"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Funktionshinder - individ, kultur och hälsa, 15 hp

Engelskt namn: Disability -Individual, culture and health

Denna kursplan gäller: 2017-01-16 och tillsvidare

Kurskod: 2SA107

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekten, 2014-05-22

Reviderad av: Prefekten, 2017-02-20

Innehåll

Kursen är uppdelad i följande två delkurser; delkurs 1 Funktionshinder: individ, kultur och hälsa samt delkurs 2: projektarbete
 
Delkurs 1 Funktionshinder: individ, kultur och hälsa 7,5hp
 
Delkurs 1 är uppdelad i fyra moment, där det första momentet är en introduktion till kursens övriga delar. I det första momentet introduceras innebörden av funktionshinder i en välfärdskontext men också i relation till identitetsbegreppet liksom betydelsen av ett inifrånperspektiv.
 
Delkursens andra moment behandlas funktionshinder ur ett livsloppsperspektiv. Momentet belyser levnadsvillkor för personer med funktionsnedsättning i relation till åldersrelaterade faser såsom barndom, ungdom, vuxendom och ålderdom, samt strukturella villkor som uppstår i förhållande till de olika faserna.
 
I delkursens tredje moment diskuteras funktionshinder och kultur i förhållande till olika teoretiska perspektiv. Exempelvis behandlas funktionshinderkultur liksom ”crip theory”. Därutöver belyses betydelsen av att ägna sig åt kulturarbete i relation till identitetsfrågor och som en motkraft till rådande samhällsnormer. 
 
I delkursens fjärde och avslutande moment studeras livssituationen för personer med funktionshinder ur ett globalt perspektiv och i relation till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Exempel på områden som behandlas är hälsa, utbildning och delaktighet i samhällslivet, i olika delar av världen.
 
Delkurs 2 projektarbete 7,5hp
 
I delkurs 2 fördjupar studenterna sina kunskaper utifrån delkurs 1. I delkursen genomförs ett projektarbete med utgångspunkt ifrån något av följande teman; funktionshinder ur ett livsloppsperspektiv, funktionshinder och kultur samt livssituationen för personer med funktionshinder ur ett globalt perspektiv. Projektarbetet består av att i uppsatsform författa en internationell kunskapöversikt.
 

Förväntade studieresultat

Målet för de bägge delkurserna är att studenten utvecklar fördjupade kunskaper om olika åldersgruppers erfarenheter av att leva med funktionsnedsättning. Studenten ska integrera kunskap från olika discipliner och analysera funktionshinder  i relation till skolålder, vuxenliv och åldrande. Särskilt ska studenten utveckla sin förmåga att jämföra svenska och internationella förhållanden.
 
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
 
Kunskap och förståelse:

  • visa fördjupad kunskap om situationen för människor med funktionsnedsättning avseende kultur, hälsa, utbildning och levnadsvillkor i ett globalt perspektiv
  • visa förståelse för innebörder av inifrånperspektiv och identitet under olika livsfaser för människor med funktionsnedsättning 

Färdighet och förmåga:

  • kritiskt granska och analysera centrala arenor såsom skola, arbetsliv, familjeliv och fritid med hjälp av teoretiska perspektiv
  • applicera teoretiska perspektiv på centrala identitetskategorier såsom kön, ålder, funktionshinder samt intersektioner däremellan
  • kritiskt granska och analysera centrala begrepp med hjälp av teoretiska perspektiv på funktionshinder och kultur 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och bedöma internationella organisationers insatser i linje med FN-konventionen (CRPD) för att förbättra levnadsförhållanden för människor med funktionsnedsättningar
  • göra samhälleliga och etiska bedömningar avseende situationen för människor med funktionsnedsättning i ett globalt perspektiv 

För delkurs 2 tillkommer följande mål:
 
Kunskap och förståelse

  • kunskap att kunna analysera och diskutera kunskap om situationen för människor med funktionsnedsättning med avseende på något av följande teman:  funktionshinder ur ett livsloppsperspektiv, funktionshinder och kultur samt livssituationen för personer med funktionshinder ur ett globalt perspektiv 

Färdighet och förmåga:

  • visa färdighet med avseende på metodtillämpning, kritiskt tänkande och stringent analys
  • planera, genomföra och presentera ett väl strukturerat självständigt vetenskapligt arbete 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och bedöma vetenskapligt producerad kunskap på funktionshinderområdet

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs minst 90  högskolepoäng i ämnena: socialt arbete, sociologi, psykologi eller annan utbildning som bedöms likvärdig, varav minst 15 högskolepoäng ska vara självständigt arbete. Dessutom krävs Eng A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
 

Undervisningens upplägg

Bägge delkurserna är nätbaserade. Delkurs 1 ges i samarbete mellan Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad och Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet. I delkursen kan också radio- och tvprogram från Utbildningsradion ingå. Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier. I delkurs 2 som genomförs som en projektkurs sker undervisningen via individuell- och/eller grupphandledning och seminarier. Undervisningen bedrivs på engelska. Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
 

Examination

I delkurs 1 examineras två av de fyra momenten samt delkursen i sin helhet. Delkursens andra moment, funktionshinder ur ett livsloppsperspektiv, examineras via en skriftlig inlämningsuppgift där studenten har till uppgift att diskutera och problematisera begreppen kön och livslopp i relation till funktionshinder. Det tredje momentet, funktionshinder och kultur examineras via ett diskussionsseminarium där diskussionen sker utifrån ett antal frågeställningar relaterade till litteratur och föreläsningar. Det fjärde momentet; livssituationen för personer med funktionshinder ur ett globalt perspektiv examineras, tillsammans med kursen som helhet genom författandet av ett individuellt fördjupningsarbete utifrån något av delkursens teman.  
                                
På det individuella fördjupningsarbetet ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På inlämningsuppgiften och seminariet ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
 
Delkurs 2 examineras genom genomförandet och författandet av en internationell kunskapsöversikt i uppsatsform. På denna examinationsuppgift ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG).
 
 
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att båda delkurserna erhållit betyget Väl godkänd (VG)
 
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
 
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
 
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-nivå.
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägleda­ren. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.
http://www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/index.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 2

Delkurs 1

Moment 1:

Beart, S; Hardy, G; Buchan, L
How People with Intellectual Disabilities View Their Social Identity: A Review of the Literature
Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities Volume 18, Issue 1, pages 47–56, March 2005 : 2005 :
Obligatorisk

Normalization fifty years beyond: Current trends in the Nordic countries
Tøssebro Jan, Bonfils I.S, Teittinen Antti, Tiderman Magnus, Traustadottir Rannveig, Vesala Hannu T
Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities : 2012 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Volume 9, Issue 2, pages 134–146

Mineur T
Swedish Education in Upper Secondary Schools for Students with Intellectual Disabilities: From a Student Perspective
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 2(2), 165-179 : 2015 :
Obligatorisk

Moment 2:

Arvidsson J
Post-school options for pupils with intellectual disabilities
Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities 2 (2), 180-193 : 2015 :
Obligatorisk

Göransson, K; Nilholm C.; Karlsson K
Inclusive education in Sweden? A critical analysis
International Journal of Inclusive Education, 15(5), 541-555 : 2011 :
Obligatorisk

Lillestø, B. & Sandvin J. T
Limits to vocational inclusion?: Disability and the social democratic conception of labour.
Scandinavian Journal of Disability Research, 16(1), 1-14. : 2014 :
Obligatorisk

Lived experiences of aging and later life in older people with intellectual disability
Kåhlin I, Kjellberg A, Nord C, Hagberg J.E
Ageing and Society, 35(03), pages 602-628 : 2015 :
Obligatorisk

Lövgren Veronica
Working life for middle-aged people with intellectual disabilities: Knowing their rights?
Research and Practice in Intellectual Developmental Disabilities, 2(2), 207-217 : 2015 :
Obligatorisk

Persson, B
Exclusive and inclusive discourses in special education research and policy in Sweden.
International Journal of Inclusive Education, 7(3), 271-280. : 2003 :
Obligatorisk

Priestley, M
Disability: a life course approach.
Cambridge: Polity. : 2003 :
Obligatorisk

Thomas, C.
Disabilities and gender: Reflections in theory and practice.
Scandinavian Journal of Disability Research, 8 (2-3):177-185 : 2006 :
Obligatorisk

Ytterligare litteratur med en omfattning om ca 100 – 150 sidor kan tillkomma

Moment 3:

Gürgens, Gjearum, R., Ineland, J.,& Sauer, L.
The Story about Theatre Organizations, the Public's Approval, and the Actors' Identity Formation in Nordic Disability Theatre.
Journal of Social work in Disability & Rehabilitation. Volume 9, issue 4, 2010, p. 254-273. : 2010 :
Obligatorisk

Ineland, J. & Sauer, L.
Institutional environments and sub-cultural belonging: theatre and intellectual disabilites.
Scandinavian Journal of Disability Research, 9(1): 46-57. : 2007 :
Obligatorisk

Löfgren-Mårtenson, L.
“Hip to be Crip?” About Crip Theory, Sexuality and People with Intellectual Disabilities.
Sexuality and Disability, Vol, 31, Issue 4, pp 413-424 : 2013 :
Obligatorisk

Peters, S
Is there a disability culture? A syncretisation of three possible world views.
Disability & Society, Vol.15, No. 4, 583-601 : 2000 :
Obligatorisk

Solvang, P.
From identity politics to dismodernisim? Changes in the social meaning of disability art. ALTER.
European Journal of Disability Research. Vol. 6, No.3 : 2012 :
Obligatorisk

Ytterligare litteratur med en omfattning om ca 100 – 150 sidor kan tillkomma

Moment 4:

Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Online:
United Nations :
Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Online:
Obligatorisk
Läsanvisning: (translations and other versions: http://www.un.org/disabilities/default.asp?navid=14&pid=150)

Shakespeare, T
Disability in developing countries. In: Watson, N., Roulstone, A. & Thomas, C. (eds.).
Routledge Handbook of Disability Studies. New York: Routledge, 271-284 : 2012 :
Obligatorisk

Singal, N
Disability, poverty and education: implications for policies and practices.
International Journal of Inclusive Education, 15 (10), 1047-1052 : 2011 :
Obligatorisk

UNESCO (periodical, extract). Education For All Global Monitoring Report.
UNESCO :
http://www.unesco.org/new/en/education/themes/leading-the-international-agenda/efareport/tests/launch/
Obligatorisk

World report on disability
Geneva: World H : 2011 :
http://whqlibdoc.who.int/hq/2011/WHO_NMH_VIP_11.01_eng.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: (translations and other versions: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report/en/index.html) (extract)

Ytterligare litteratur om ca 150 sidor kan tillkomma

Delkurs 2

Carey, Malcolm
The Social Work Dissertation. Using Small –Xcale Qualitative Methodology.
Berkshire: open University Press, McCrawe – Hill Education : 2009 :
Obligatorisk

Oliver, Paul
Succeeding with your literature review: a handbook for students.
Berkshire, England: McGraw-Hill : Open University Press : 2012 :
Obligatorisk

Machi, Lawrence A; McEvoy, Brenda T
The literature review. Six steps to success.
Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press : 2009 :
Obligatorisk

Utöver ovanstående litteratur tillkomer internationellet publicerade vetenskapliga artiklar samt litteratur som används i det enskilda projektarbetet.