Engelskt namn: Analysing and understanding social phenomena
Denna kursplan gäller: 2015-08-17 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-08-17
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kurskod: 2SA111
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18
Reviderad av: Prefekten, 2015-05-18
Kursen ger kunskap om kvalitativ och kvantitativ metod, vetenskapsteoretiska förhållningssätt och dess relation till olika forskningsansatser. I den teoretiska delen behandlas kvalitativ och kvantitativ metod, forskningstraditioner och vetenskapsteoretiska ansatser. I den praktiska delen kommer studenterna att fördjupa sig i olika analysmetoder samt kritisk granska vetenskapliga texter. Forskningsetiska frågor kommer att behandlas utifrån rådande praxis, där både forskningsetiska principer och konsekvensanalyser kommer att studeras.
Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom fyra utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU).
Studenten ska efter avslutad kurs:
Undervisningen under momentet sker i form av föreläsningar, individuella arbeten, grupparbeten och seminarier med praktiska övningar och diskussioner. Stor vikt läggs vid att kombinera det teoretiska perspektivet med praktiska övningar, vad gäller samtliga innehållsliga delar av kursen, dvs. vetenskapsteoretisk, forskningsetisk, kvantitativ metod och kvalitativ metod. Detta sker genom olika övningar och grupparbetet som redovisas vid seminarium, dessa seminarier är obligatoriska.
Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet
För att bli godkänd på kursen krävs:
Individuell skriftlig hemtentamen
Den skriftliga individuella uppgiften syftar till att synliggöra studentens förmåga att kritiskt granska och analysera en doktorsavhandling. Studenten ska kortfattat redogöra för hela avhandlingen samt särskilt kritiskt granska och analysera avhandlingens metodavsnitt, etik samt avhandlingens resultat i förhållande till vetenskapliga utgångspunkter. På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
Aktivt obligatoriskt seminariedeltagande
Momentets innehåll seminariebehandlas kontinuerligt. Inför varje seminarium ska en individuell re-flektion av temat ha tagits upp och förbehandlats i grupp. Gruppens reflektioner över temat redovisas och diskuteras sedan på seminariet. Studenten förväntas uppvisa att han/hon har förstått och kritiskt reflekterat över de teman som behandlas under seminariet. På det aktiva seminariedeltagandet sätts någon av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Alla ingående delar i momentet kan ligga till grund för examination. Alla examinationer i momentet ligger till grund för momentbetyget. För att bli godkänd på momentet krävs att samtliga prov och
Obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid
examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Student som ej uppnått godkänt resultat på den skriftliga gruppuppgiften och seminariedeltagandet kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Att forska i socialt arbete : utmaningar, förhållningssätt och metoder
Dahlgren Lena, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 298 s. :
ISBN: 978-91-44-00462-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Kalman Hildur, Lövgren Veronica
Malmö : Gleerups : 2012 : 159 s. :
ISBN: 978-91-40-67733-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Snellman Marie-Louise
"Det är ju inte hela tiden bara lycka heller" : äldre kvinnors berättade liv - om arbete, omsorg och åldrande i landsbygdsmiljö
Umeå : Institiutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2009 : 278 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-30298
ISBN: 978-91-7264-919-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läs kapitel 2 metodkapitlet
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000360/HS_15.pdf http://www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000334/god_forskningssed_3.pdf
Artiklar tillkommer
Obligatorisk