"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Centrala teorier och begrepp i socialt arbete för kompletteringsutbildning i socialt arbete, 12,5 hp

Engelskt namn: Central Theories and Concepts in Social Work for Supplementary Education in Social Work

Denna kursplan gäller: 2018-01-22 och tillsvidare

Kurskod: 2SA153

Högskolepoäng: 12,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2018-02-08

Reviderad av: Prefekten, 2018-02-08

Innehåll

Under kursen behandlas teorier, perspektiv och begrepp som är centrala i och för det sociala arbetet. Teorierna ger förståelse för individer och grupper i det moderna samhället. Kursen fokuserar på psykologi, socialpsykologi, socialpedagogik, socialgerontologi och systemteori. Under kursen behandlas några praktiska arbetsmodeller och metoder som har relevans för socialt arbete. För att kunna förstå och sätta in människors liv och handlingar i ett sammanhang diskuteras också teorier och begrepp utifrån en strukturell och samhällelig nivå. För att ytterligare vidga perspektiven berörs också socialt arbete i ett internationellt perspektiv.

Relationen mellan klient, socionom och omgivning problematiseras. Kön, klass, etnicitet och ålder är viktiga aspekter i förståelsen av människors olika livsvillkor. Vidare fokuseras normativa och etiska frågor med relevans för socionomers yrkesroll och verksamhet.
Inom ramen för kursens inslag om Personlig och Professionell Utveckling (PPU) sker ett antal träffar baserade på teori och praktik om professionella samtal. Studenten tränar samtalsfärdigheter utifrån en modell för professionell vägledning. Studenten spelar in två samtal och får feedback på dessa.

 

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:

- visa grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp i socialt arbete
- kunna tillämpa grundläggande kunskaper om teorier och begrepp i socialt arbete
- visa grundläggande förmåga att applicera för det sociala arbetet relevanta teorier och begrepp i
olika kontexter.
- kunna granska och redogöra för internationella vetenskapliga artiklar med relevans för kursens
innehåll
- kunna reflektera över teoriernas förhållande till etnicitet, funktionshinder, klass, kön och ålder
- kunna redogöra för samspelet mellan teorier och praktik i socialt arbete som ämne och praktik
- leda gruppsamtal utifrån kunskap om grupprocesser samt utvecklas personlig och professionell självinsikt (PPU)
 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet i svenska för högskolestudier samt särskild behörighet: avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller motsvarande inom samhällsvetenskap

Undervisningens upplägg

Kursen ges i i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer. Kursen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar och avslutats med en skriftlig examinationsuppgift där kursens alla delar behandlas. Förutom obligatorisk kurslitteratur, enligtlitteraturlistan, använder vi oss också av filmer, skönlitteratur, sagor och massmedia för att illustrera teorier och begrepp.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet

Examination

Examination sker genom deltagande i färdighetstränande seminarier och genom en skriftlig hemtentamen. Gällande de examinerande inslagen förväntas studenterna visa prov på förmåga till ett applicerande av teorier i ett praktiskt sammanhang. För seminarierna förväntas, förutom ett aktivt deltagande vid seminarietillfällena, att studenterna har förberett sig utifrån de på förhand givna instruktionerna. Inslaget om Personlig och Professionell Utveckling (PPU) examineras genom enskild skriftlig analys av ett eget inspelat samtal som ska kopplas till litteratur och belysa det egna yrkesutövandet kopplat till etik och makt.

På den individuella skriftliga hemtentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former. På det aktiva seminarie-deltagandet sätts någon av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För betyget Godkänt på inslaget om Personlig och Professionell utveckling (PPU) krävs fysisk närvaro, samt aktivt deltagande i förekommande övningar. För betyget Väl godkänt ska studenten beskriva ytterligare en samtalsmetod med hjälp av valfri litteratur och analysera skillnaderna mellan de två metoderna.

Student som ej uppnått godkänt resultat på den skriftliga gruppuppgiften och seminariedeltagandet kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 4

Litteratur - Centrala teorier och begrepp i socialt arbete, 12,5 hp

Asplund Johan
Det sociala livets elementära former
Göteborg : Korpen : 1987 : 268, [2]s. :
ISBN: 91-7374-086-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Teori för socialt arbete
Blom Björn, Morén Stefan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 192 s. :
ISBN: 9789144091655
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialpedagogik : pedagogiskt socialt arbete
Cederlund Christer, Berglund Stig-Arne
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 183 s. :
ISBN: 9789147111305
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Familjen plus en : en resa genom familjeterapins praktik och idéer.
Hårtveit Håkon, Jensen Per, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta
2., [rev. och utök.]uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 (Falun : ook) : 383, [1]s. :
ISBN: 91-88872-64-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Healy Karen
Social Work Theories in Context. Creating frameworks for practice. Chapters 9 & 10, pp. 172-215.
New York : Palgrave MacMillan : 2005 :
Obligatorisk

Etik i arbete med människor
Henriksen Jan-Olav, Vetlesen Arne Johan
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 289 s. :
ISBN: 91-44-01689-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Howard Jenna
Exeptong and Accepting: the temporal Ambiguity of Recovery Identities. Social Psychology Quarterley Vol 69, No4 (Dec 2006) pp 307-324

Obligatorisk

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jacobsen Bo
Existensens psykologi : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspektiv på sociala problem
Meuwisse Anna, Swärd Hans (red)
Stockholm : Natur & Kultur : 2002 :
Obligatorisk

Parrish Margarete
Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 371 s. :
ISBN: 978-91-47-09677-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The creation of protection and hope in patients with malignant brain tumours
Salander Pär, Henriksson Roger, Bergenheim Tommy A
Soc Sci Med 42, 985-996 : 1996 :
Obligatorisk

SSR:s
Etiska riktlinjer för socionomer

Obligatorisk

Tornstam Lars
Åldrandets socialpsykologi
8., rev. utg. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 349 s. :
ISBN: 978-91-1-302970-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå vardagen : med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv.
Trost Jan, Levin Irene
3., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 297 s. :
ISBN: 91-44-03768-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Litteratur/artiklar kan tillkomma

Personlig och professionell utveckling i socialt arbete

Tystnad i professionella samtal
Herset Ingeborg, Horverak Sveinung, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2011 : 92 s. :
ISBN: 978-91-40-67652-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
Røkenes Odd Harald, Hansson Per-Halvard
2 uppl. : Malmö : Gleerups : 2016 : 287 s. :
ISBN: 9789140693297
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
6., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 337 s. :
ISBN: 9789144111261
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst