Engelskt namn: Leadership and Organisation in Social Work
Denna kursplan gäller: 2018-08-20 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-09 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-18 och 2017-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2016-01-17
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kurskod: 2SA108
Högskolepoäng: 6,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2014-06-18
Reviderad av: Prefekten, 2017-12-07
Kursen fokuserar på ledarskapets innehåll och villkor för socialt arbete samt den organisatoriska kontext inom vilken arbetet äger rum. En central fråga under kursen är vad det innebär att leda verksamheter i så kallade människovårdande organisationer. Aktuella teman i kursen gällande organisationsteori är; legitimitet, kultur, makt och anpassning till omvärldens krav och förväntningar. Ledarskapsteorier behandlas med särskild utgångspunkt i frågor om relation, kommunikation, etik och professionalism samt vilket betydelse dessa faktorer har för att skapa förutsättningar vid t ex förändring och lärande. Av särskild betydelse i detta sammanhang är hur och när samverkan aktualiseras inom socialt arbete. Under kursen ska studenten erhålla en övergripande kännedom om arbetsrättens centrala regelverk och de rättigheter och skyldigheter som finns för arbetsgivare- och arbetstagare. Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande genom att reflektion över och diskussion om relationen mellan organisation, ledarskap, lagarbete och praktiskt socialt arbete.
Genom detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras i kursens förväntade studieresultat.
Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:
- ha kunskaper om organisations- och ledarskapsteorier med relevans för socialt arbete
- ha förmåga att identifiera arbetsrättsliga problem samt att föra en enklare juridisk argumentation
- ha förmåga att identifiera olika faktorer av betydelse för en god psykosocial arbetsmiljö
- ha förståelse för hur lärande påverkas av ledarskap och organisering
- ha förståelse för vad samverkan är samt vilken betydelse det får för ledare, medarbetare och klienter
I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.
Undervisningen baseras på olika pedagogiska former som föreläsningar, seminarium, färdighets-övningar och studentpresentationer. Studenten ska i samband med examinationsuppgiften, som skrivs parvis, söka, bearbeta och redovisa referee-bedömda vetenskapliga artiklar av relevans för kursen. Då två studenter skriver tillsammans måste ansvarsfördelningen tydliggöras. För att en individuell bedömning skall kunna ske måste det framgå vem av studenterna som ansvarar för respektive del i examinationsuppgiften. Studenten kommer under kursen i kontakt med konkreta verktyg som kan användas för förändringsarbete inom socialt arbete. Dessutom ges regelbunden möjlighet till reflektion under kursen över studentens eget kunskapsinhämtande.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet.
Examinationer sker på följande sätt:
-Genomförande av en skriftlig fördjupningsuppgift där studentens kunskaper om organisations- och ledarskapsteori och arbetsmiljö med relevans för det sociala arbetet prövas. Uppgiften genomförs parvis men redovisas individuellt i seminarieform.
-Studenten ska via aktivt seminariedeltagande individuellt redovisa inhämtade kunskaper från fördjupningsuppgiften, se ovan.
-Aktivt seminariedeltagande där studentens kunskaper om arbetsrättslig lagstiftning och förmåga att föra en juridisk argumentation prövas
På den skriftliga fördjupningsuppgiften ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). När det gäller aktivt seminariedeltagande ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G) och för att erhålla betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs VG på fördjupningsuppgiften samt G avseende deltagande i seminarier och obligatoriska övningar.
Student som inte helt uppfyllt målen för den skriftliga examinationsuppgiften kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå uppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva. Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Arbetsrätt
Andersson Anderz, Edström Örjan, Zanderin Lars
5., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 207 s. :
ISBN: 978-91-47-09658-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur bör socialtjänstens IFO organiseras?
Blom Björn, Morén Stefan, Perlinski Marek
Socionomen : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Nr 4, 2011, sid 12-16
Bringselius Louise
Tillitsbaserad styrning och ledning : ett ramverk
Stockholm : 2017 : PDF (27 s.) :
http://tillitsdelegationen.se/wp-content/uploads/2017/11/tillitsbaserad-styrning-och-ledning.pdf
Obligatorisk
When Is Appreciative Inquiry Transformational? A Meta-Case Analysis. THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181
Bushe Gervase R., Kassam Aniq F.
THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181 : 2005 :
Obligatorisk
Professioner, makt och samverkan mellan myndigheter: socialtjänstens, skolans och BUP: s arbete med ungdomar som inte går till skola.
Ek H, Isaksson J, Eriksson R
Socialvetenskaplig Tidskrift. Vol 24. No1. : 2017 :
https://journals.lub.lu.se/svt/article/view/16892/15272
Obligatorisk
Middle Managers in SocialWork:Professional Identity and Management in a MarketisedWelfare State
Shank Emelie, Lundström Tommy, Wiklund Stefan
Brittish Journal of social work : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 1-17
Wolvén Lars-Erik
Att utveckla mänskliga resurser i organisationer : om ledarskap, organisering, kultur och kompetens
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 335 s. :
ISBN: 91-44-01228-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gällande lagtext, från databas eller tryckt författningssamling, samt valfria vetenskapliga artiklar tillkommer
Arbetsrätt
Andersson Anderz, Edström Örjan, Zanderin Lars
5., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 207 s. :
ISBN: 978-91-47-09658-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hur bör socialtjänstens IFO organiseras?
Blom Björn, Morén Stefan, Perlinski Marek
Socionomen : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Nr 4, 2011, sid 12-16
When Is Appreciative Inquiry Transformational? A Meta-Case Analysis. THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181
Bushe Gervase R., Kassam Aniq F.
THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181 : 2005 :
Obligatorisk
Germundsson Per
Lärare, socialsekreterare och barn som far illa : om sociala representationer och interprofessionell samverkan
Örebro : Örebro universitet : 2011 : 169 s. :
Fulltext
ISBN: 9789176687871
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Middle Managers in SocialWork:Professional Identity and Management in a MarketisedWelfare State
Shank Emelie, Lundström Tommy, Wiklund Stefan
Brittish Journal of social work : 2014 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 1-17
Wolvén Lars-Erik
Att utveckla mänskliga resurser i organisationer : om ledarskap, organisering, kultur och kompetens
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 335 s. :
ISBN: 91-44-01228-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gällande lagtext, från databas eller tryckt författningssamling, samt valfria vetenskapliga artiklar tillkommer