"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Individer och grupper i utsatta livssituationer för kompletteringsutbildning i socialt arbete, 15 hp

Engelskt namn: Individuals and Groups in Vulnerable Situations for Supplementary Education in Social Work

Denna kursplan gäller: 2018-01-22 och tillsvidare

Kurskod: 2SA152

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2018-02-08

Reviderad av: Prefekten, 2018-02-08

Innehåll

Kursen fokuserar grundläggande kunskaper om individer och grupper i utsatta livssituationer. Ett inledande avsnitt beskriver behov och livsvillkor ur ett livsloppsperspektiv där barndom/ungdom, vuxenliv och åldrandet blir belysta. Här beaktas perspektiv som modernitet, socialisering och identitetsutveckling. Teorier och kunskaper om hur avvikelse och normalitet genom social interaktion, på en organisatorisk och på en samhällelig nivå, skapas, vidmakthålls och förändras presenteras och diskuteras. Särskilt belyses individer och grupper i utsatta livssituationer i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder.

Kursens huvudsakliga innehåll fokuserar ett antal sociala problemområden som är tematiserade. De teman som inkluderas är barns utsatthet, ungdomsproblem, missbruk, kriminalitet, våld i nära relation, funktionshinder, psykisk ohälsa samt åldrande och äldre. I denna del studeras och problematiseras olika sätt att förstå, beskriva och förhålla sig till utsatthet och problematiska livssituationer. I anslutning till detta beskrivs och analyseras olika konsekvenser av individers och gruppers utsatthet med avseende på t.ex. utbildning, arbete, sociala relationer och hälsa.
Inom ramen för kursen inslag om Personlig och Professionell Utveckling (PPU) ges grundläggande kunskap om grupper och roller. En introduktion till professionella samtal ges där studenterna får möjlighet att reflektera över egna erfarenheter av att vara i behov av stöd. Teman som solidaritet, etik och utsatthet lyfts i dessa samtal.

 

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:

-      kunna förstå, beskriva och redogöra för individers och gruppers livssituation utifrån ett livsloppsperspektiv
-      ha tillägnat sig grundläggande kunskap om socialiseringsprocesser och identitetsutveckling
-      ha tillägnat sig förståelse av hur avvikelse och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras i samhället
-     visa grundläggande kunskap om orsaker, omfattning, karaktär och utveckling samt förebyggande arbete avseende missbruk, kriminalitet och våld i nära relation.
-      ha tillägnat sig grundläggande teoretiska begrepp om funktionshinder och ålder
-      kunna förstå, beskriva och redogöra för utsatta livssituationer i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder
-      kunna förstå, beskriva och redogöra för omfattning, karaktäristik och konsekvenser av olika utsatta gruppers situation
-      självständigt söka efter, redogöra för och kritiskt granska internationella vetenskapliga artiklar med relevans för kursens innehåll
-      Kritisk reflektera över sina egna kunskaper och förmågor i relation till andra (PPU)

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet i svenska för högskolestudier samt särskild behörighet: avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller motsvarande inom samhällsvetenskap

Undervisningens upplägg

Denna kurs ges i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer.  Kursen bygger på föreläsningar, basgruppsarbete och seminarier. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika grupp- och seminarieuppgifter.

Seminarierna är av två slag: Arbetsseminarier där studenten efter att har förberett sig individuellt och i grupp arbetar med olika teman samt redovisningsseminarier där studenten har till uppgift att presentera och redogöra för dels grupparbeten dels individuella fördjupningsuppgifter. Inom ramen för kursen kommer studenten att självständigt söka och tillgodogöra sig vetenskapliga publikationer. Vidare kommer studenten i seminarieform att reflektera över det egna förhållningssättet i relation till kursens teman.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.

 

Examination

Kursen examineras på följande sätt:

• Individuell skriftlig tentamen där studentens kunskap om och förståelse för, med utgångspunkt i kursens mål, avvikelseprocesser, missbruk, kriminalitet, våld i nära relation samt funktionshinder prövas.
• Tre individuella skriftliga uppgifter där studentens kunskap om socialiseringsprocesser och identitetsutveckling prövas. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
• Aktivt seminariedeltagande, där studenten genom aktivt deltagande diskuterar och reflekterar över individers och gruppers livssituation med särskilt fokus på utsatthet, dels i relation till livsloppspositioner som barn, ungdom och äldre, dels i relation till missbruk och brottslighet.

Inslaget om Personlig och Professionell utveckling examineras på följande vis:
• Genom enskilda skriftliga uppgifter där studenten ska reflektera över etiska frågeställningar, sin egen och gruppens roll i förhållande till sin yrkesroll.

På den individuella skriftliga salstentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).  På de individuella skriftliga uppgifterna sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På det aktiva seminariedeltagandet, knutet till såväl individuella som gruppuppgifter, ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds ett omprov.
För att få godkänt på inslaget om Personlig och Professionell Utveckling (PPU) krävs fysisk närvaro samt aktivt deltagande i förekommande övningar. För att bli Väl godkänd ska studenten utveckla sin text genom att koppla sina reflektioner till teorier på individ-, grupp-, och organisation/samhällsnivå.

Student som ej uppnått godkänt resultat på de skriftliga individuella uppgifterna, gruppuppgifterna samt seminariedeltagandet
kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.


 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 4

Individer och grupper i utsatta livssituationer

Ahmadi Nader
Ungdom, kulturmöten, identitet
2., [omarb. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber i samarbete med Statens institutionsstyr. (SIS) : 2003 : 229 s. :
ISBN: 91-47-05166-3 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anknytningsteori : Betydelsen av nära känslomässiga relationer
Broberg Anders, Grankvist Pehr, Ivarsson Tord, Risholm Mothander
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 362, [1] s. :
ISBN: 91-27-10975-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Söder Mårten, Hugemark Agneta
2. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning : 2016 : 239 s. :
ISBN: 9789140693624
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: Kapitel 1-6

Barnavårdskarriärer. En studie av risktecken och insatser för unga vuxna som varit föremål för omfattande interventioner från socialtjänst, skola och hälso- och sjukvård.
Nygren Lennart, Edvall Malm Disa, Eriksson Malin, Hamreby Kerstin
Stockholm: Sveriges Kommuner och Landsting, 54 s. : 2015 :
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:789464/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk

Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2015 | 2017:5
Wolters Kluwer, 2017 : 2017 :
BRÅ: hemsida
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 10-48 för alla. Dessutom ett kapitel per basgrupp, se seminarieanvisning.

Drogutvecklingen i Sverige
CAN :
CAN - senaste versionen
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar

Stödgrupper för barn och ungdomar
Forinder Ulla, Hagborg Elisabeth
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 330 s. :
ISBN: 978-91-44-00101-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Goffman Erving
Stigma. Den avvikandes roll och identitet.
Stockholm : Norstedts Akademiska Förlag : 1972 :
Obligatorisk

Halldén Gunilla (red.)
Den moderna barndomen och barns vardagsliv.
Stockholm : Carlsson : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Valda delar

Alkohol- och narkotikaproblem
Johnson Björn, Richert Torkel, Svensson Bengt
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 381 sidor :
ISBN: 978-91-44-11238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1-4, 7-8

Socialt arbete med äldre
Jönson Håkan, Harnett Tove
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2015 : 278 s. :
ISBN: 9789127140714
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lalander Philip, Johansson Thomas
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 319 sidor :
ISBN: 978-91-44-11547-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindqvist, Rafael
Medikalisering och välfärdsstat. I: R. Lindqvist (red). Medikalisering, professionalisering och hälsa. Ett sociologiskt perspektiv
Lund : Studentlitteratur : 1997 :
Obligatorisk

Lindqvist Rafael
Funktionshindrade i välfärdssamhället
4 uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB : [2017] : 181 s. :
ISBN: 978-91-40-69590-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspektiv på sociala problem
Meeuwisse Anna, Swärd Hans
2. omarb. utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2013 : 372 s. :
ISBN: 9789127134287 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1,4 och 7

Sarnecki Jerzy
Introduktion till kriminologi. : 1 Brottslighetens omfattning, karaktär och orsaker
Lund : Studentlitteratur : 2014 : 512 s. :
ISBN: 9789144102641
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: 17-86, 137-268

UNICEF Innocenti Report Card 13. Children in the Developed World. Fairness for children. A league table of inequanlity in child well-being in rich countries
UNICEF : 2016 :
UNICEF
Obligatorisk

Utöver den ovan nämnda litteraturen tillkommer publikationer som väljs i samråd med ansvarig lärare

Personlig och professionell utveckling i socialt arbete

Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
Røkenes Odd Harald, Hansson Per-Halvard
2 uppl. : Malmö : Gleerups : 2016 : 287 s. :
ISBN: 9789140693297
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Svedberg Lars
Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
6., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 337 s. :
ISBN: 9789144111261
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare
Akademikerförbundet SSR : 2015 :
Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare
Obligatorisk

Referenslitteratur

Andersson Lars
Ålderism
Lund : Studentlitteratur : 2008 :

Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Se Umeå UB:s söktjänst

Johannisson Karin
Den mörka kontinenten : kvinnan, medicinen och fin-de-siècle
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2005 : 341, [2] s. :
ISBN: 91-1-301388-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Priestley Mark
Disability : a life course approach
Cambridge, UK ;a Malden, MA : Polity : 2003 : vi, 248 s. :
ISBN: 0-7456-2512-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Alienation is my nation : hiphop och unga mäns utanförskap i Det nya Sverige
Sernhede Ove, Hedenström Johan
Stockholm : Ordfront : 2002 : 249, [1] s., [8] pl.-bl. i färg :
ISBN: 91-7324-900-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst