Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2016-12-02
Reviderad av: Prefekten, 2017-12-12
Innehåll
Kursen ger en fördjupad kunskap i och om olika kvalitativa metoder, liksom vad gäller huvuddrag och centrala begrepp inom de idétraditioner som utgör bakgrund till dessa metoder. Centralt i kursen står övning i ett urval av olika kvalitativa metoder baserade på empiriskt material erhållet via observation, intervju, eller text. Teman som aktualiseras och problematiseras under kursens gång är den kvalitativa forskningsansatsens konsekvenser vad gäller: metodologiska överväganden; val av metod i förhållande till forskningsfråga; insamling av empiriskt material; tolkning; kunskapsanspråk; samt de forskningsetiska ställningstaganden som aktualiseras.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse - ha fördjupade kunskaper om huvuddrag i olika vetenskapliga idétraditioner och dessas centrala begrepp - visa god kännedom och förståelse för metodologiska överväganden i kvalitativa forskningsansatser, samt kunna relatera dessa i förhållande till de idétraditioner som utgör bas för kvalitativ forskning
Färdighet och förmåga - visa färdighet och förmåga vad gäller insamling och kvalitativ analys av empiriskt material så som observation, intervju och dokumentstudier - självständigt kunna tillämpa och argumentera för ovan nämnda metoders kunskapsanspråk
Värderingsförmåga och förhållningssätt - självständigt kunna kritiskt granska texter med avseende på kvalitativa ansatser - självständigt kunna identifiera och värdera forskningsetiska problem, samt argumentera för egna forskningsetiska ställningstaganden, i relation till kvalitativ metod
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet (socialt arbete, freds- och konfliktstudier, genusvetenskap, kulturgeografi, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap, rättsvetenskap) eller motsvarande kunskaper, innehållande minst 15 hp självständigt arbete eller kurser 90 hp inom omvårdnad innehållande minst 15 hp självständigt arbete. Dessutom krävs En A och SvB för grundläggande behörighet för högskolestudier (SvB om utbildningen ges på svenska).
Undervisningens upplägg
Kursens undervisningsformer består av föreläsningar, egna litteraturstudier, metodövningar och seminarier. Undervisningen bygger i hög grad på studenternas aktiva medverkan och självständiga studier där studenterna till undervisningstillfällena och seminarierna har förberett olika uppgifter, enskilt och/eller i grupp. Studenterna ska utifrån en egen forskningsfråga problematisera och tillämpa olika metodologiska ansatser. Kursen avslutas med en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Examination
Examinationen sker på följande sätt: aktivt seminariedeltagande skriftliga inlämningsuppgifter individuell skriftlig avslutande inlämningsuppgift
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
För den enskilda skriftliga uppgiften ges betygen Underkänd (F, FX) Tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B), utmärkt (A). För andra examinationer under kursen ges betygen Underkänd eller Godkänd. För betyget Godkänd på hela momentet krävs att samtliga seminarier är godkända samt att den individuella skriftliga uppgiften tilldelats något av följande betyg: A, B, C, D eller E. Betyg på momentet sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda och följer då den enskilda uppgiftens betyg
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Litteratur
Giltig från:
2018 vecka 33
The social construction of reality : a treatise in the sociology of knowledge Berger Peter L., Luckmann Thomas Repr. : London : Penguin : 1991 : 249 s. : ISBN: 0-14-013548-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Creswell John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches 3. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage : cop. 2009 : xxviii, 260 s. : ISBN: 978-1-4129-6557-6 (hft.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst