"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Ledarskap och organisation i socialt arbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Leadership and Organisation in Social Work

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 och tillsvidare

Kurskod: 2SA097

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-06-14

Reviderad av: Prefekten, 2014-06-18

Innehåll

Kursen fokuserar på ledarskapets innehåll och villkor för socialt arbete samt den organisatoriska kontext inom vilken arbetet äger rum. En central fråga under kursen är vad det innebär att leda verksamheter i så kallade människovårdande organisationer. Aktuella teman i kursen gällande organisationsteori är; legitimitet, kultur, makt och anpassning till omvärldens krav och förväntningar. Ledarskapsteorier behandlas med särskild utgångspunkt i frågor om relation, kommunikation, etik och professionalism samt vilket betydelse dessa faktorer har för att skapa förutsättningar vid t ex förändring och lärande. Av särskild betydelse i detta sammanhang är hur och när samverkan aktualiseras inom socialt arbete. Under kursen ska studenten erhålla en övergripande kännedom om arbetsrättens centrala regelverk och de rättigheter och skyldigheter som finns för arbetsgivare- och arbetstagare. Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla ett kritiskt tänkande genom att reflektion över och diskussion om relationen mellan organisation, ledarskap, lagarbete och praktiskt socialt arbete.

Utöver detta kursinnehåll ska studenten kunna
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- ha insikt om att socionomens handlingar får konsekvenser i människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- ha medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över sambandet mellan teori och praktik i klient/brukare-socionom relationen
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

För att nå dessa mål återfinns fyra utbildningsteman genomgående i utbildningen: Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling (PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans kursens övriga förväntade studieresultat.

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:

- ha kunskaper om organisations- och ledarskapsteorier med relevans för socialt arbete
- ha förmåga att identifiera arbetsrättsliga problem samt att föra en enklare juridisk argumentation
- ha förmåga att identifiera olika faktorer av betydelse för en god psykosocial arbetsmiljö
- ha förståelse för hur lärande påverkas av ledarskap och organisering
- ha förståelse för vad samverkan är samt vilken betydelse det får för ledare, medarbetare och klienter
- ha kunskaper om arbetsrättslig lagstiftning gällande Lagen om anställningsskydd (LAS), Medbestämmandelagen (MBL), Arbetsmiljölagen (AmL) och Diskrimineringslagen
- kunna självständigt söka fram minst en referee-bedömd internationell vetenskaplig artikel

Behörighetskrav

För övergång från första till andra läsåret krävs att den studerande genomgått socionomprogrammets första och andra termin med minst 45 godkända högskolepoäng.

Undervisningens upplägg

I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar gör tillgängliga via en webbaserad lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattform.

Undervisningen baseras på olika pedagogiska former som föreläsningar, seminarium, färdighets-övningar och studentpresentationer. Studenten ska i samband med examinationsuppgiften söka, bearbeta och redovisa referee-bedömda vetenskapliga artiklar av relevans för kursen. Studenten kommer under kursen i kontakt med konkreta verktyg som kan användas för förändringsarbete inom socialt arbete. Dessutom ges regelbunden möjlighet till reflektion under kursen över studentens eget kunskapsinhämtande.

Examination

För att bli godkänd på kursen krävs:

• Fördjupningsuppgift
Studenterna ska i par genomföra en s.k Uppskattande intervju (Appreciative Inquiry) med en person från det sociala arbtets praktik och göra en skriftlig analys på denna som kopplas till kurslitteraturen och en vetenskaplig artikel. Denna redovisas individuellt.

Fördjupningsuppgiften kan ge betygen U, G och VG. För G ska studenten uppfylla det som står beskrivet i stycket ovan och för VG ska studenten anlägga ett arbetsrättsligt perspektiv på uppgiften som då även blir större i omfattning.

• Övningar
Olika övningar genomförs som mäter studenternas personliga kompetens i förmågan att välja med-vetna strategier gällande ledarskap och organisering. Alla övningar bedöms via närvaro. För övningarna ges betygen U eller G.

• Seminarium
Studenterna deltar aktivt vid momentets seminarier där studenternas förmåga att ta ställning och argumentera i olika situationer övas. För seminarier ges betygen U eller G.

Alla delar ingående i kursen kan ligga till grund för examination. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är genomförda. Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studentexpeditonen. Förutsättningarna för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns på http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Se också “Regelsamling för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet” http://www.umu.se/regelverk/
 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Ledarskap och organisation i socialt arbete 7,5 hp

Arbetsrätt
Andersson Anderz, Edström Örjan, Zanderin Lars
5., rev. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 207 s. :
ISBN: 978-91-47-09658-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

When Is Appreciative Inquiry Transformational? A Meta-Case Analysis. THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181
Bushe Gervase R., Kassam Aniq F.
THE JOURNAL OF APPLIED BEHAVIORAL SCIENCE, Vol. 41 No. 2, June 2005 161-181 : 2005 :
Obligatorisk

Lagbok, Norstedts Juridik AB, Sveriges rikes lag eller Fakta Info Direkt, Sveriges Lagar, senaste upplagan.

Obligatorisk

Förändring genom utbildning? : utvärdering av projektet Homo- och bisexuella i omsorgen
Larsen Anna, Bildt Carina
Stockholm : Arbetslivsinstitutet, förlagstjänst : 2005 : 45 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Wolvén Lars-Erik
Att utveckla mänskliga resurser i organisationer : om ledarskap, organisering, kultur och kompetens
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 335 s. :
ISBN: 91-44-01228-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

En obl. valfri vetenskaplig artikel till den individuella examinationsuppgiften samt 1 obl. valfri internationell vetenskaplig artikel till examinationsuppgiften som skrivs i par Artiklar och kompendium kan ev tillkomma