Engelskt namn: Advanced academic skills I
Denna kursplan gäller: 2022-10-17 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2022-10-17
Kursplan för kurser med start mellan 2020-07-20 och 2022-10-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-06-11 och 2020-07-19
Kurskod: 2SA139
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2016-03-29
Reviderad av: Prefekten, 2022-10-18
Kursen syftar till fördjupade kunskaper om det akademiska skrivandets förutsättningar och processer med särskilt fokus på hur man inom samhällsvetenskaplig forskning planerar och genomför ett vetenskapligt projekt. Med utgångspunkt i det egna uppsatsprojektet kommer olika aspekter av forskningsprocessen att behandlas; tidigare forskning, metodologiska överväganden och etiska aspekter. Studenten kommer under kursen att skriva en litteraturöversikt i sitt valda ämne, en övergripande metodbeskrivning samt relatera dessa metodöverväganden till adekvata forskningsetiska aspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupade kunskap och förståelse om socialt arbete i relation till ett eget valt forskningsområde
- självständigt relatera relevanta vetenskapsteoretiska utgångspunkter till den egna tänkta studien
Färdighet och förmåga
- självständigt kunna göra bedömningar av relevant litteratur i relation till kunskapsområdet
- kritiskt och självständigt kunna redogöra för samt argumentera för metodologiska överväganden
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständig kunna identifiera och värdera forskningsetiska problem samt argumentera för egna forskningsetiska ställningstaganden
- värdera forskningens kunskapsanspråk, dess möjligheter och begränsningar
Filosofie kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga / beteendevetenskapliga området med 90 högskolepoäng i något av ämnena socialt arbete, pedagogik, psykologi, sociologi, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig, varav 15 hp självständigt arbete. Därutöver krävs engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Under kursen varvas föreläsningar med aktivt och självständigt studentdeltagande. Utifrån studentens eget forskningsintresse ska en litteraturöversikt skrivas, studenten ska formulera och reflektera kring sina metodologiska överväganden vad gäller hur en presumtiv studie skulle kunna genomföras i relation till vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Till denna studie kopplas även etiska överväganden i form av en etikansökan. Kursen inleds med att studenterna skriver ett PM om sin tänkta studie som sedan seminariebehandlas.
Litteraturöversikten skrivs enskilt eller i uppsatspar och seminarebehandlas vid kursens slut. Studenterna opponerar på varandras litteraturöversikt. Metod- och etikuppgifterna utgår från studenternas egna forskningsintressen och vid obligatoriska seminarietillfällen behandlas dessa frågor.
Examinationen sker på följande sätt:
* aktivt deltagande i obligatoriska seminarier
* utformandet av ett PM där vetenskapsteoretiska överväganden och metodval ingår
* skriftlig inlämning av en etikansökan
* individuell skriftlig uppgift i form av en litteraturöversikt samt ett opponeringsseminarium där
litteraturöversikten behandlas
För betyget G på hela kursen krävs godkänt på alla uppgifter. För betyget VG på hela kursen krävs därutöver VG den individuella skriftliga litteraturöversikten.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, så kallat omprov inom två månader. En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: https://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund-och-avancerad-niva/ Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
För skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
European laws on compulsory commitment to care of persons suffering from substance use disorders or misuse problems: a comparative review from a human and civil rights perspective
Israelsson M, Nordlöf K, Gerdner A
Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy, 10(34). : 2013 :
https://doi.org/10.1186/s13011-015-0029-y
Obligatorisk
Israelsson M
Internationella komparativa studier av lagar om tvångsvård vid missbruk - omfattning, trender och mänskliga rättigheter.
Diss. (sammanfattning) Sundsvall: Mittuniversitetet. : 2013 :
Obligatorisk
Compulsory commitment to care of substance misusers - international trends during 25 years
Israelsson M, Gerdner A
European Addiction Research, 6(18), 302321 : 2012 :
https://doi.org/10.1159/000341716
Obligatorisk
Israelsson M
Welfare, temperance and compulsory commitment to care for persons with substance misuse problems: a comparative study of 38 European countries
European Addiction Research, 17(6), 329341. : 2011 :
https://doi.org/10.1159/000331003
Obligatorisk
Compulsory Commitment to Care of Substance Misusers A Worldwide Comparative Analysis of the Legislation.
Israelsson M, Gerdner A
The Open Addiction Journal, (3), 117130. : 2010 :
https://doi.org/10.2174/1874941001003010117
Obligatorisk
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Malmö : Gleerups : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-40-67733-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lövgren Veronica
Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
ISBN: 9789174596441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Disconnection and dislocation: relationships and belonging in unstable foster and institutional care
Skoog V, Khoo E, Nygren L
British Journal of Social Work, 45(6), 18881904. : 2015 :
https://doi.org/10.1093/bjsw/bcu033
Obligatorisk
Skoog V
Barn som flyttas i offentlig regi: en studie av förekomst och upplevelser av instabil samhällsvård för barn.
Diss. (sammanfattning) Umeå: Umeå universitet. : 2013 :
Obligatorisk
Skoog V
Barns upplevelser av instabil samhällsvård
Socialvetenskaplig tidskrift, (1), 35-52. : 2013 :
Obligatorisk
In and out of care: a profile and analysis of children in the out-of-home care system in Sweden.
Khoo E, Skoog V, Dalin R
Children and Youth Services Review, 34(5), 900907. : 2012 :
https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.01.019
Obligatorisk
Instabilitet för barn i samhällsvård:
Skoog V, Dalin R, Rönnbäck E, Khoo E
Socionomens forskningssupplement, (31), 3443. : 2012 :
Obligatorisk
Ytterligare litteratur kan tillkomma på lärares anvisning. Maximalt 200 sidor.