Engelskt namn: Knowledgebased practice in social work
Denna kursplan gäller: 2015-08-17 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-17
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kurskod: 2SA113
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18
Reviderad av: Prefekten, 2015-05-18
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig innebörden av kunskapsbaserad praktik . Studenten ska därtill tillgodogöra sig specifika färdigheter av relevans för ett kunskapsbaserat socialt arbete.
Genom kursen erbjuds studenten tillfälle att integrera sina tidigare kunskaper och färdigheter, information om brukares erfarenheter och preferenser samt resultat från olika typer av vetenskapliga studier och utvärderingar. Genom kursinnehåll och examinationer integreras målsättningarna att utveckla studentens personliga, professionella och vetenskapliga utveckling samt studentens pedagogiska kompetens.
Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att:
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom fyra utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU).
Studenten ska efter avsluad kurs:
- Kunna redogöra för innebörden av kunskapsbaserat socialt arbete.
- Förstå innebörden av evidensbaserad praktik i socialt arbete.
- Formulera konkreta frågeställningar sökbara i litteratur och databaser, i anslutning till social problematik på individ-, familj- och/eller gruppnivå
- Söka fram, kritiskt granska och värdera olika typer av studier och utvärderingar, relevanta för social problematik på individ-, familj- och/eller gruppnivå
- Föreslå konkreta kunskapsbaserade insatser i relation till sociala problem på individ-, familj- och/eller gruppnivå
- Reflektera kritiskt kring sitt och andras lärande.
Undervisningen sker i form av studentaktiv problemlösning i grupp, genom handledning, föreläsningar samt seminarier. Seminarierna är inte obligatoriska. Det genomgående arbetssättet under kursen är ett problembaserat lärande (PBL).
Kursen har ett uttalat brukar- eller klientfokus. Undervisningen bygger på studentens arbete med autentiska situationer, att studenten formulerar och prövar sina kunskaper tillsammans med andra, identifierar kunskapsbehov, söker och värderar kunskap. Under kursen görs återkopplingar både mellan studenter och mellan studenter och lärare.
Obligatoriska examinerande och färdighetstränande moment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet
Till grund för betygssättning ligger två examinationer:
a) ett grupparbete (arbete med ett case) samt
b) en individuell skriftlig del där gruppens case-arbete ligger till grund för en fördjupad problembeskrivning och ett lösningsförslag.
Betyg på kursen ges när de båda examinerande (grupparbetet och individuell skriftlig ) obligatoriska delar är genomförda. På grupparbetet ges betyget U (underkänd) eller G (godkänd). På den individuella skriftliga uppgiften ges betyget U (underkänd), G (godkänd) eller VG (väl godkänd). Uppnår studenten betyget G på gruppuppgiften och betyget VG och på den individuella skriftliga uppgiften blir kursbetyget VG.
Student som ej uppnått godkänt resultat på den skriftliga gruppuppgiften kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen. Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Guldbrandsson Karin
Från nyhet till vardagsnytta. Om implementeringens mödosamma konst, En forskningssammanställning
Statens Folkhälsoinstitut. http://www.fhi.se/sv/Publikationer/Alla-publikationer/Fran-nyhet-till-vardagsnytta/ : 2007 :
Obligatorisk
Oscarsson Lars
Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten : en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter
Stockholm : SKL Kommentus : 2009 : 76 s. :
ISBN: 978-91-7345-208-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Evidensbaserat socialt arbete : teori, kritik, praktik
Bergmark Anders, Bergmark Åke, Lundström Tommy
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 191 s. :
ISBN: 978-91-27-13125-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar tillkommer (ingår i examinationsuppgift att finna relevant litteratur för varje specifikt case)