"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Centrala teorier och begrepp i socialt arbete, 10,5 hp

Engelskt namn: Central Theories and Concepts in Social Work

Denna kursplan gäller: 2018-08-20 och tillsvidare

Kurskod: 2SA096

Högskolepoäng: 10,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-06-14

Reviderad av: Prefekten, 2017-12-07

Innehåll

Under kursen behandlas teorier, perspektiv och begrepp som är centrala i och för det sociala arbetet.
Teorierna ger förståelse för individer och grupper i det moderna samhället. Kursen fokuserar på
psykologi, socialpsykologi, socialpedagogik, socialgerontologi och systemteori. Under kursen
behandlas några praktiska arbetsmodeller och metoder som har relevans för socialt arbete. För att
kunna förstå och sätta in människors liv och handlingar i ett sammanhang diskuteras också teorier och
begrepp utifrån en strukturell och samhällelig nivå. För att ytterligare vidga perspektiven berörs också
socialt arbete i ett internationellt perspektiv.

Relationen mellan klient, socionom och omgivning problematiseras. Kön, klass, etnicitet och ålder är
viktiga aspekter i förståelsen av människors olika livsvillkor. Vidare fokuseras normativa och etiska
frågor med relevans för socionomers yrkesroll och verksamhet.

Genom detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att

- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:
Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras i kursens förväntade studieresultat.

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:

- Visa grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp i socialt arbete
- Kunna tillämpa grundläggande kunskaper om teorier och begrepp i socialt arbete
- Visa grundläggande förmåga att applicera för det sociala arbetet relevanta teorier och begrepp i
olika kontexter.
- kunna granska och redogöra för internationella vetenskapliga artiklar med relevans för kursens
innehåll
- kunna reflektera över teoriernas förhållande till etnicitet, funktionshinder, klass, kön och ålder
- kunna redogöra för samspelet mellan teorier och praktik i socialt arbete som ämne och praktik
 

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen
undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i
flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom
fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad lärplattform,
samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattform.

Kursen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar och avslutats med en skriftlig
examinationsuppgift där kursens alla delar behandlas. Förutom obligatorisk kurslitteratur, enligt
litteraturlistan, använder vi oss också av filmer, skönlitteratur, sagor och massmedia för att illustrera
teorier och begrepp.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet

Examination

Examination sker genom deltagande i färdighetstränande seminarier och genom en skriftlig hemtentamen. Gällande de examinerande inslagen förväntas studenterna visa prov på förmåga till ett applicerande av teorier i ett praktiskt sammanhang. För seminarierna förväntas, förutom ett aktivt deltagande vid seminarietillfällena, att studenterna har förberett sig utifrån de på förhand givna instruktionerna.

På den individuella skriftliga hemtentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl
godkänd (VG). För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet
med akademiskt vedertagna former. På det aktiva seminariedeltagandet sätts någon av betygen
Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Student som ej uppnått godkänt resultat på den skriftliga gruppuppgiften och seminariedeltagandet kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.

Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.

Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva

Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
 

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 34

Litteratur - Centrala teorier och begrepp i socialt arbete, 12,5 hp

Asplund Johan
Det sociala livets elementära former
Göteborg : Korpen : 1987 : 268, [2]s. :
ISBN: 91-7374-086-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Teori för socialt arbete
Blom Björn, Morén Stefan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 192 s. :
ISBN: 9789144091655
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialpedagogik : pedagogiskt socialt arbete
Cederlund Christer, Berglund Stig-Arne
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 183 s. :
ISBN: 9789147111305
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Familjen plus en : en resa genom familjeterapins praktik och idéer.
Hårtveit Håkon, Jensen Per, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta
2., [rev. och utök.]uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 (Falun : ook) : 383, [1]s. :
ISBN: 91-88872-64-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Healy Karen
Social Work Theories in Context. Creating frameworks for practice. Chapters 9 & 10, pp. 172-215.
New York : Palgrave MacMillan : 2005 :
Obligatorisk

Etik i arbete med människor
Henriksen Jan-Olav, Vetlesen Arne Johan
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 289 s. :
ISBN: 91-44-01689-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Howard Jenna
Exeptong and Accepting: the temporal Ambiguity of Recovery Identities. Social Psychology Quarterley Vol 69, No4 (Dec 2006) pp 307-324

Obligatorisk

Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jacobsen Bo
Existensens psykologi : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Perspektiv på sociala problem
Meuwisse Anna, Swärd Hans (red)
Stockholm : Natur & Kultur : 2002 :
Obligatorisk

Parrish Margarete
Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 371 s. :
ISBN: 978-91-47-09677-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

The creation of protection and hope in patients with malignant brain tumours
Salander Pär, Henriksson Roger, Bergenheim Tommy A
Soc Sci Med 42, 985-996 : 1996 :
Obligatorisk

SSR:s
Etiska riktlinjer för socionomer

Obligatorisk

Tornstam Lars
Åldrandets socialpsykologi
8., rev. utg. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 349 s. :
ISBN: 978-91-1-302970-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå vardagen : med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv.
Trost Jan, Levin Irene
3., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 297 s. :
ISBN: 91-44-03768-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Litteratur/artiklar kan tillkomma