"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Unga med missbruk och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, 15 hp

Engelskt namn: Young people with a substance abuse and a neuropsychiatric disability

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 2SA132

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2016-01-18

Innehåll

Kursen fokuserar på arbete med unga med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) och ett missbruk. En central fråga under kursen är vad det innebär att arbeta stärkande och rehabiliterande med unga personer med NPF och ett missbruk. Kursen innehåller två delkurser om vardera 7,5 hp. Dessa är Unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – svårigheter och möjligheter samt Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och missbruk – kunskap, metoder, och praktisk omsättning. Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande genom att reflektera över och diskutera den egna aktuella praktiken i relation till kursinnehåll och tillsammans med övriga studenter.

Delkurs 1: Unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – svårigheter och möjligheter, 7,5 hp

Utbildningen inleds med att ge en övergripande kunskapsöversikt kring olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (företrädesvis ADHD, ADD och autism) med fokus på de särskilda svårigheter och möjligheter det innebär att vara ung med NPF. Genomgången fokuserar några särskilt för åldersgruppen centrala teman:

1) Kropp/känslor/perception/kommunikation
2) Energi/återhämtning
3) Diagnosspecifika drag (likheter och skillnader mellan ADHD, ADD och autism)
4) Samsjuklighet (förekomst av och uttryck för flera diagnoser inklusive vanligt förekommande psykiatrisk problematik inom gruppen som ångestsyndrom och depression, tvångssyndrom, även känslighet och utsatthet för sociala riskfaktorer som erfarenheter av våld)
5) Övergång från barn/tonår till vuxenliv (inkl känslighet för förändring och förändringsprocesser)
6) Genus (likheter och skillnader mellan flickor och pojkar med NPF)
7) Intima & sociala relationer (inkl sexualitet)
8) Föreställningar om framtiden (inkl möjligheter att ge stöd att planera för och tänka framtid)
9) ”NT-kunskap” (kunskap om vad det innebär att se på och uppleva världen utifrån ett icke-NPF-perspektiv, inkl normkritiskt tänkande)
I kursen ingår förutom kunskap med förankring i forskning även inslag där deltagarnas egna reflexiva arbete med fokus på känslor och kommunikation är i fokus.

Delkurs 2: Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och missbruk – kunskap, metoder, och praktisk omsättning 7,5 hp

Målsättningen med delkurs två är att fokusera på sambandet mellan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och missbruk – kunskap, metoder, och praktisk omsättning. Detta utifrån grundläggande kunskaper om missbruk och behandling av missbruk med särskild betydelse för ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Kursen inleds med en introduktion och en allmän genomgång av missbruk och sambandet till NPF. En generell genomgång av olika behandlingsmetoder genomförs och därefter fokuseras det på kopplingen mellan teori, metod och praktik.

 

Förväntade studieresultat

Delkurs 1:
Deltagaren skall efter genomförd delkurs kunna:
- redogöra för särskilda svårigheter och möjligheter det innebär att vara ung med NPF
- redogöra för samt reflektera över erhållna kunskaper rörande det personliga arbetet med målgruppen

Delkurs 2:
Deltagaren skall efter genomförd delkurs kunna:
− visa grundläggande teoretisk kunskap missbruk som är relevant för klientelet.
− visa kunskap om tillämpbara behandlingsmetoder vid samsjuklighet mellan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och missbruk.
− Visa kunskap att göra bedömningar med avseende på relevanta behandlingsinsatser för ungdomar med neuropsykiatriska      
funktionsnedsättningar och missbruk.
− tillämpa teoretiska, metodologiska och praktiska färdigheter utifrån sina verksamheter.

 

Behörighetskrav

Kursen ges som en uppdragsutbildning på kvartsfart och vänder sig till personal på HBV-hem som riktar sig till ungdomar med ett missbruk. Regeln om grundläggande behörighet för högskolestudier gäller inte för uppdragsutbildning. Behörig att delta i uppdragsutbildning bestäms av uppdragsgivaren eller arbetsgivaren. Däremot gäller samma krav för studier och examination som på vanlig universitetsutbildning och efter att ha godkänts på kursen får deltagarna akademiska poäng.

 

Undervisningens upplägg

Denna kurs ges i flexibel form vilket innebär att deltagaren kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten samt genomföra uppgifter via den webbaserade lärplattformen. Kursen bygger på föreläsningar, seminarier och gruppernas förberedelsearbete och diskussioner inför lärarledda aktiviteter. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika grupp- och seminarieuppgifter.

Nätburen undervisning tillämpas vilket innebär att studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och headset samt internetuppkoppling via bredband.

 

Examination

Syftet med examinationerna är att åstadkomma lärande på individ och gruppnivå. Examinationerna skall stärka deltagarna i sitt professionella arbete med målgruppen. Under examinationerna förutsätts deltagarna arbeta med sina personliga utvecklingsområden i förhållande till sitt professionella arbete. Således är det centralt i examinationerna att skapa lärandemoment som ger ökade kunskaper om och möjligheter att utveckla den egna praktiken.

Under den första delkursen kommer deltagarna att påbörja ett arbete med en processuppgift (som i examinationsbeskrivningarna nedan benämns plan) som löper genom hela kursen. Syftet med denna processuppgift är att ge deltagarna en möjlighet att praktiskt tillämpa sina kunskaper i förhållande till sin egen verksamhet i varje delkurs, samt att skapa en helhet i kunskapsutvecklingen genom hela kursen. Processuppgiftens formalia och innehåll presenteras i början av delkurs 1. Deltagarna kommer också att arbeta med egna case utifrån egna erfarenheter och behov. Arbetet med case skall visa att de förstått de teoretiska perspektiven utifrån grundläggande begrepp och hur de kan använda, eller implementera den nya kunskapen i sitt arbete.

För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Delkurs 1: Unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – svårigheter och möjligheter 7,5 hp

Deltagarna påbörjar under denna delkurs arbetet med processuppgiften. I denna delkurs fokuseras det på det personliga professionella arbetet i förhållande till aktuell kunskap om unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningars utifrån ett svårighets- och ett möjlighetsperspektiv. Arbetet med processuppgiften skall visa deras kunskaper i de områden som beskrivits ovan under Förväntade studieresultat. Deltagarna skall också vid ett examinationsseminarium presentera planen samt ge återkoppling till övriga deltagares planer. Utöver arbetet med planen skall deltagarna arbeta med case under delkursen, vilket examineras i seminarieform.

Delkurs 2: Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och missbruk – kunskap, metoder, och praktisk omsättning 7,5 hp

Under denna delkurs innefattar processuppgiften problematiken med samsjukligheten mellan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och missbruk. Arbetet med process skall visa på kursdeltagarnas kunskaper kopplat till Förväntade studieresultat ovan. Därtill genomför deltagarna case rörande delkursens innehåll, med fokus på att tillämpa teoretiska, metodologiska och praktiska färdigheter.

För att bli godkänd på de separata delkurserna krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska delar är godkända.

Deltagare som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. om-prov vid fyra tillfällen inom ramen av ett år från respektive delkurs startdatum. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste deltagaren ha blivit formellt underkänd på provet. En deltagares frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Deltagare har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle. Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges.

Deltagare kan erhålla betyg eller studieintyg för vardera delkurs och efter avslutad kurs (15 hp) betyg eller studieintyg för kursen.

 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 3

Kurslitteraturen kommer att bestämmas i relation till deltagarnas presentationsbrev.