"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Funktionshinder: kategorisering och bemästrande, 7,5 hp

Engelskt namn: Disability - Categorization and Cooping

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 2SA115

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2014-10-17

Reviderad av: Prefekten, 2015-04-17

Innehåll

Kursen behandlar i två moment teoretiska och praktiska perspektiv på kategorisering och bemästring. Med utgångspunkt i en historisk tillbakablick belyses i första momentet normalitetens förvandling och dagens användning av kategoriseringar och diagnoser. Normalitet och avvikelse liksom diagnoser och dess konsekvenser för individer och samhälle belyses och diskuteras. I andra momentet studeras funktionshindrades upplevelser av och strategier för ett liv med funktionsnedsättning. Olika bemästringsstrategier kopplas till faktorer som typ och grad av funktionsnedsättning, personlighet, genus och etnicitet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

• redogöra för orsaker, innebörder och konsekvenser av kategorisering och diagnostisering
• identifiera olika bemästringsstrategier hos personer med funktionsnedsättningar
• beskriva rumsliga konsekvenser av diagnostisering och kategorisering
• diskutera teorier om diagnostisering och kategorisering och relatera dessa till konkreta situationer
• relatera teoretiska perspektiv på bemästring till vardagssituationer för personer med funktionsnedsättningar
• identifiera och värdera kategoriseringens konsekvenser för såväl individer och grupper som samhälle
• värdera och analysera funktionshindrades bemästringsstrategier i relation till typ och grad av funktionsnedsättning samt till genus och etnicitet
 

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är helt nätbaserad och ges i ett samarbete mellan Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet samt Utbildningsradion. I kursen ingår radioprogram från Utbildningsradion , föreläsningar samt diskussionsseminarier på kursens lärplattform.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma

Obligatoriska utbildningsmoment kan ingå i kursen. Student som ej deltagit i eventuellt obligatoriskt utbildningmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
 

Examination

Kursen examineras genom skriftliga individuella inlämningsuppgifter, individuell skriftlig hemtentamen samt aktivt seminariedeltagande
På den individuella skriftliga hemtentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På det aktiva seminariedeltagandet samt på de individuella inlämningsuppgifterna ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägleda¬ren. Se också “Regelverk för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 35

Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hjelmquist Erland
Inre och yttre världar : funktionshinder i psykologisk belysning
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03358-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Isaksson Joakim
Spänningen mellan normalitet och avvikelse : om skolans insatser för elever i behov av särskilt stöd
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 102 s. :
ISBN: 978-91-7264-857-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Funktionshinder och strategival : om att hantera sig själv och sin omvärld
Peterson Gerd, Ekensteen Vilhelm, Rydén Olof
Stockholm : Studentlitteratur : 2006 : 146 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31912-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-03772-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kjellman C
Har plats betydelse för hälsa?
Socialmedicinsk tidsskrift, vol 84, nr 3, 205-211 : 2007 :
Socialmedicinsktidskrift
Obligatorisk
Läsanvisning: 205-211

Common areas in group homes: Arenas for differnt interests?
Olin E, Jansson B.R
European Journal of Social Work, 11(3), 251-265 : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 251-265

Ytterligare litteratur med en omfattning om 150-200 sidor kan tillkomma.