Engelskt namn: Investigating Social Phenomena
Denna kursplan gäller: 2018-08-20 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2017-01-09 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2017-01-08
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-17 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kurskod: 2SA100
Högskolepoäng: 13,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2014-01-21
Reviderad av: Prefekten, 2017-12-07
Kursen ger kunskap om kvalitativ och kvantitativ metod, vetenskapsteoretiska förhållningssätt och dess relation till olika forskningsansatser. Huvuddelen av innehållet avhandlar kvalitativa och kvantitativa forskningsansatser avseende handhavande och genomförande av olika datainsamlingsmetoder, sätt att bearbeta data samt analyser av eget insamlat datamaterial.
Förutsättningarna för och genomförande av ett vetenskapligt arbete behandlas. Vidare omfattar kursen olika kunskapsintressens betydelse för val av forskningsdesign och vetenskapsteoretisk ansats. Ett avsnitt om forskningskvalitet handlar om granskning av vetenskapligt producerad kunskap, med tonvikt på t.ex. forskningsetiska frågor, validitet och reliabilitet.
Genom detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:
Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras i kursens förväntade studieresultat.
1. kunna redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska utgångspunkter och deras relation i förhållande till val av forskningsmetod och forskningsdesign
2. ha färdighet att samla in, bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data som kan ligga till grund för vetenskapligt arbete
3. vara förtrogen med olika typer av urval och deras betydelse för en undersökning i termer av att generalisera resultat i både statistisk och kvalitativ bemärkelse
4. skriftligt och muntligt redovisa resultat av såväl kvalitativa som kvantitativa undersökningar
5. kunna reflektera över det väsentliga i resultatet samt bedöma vilka begrepp/teorier som kan vara relevanta för vidare analys och förståelse
6. kunna granska och bedöma kvalitén av såväl kvalitativa som kvantitativa undersökningar samt redogöra för likheter och skillnader i hur man bedömer undersökningars kvalité
7. självständigt kunna söka efter, redogöra för och kritiskt värdera vetenskapliga studiers trovärdighet samt bedöma i vad mån de begrepp/teorier och tidigare forskningsresultat som används i analysen/diskussionen är relevanta, men även bedöma huruvida studierna är relevanta för det sociala arbetets praktik
Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning kan förekomma. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form, vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar görs tillgängliga via en webbaserad läroplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.
I denna kurs förekommer flera olika pedagogiska arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier samt en kursövergripande gruppövning. I gruppövningen och vid seminarierna arbetar studenten med kvalitativ och kvantitativ datainsamling, bearbetning, och analys. Övningar i hur relevanta programvaror tillämpas för bearbetning och analys ges också under kursens gång. Även individuella uppgifter förekommer. En del av momentet ägnas också att granska och ge konstruktiv feedback.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. (se vidare information under ”Examination”)
Examination sker på följande tre sätt.
1) Individuell skriftlig salstentamen, där studentens förmåga att redogöra för kunskaps- och
vetenskaps- teoretiska utgångspunkter och deras betydelse för val av forskningsmetod, förmåga att
redogöra för olika forskningsdesigner, samt uppvisa kunskap om insamling, bearbetning och analys
av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt ha kunskap om olika grundläggande aspekter av
forskningskvalitet, prövas.
2) Kursövergripande gruppövning (skriftlig uppgift), där studentens förmåga att identifiera olika relevanta
forskningsdesigner utifrån kunskapsintresse, förmåga att genomföra insamling, bearbetning och
analys av såväl kvalitativ som kvantitativ data samt vara förtrogen med grundläggande aspekter av
forsknings- kvalitet, prövas.
3) Aktivt deltagande på seminarier, där studenten genom sitt aktiva deltagande i redovisning och
diskussion visar sin förmåga till problematisering. Inför seminarierna förväntas studenten
förbereda sig genom i förväg angivna uppgifter och/eller läsning av litteratur. En del av förberedelseuppgifterna ska göras individuellt. Kursens innehåll seminariebehandlas kontinuerligt.
På den individuella skriftliga salstentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl
godkänd (VG). På den kursövergripande gruppövningen sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På det
aktiva seminariedeltagandet sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). På de individuella förberedelseuppgifterna inför seminarierna sätts något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds omprov.
För aktivt deltagande på seminarier gäller följande: student som ej närvarat eller på annat sätt ej uppnått godkänt resultat på något av de obligatoriska seminarierna kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet.
För den kursövergripande gruppuppgiften gäller följande: studenter som ej uppnått godkänt resultat på gruppuppgiften kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg.
Komplettering av examinationen ska anpassas utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenterna.
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Tillgodoräknande
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Obligatoriska böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. :
ISBN: 978-91-47-09068-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Three approaches to qualitative content anlysis
Hsiu H-F, Shannon S-E
Ingår i:
Qualitative health research
Newbury Park, Calif. : Sage Publications : 1991- : 15 : sid. 1277-1288 :
Till artikeln
Obligatorisk
Lantz Björn
Den statistiska undersökningen : grundläggande metodik och typiska problem
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 194 s. :
ISBN: 9789144103372
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskap, kunskap och praxis : introduktion till vetenskapsfilosofi
Thomassen Magdalene, Retzlaff Joachim
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2007 : 234 s. :
ISBN: 91-40-65070-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07699-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast kapitel av Lundman, Berit & Hällgren Graneheim, Ulla (2008) Kvalitativ innehållsananlys
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Se Umeå UB:s söktjänst
Metodedebatten om evidens
Rieper Olaf., Foss Hansen Hanne.0 187264
Kbh. : AKF : 2007. : 120 s. :
http://www.akf.dk/udgivelser/2007/pdf/metodedebat_evidens.pdfz Fulltext
ISBN: 978-87-7509-833-0 (hf.)
Se Umeå UB:s söktjänst