, samt aktuella utmaningar för den svenska socialpolitiken.
8.    analysera hur socialpolitiken påverkar förhållandet mellan arbetsliv och omsorgsansvar bl.a. utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Efter avslutad kurs ska studenten, avseende värderingsförmåga och förhållningssätt, kunna:

9.    reflektera över socialpolitikens betydelse som villkor för professionellt socialt arbete.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet i svenska för högskolestudier samt särskild behörighet: avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller motsvarande inom samhällsvetenskap

Undervisningens upplägg

Kursens undervisning är upplagd som traditionell campusutbildning. Inslag av nätburen undervisning kan förekomma. Undervisningen består av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Aktiv medverkan i gruppuppgifter och seminarier är obligatoriskt.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:

*    Individuell skriftlig salstentamen.
*    Gruppuppgifter där studenten aktivt deltar i grupparbeten och i skriftliga gruppredovisningar.
*    Seminarier där studenten aktivt deltar i muntlig redovisning och diskussion.

På gruppuppgifter och seminarier ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På den individuella skriftliga salstentamen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). För betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För att uppnå betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs därutöver att den individuella salstentemen bedöms med beyget Väl godkänd (VG)

För skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard.

Student som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.
Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds ett omprov.

Student som ej uppnått godkänt resultat på gruppuppgiften eller seminarierna kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Ansökan om examination på annan ort sker på anvisad blankett som lämnas hos studentexpeditionen.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: https://www.umu.se/student/mina-studier/tillgodoraknande/

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 25

Bergh Andreas
Den kapitalistiska välfärdsstaten
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 206 sidor :
ISBN: 9789144151649
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lönsamt arbete : familjeansvarets fördelning och konsekvenser : forskningsrapport till Delegationen för jämställdhet i arbetslivet
Boye Katarina, Nermo Magnus
Stockholm : Fritze : 2014 : 281 s. :
Fritt tillgänglig via www.regeringen.se
ISBN: 9789138241080
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Joyce Patrick
Integrationspolitik och arbetsmarknad en översikt av integrationsåtgärder i Sverige 1998-2014.
Delmi 2015:3 : 2015 :
Delmi
Obligatorisk

Lindqvist Rafael
Funktionshinder i välfärdssamhället
Femte upplagan : Malmö : Gleerups : [2022] : 191 sidor :
ISBN: 9789151107493
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspektiv på sociala problem
Meeuwisse Anna, Swärd Hans
2. omarb. utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2013 : 372 s. :
ISBN: 9789127134287 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Nygård Mikael
Socialpolitik i Norden : en introduktion
2 uppl. : Studentlitteratur AB : 2024 : 256 sidor :
ISBN: 9789144175393
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Levnadsförhållanden 1980-2016 – ett urval av indikatorer
SCB, Statistiska centralbyrån : 2018 :
LEVNADSFÖRHÅLLANDEN 2018:1
Obligatorisk

SVERIGES STADSMISSIONERS FATTIGDOMSRAPPORT
Sveriges stadsmissioner : 2019 :
SVERIGES STADSMISSIONERS FATTIGDOMSRAPPORT 2019
Obligatorisk

Wimark Thomas
Boendesegregation I Sverige – en översikt av det aktuella forskningsläget.
Bostad2030.se : 2018 :
Bostad2030.se
Obligatorisk

Artiklar tillkommer