Engelskt namn: Intellectual disability- everyday and living conditions for adults and elderly
Denna kursplan gäller: 2018-10-01 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-10-01
Kurskod: 2SA134
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2016-05-11
Reviderad av: Prefekten, 2018-10-04
I kursen behandlas definitioner, orsaker, innebörder och konsekvenser av att leva med intellektuell funktionsnedsättning liksom förekomst av ytterligare funktionsnedsättningar. Vidare analyseras vardagen och livsvillkoren för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på deras sysselsättnings-, boende-, fritids- och sociala situation. Inträdet till vuxenlivet från skola till arbete och/eller annan sysselsättning och till eget boende belyses särskilt.
Ur ett inifrån- och anhörigperspektiv behandlas dessutom samhällets stöd- och serviceinsatser riktade till personer med intellektuell funktionsnedsättning i förhållande till sysselsättning, boende, fritid och sociala relationer. Vidare studeras metoder och förhållningssätt inom socialt arbete med vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning. Innebörder och konsekvenser av delaktighetsinriktade metoder och förhållningssätt belyses särskilt.
Kursens mål är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om vardagsliv och livsvillkor för vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning med fokus på deras sysselsättnings-, boende- och fritidssituation. Det innefattar särskilt kunskaper om de ungas övergång från skol- till vuxenliv och de vuxnas och äldres sociala situation. Kursens mål är vidare att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om samhällets stödinsatser samt metoder och förhållningssätt inom socialt arbete bland vuxna och äldre med intellektuell funktionsnedsättning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursen ges i samarbete mellan Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet och Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad. Undervisningen är nätbaserad i form av föreläsningar och diskussionsseminarier genom distansstudier via utbildningsplattform. Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
Kursen examineras på följande sätt:
För alla skriftliga uppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.
På individuella inlämningsuppgifter ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). För aktivt seminariedeltagande ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast två månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägledaren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.htm
Factors that underpin the delivery of effective decision-making support for people with cognitive disability
Douglas J, Bigby C, Knox L, Browning M
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(1), 37-44 : 2015 :
Obligatorisk
Arbetssätt och metoder inom LSS - verksamheter
Engwall Kristina, Gustafsson Hjördis
FoU Södertörn : 2016 :
https://docplayer.se/22630084-Arbetssatt-och-metoder-inom-lss-verksamheter.html
Obligatorisk
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 212 sidor :
ISBN: 9789151101934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jormfeldt Mia
Tid, rum och självbestämmande : möjligheter och hinder i vardagen för äldre personer med intellektuell funktionsnedsättning på gruppboende
Jönköping : Jönköping University, School of Health and Welfare : 2016 : 240 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-32262
Obligatorisk
Lövgren Veronica
Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
ISBN: 9789174596441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
Söderman Lena, Nordlund Mårten
Upplaga 6 : Stockholm : Liber : [2019] : 276 sidor :
ISBN: 9789147126446
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att få och behålla ett arbete. Hållbarhet i arbetslivet för personer med intellektuell funktionsnedsättning
Tideman Magnus, Staland Nyman Carin, Taubner Helena
Stockholm : Försäkringskassan : 2024 : 61 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-53075
Obligatorisk
Läsanvisning: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1848654/FULLTEXT01.pdf
Vägar till ökad delaktighet : kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS
Stockholm : Socialstyrelsen : 2018 : 88 s. :
ISBN: 978-91-7555-441-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter kan tillkomma.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Se Umeå UB:s söktjänst
Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter tillkommer
Arvidsson J
Post-school options for pupils with intellectual disabilities
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities 2 (2), 180-193 : 2015 :
Obligatorisk
Factors that underpin the delivery of effective decision-making support for people with cognitive disability
Douglas J, Bigby C, Knox L, Browning M
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(1), 37-44 : 2015 :
Obligatorisk
Arbetssätt och metoder inom LSS - verksamheter
Engwall Kristina, Gustafsson Hjördis
FoU Södertörn : 2016 :
https://docplayer.se/22630084-Arbetssatt-och-metoder-inom-lss-verksamheter.html
Obligatorisk
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 212 sidor :
ISBN: 9789151101934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jormfeldt Mia
Tid, rum och självbestämmande : möjligheter och hinder i vardagen för äldre personer med intellektuell funktionsnedsättning på gruppboende
Jönköping : Jönköping University, School of Health and Welfare : 2016 : 240 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-32262
Obligatorisk
Lövgren Veronica
Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
ISBN: 9789174596441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
Söderman Lena, Nordlund Mårten
Upplaga 6 : Stockholm : Liber : [2019] : 276 sidor :
ISBN: 9789147126446
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tideman Magnus
Långsiktiga effekter? Personer med funktionsnedsättning och deras etablering på arbetsmarknaden med stöd av Supported Employment. En uppföljning ur arbetstagarperspektiv.
Högskolan i Halmstad och Misa AB, 2015 : 2015 :
http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:791072/FULLTEXT04.pdf
Obligatorisk
Vägar till ökad delaktighet : kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS
Stockholm : Socialstyrelsen : 2018 : 88 s. :
ISBN: 978-91-7555-441-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter kan tillkomma.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Se Umeå UB:s söktjänst
Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter tillkommer
Arvidsson J
Post-school options for pupils with intellectual disabilities
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities 2 (2), 180-193 : 2015 :
Obligatorisk
Arbetssätt och metoder inom LSS-verksamheter
Engwall Kristina, Gustafsson Hjördis
Botkyrka kommun : 2016-09-16 :
http://fou-sodertorn.se/project/nr-14716-arbetssatt-och-metoder-inom-lss-verksamheter
Obligatorisk
Factors that underpin the delivery of effective decision-making support for people with cognitive disability
Douglas J, Bigby C, Knox L, Browning M
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(1), 37-44 : 2015 :
Obligatorisk
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 212 sidor :
ISBN: 9789151101934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jormfeldt Mia
Tid, rum och självbestämmande : möjligheter och hinder i vardagen för äldre personer med intellektuell funktionsnedsättning på gruppboende
Jönköping : Jönköping University, School of Health and Welfare : 2016 : 240 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-32262
Obligatorisk
Lövgren Veronica
Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
ISBN: 9789174596441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
Söderman Lena, Nordlund Mårten
Upplaga 6 : Stockholm : Liber : [2019] : 276 sidor :
ISBN: 9789147126446
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tideman Magnus
Långsiktiga effekter? Personer med funktionsnedsättning och deras etablering på arbetsmarknaden med stöd av Supported Employment. En uppföljning ur arbetstagarperspektiv.
Högskolan i Halmstad och Misa AB, 2015 : 2015 :
http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:791072/FULLTEXT04.pdf
Obligatorisk
Vägar till ökad delaktighet : kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS
Stockholm : Socialstyrelsen : 2018 : 88 s. :
ISBN: 978-91-7555-441-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter kan tillkomma.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Se Umeå UB:s söktjänst
Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter tillkommer
Arvidsson J
Post-school options for pupils with intellectual disabilities
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities 2 (2), 180-193 : 2015 :
Obligatorisk
Arbetssätt och metoder inom LSS-verksamheter
Engwall Kristina, Gustafsson Hjördis
Botkyrka kommun : 2016-09-16 :
http://fou-sodertorn.se/project/nr-14716-arbetssatt-och-metoder-inom-lss-verksamheter
Obligatorisk
Factors that underpin the delivery of effective decision-making support for people with cognitive disability
Douglas J, Bigby C, Knox L, Browning M
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(1), 37-44 : 2015 :
Obligatorisk
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 224 s. :
ISBN: 9789140685933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jormfeldt Mia
Tid, rum och självbestämmande : möjligheter och hinder i vardagen för äldre personer med intellektuell funktionsnedsättning på gruppboende
Jönköping : Jönköping University, School of Health and Welfare : 2016 : 240 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hj:diva-32262
Obligatorisk
Lövgren Veronica
Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
ISBN: 9789174596441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya Omsorgsboken
Söderman Lena, Antonson Sivert
5., [helt omarb., nya] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 290 s. :
ISBN: 978-91-47-09519-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: Del 1 och Del 3
Tideman Magnus
Långsiktiga effekter? Personer med funktionsnedsättning och deras etablering på arbetsmarknaden med stöd av Supported Employment. En uppföljning ur arbetstagarperspektiv.
Högskolan i Halmstad och Misa AB, 2015 : 2015 :
http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:791072/FULLTEXT04.pdf
Obligatorisk
Vägar till ökad delaktighet : kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS
Stockholm : Socialstyrelsen : 2018 : 88 s. :
ISBN: 978-91-7555-441-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter tillkommer.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Se Umeå UB:s söktjänst
Annan litteratur i syfte att fördjupa enskilda uppgifter tillkommer