Engelskt namn: Social work as subject and profession
Denna kursplan gäller: 2018-08-20 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2016-01-11 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-17 och 2016-01-10
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-19 och 2015-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2015-01-12 och 2015-01-18
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-01-11
Kurskod: 2SA091
Högskolepoäng: 6,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-02-05
Reviderad av: Prefekten, 2017-12-07
Kursen introducerar socialt arbete som kunskaps-, forsknings- och verksamhetsfält. I kursen behandlas socialt arbete som ämne och profession i historiskt, nutida och internationellt perspektiv. Betydelsen av etik och makt i det sociala arbetet definieras. Mötet och relationen mellan aktörerna i det sociala arbetet fokuseras och betydelsen av en professionell kommunikation tydliggörs. Den vetenskapliga anknytningen introduceras genom att studenten tränar att söka och sammanställa vetenskapligt producerad kunskap inom socialt arbete. I kursen fokuseras betydelsen av kön, klass, etnicitet, funktionsförmåga, sexualitet och ålder som exempel på kategoriseringar som skapar olika maktordningar.
Genom detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att:
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom tre utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:
Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras i kursens förväntade studieresultat.
Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska kunna:
- visa grundläggande kunskaper i referensteknik
- visa grundläggande kunskap om olika kunskapsformer
- visa grundläggande kunskap om olika vetenskapsteoretiska skolbildningar
- visa grundläggande kunskap om grunderna för vetenskapligt producerad kunskap
- visa grundläggande kunskap om metoder för informationssökning samt självständigt kunna söka fram internationella vetenskapliga artiklar med relevans för ämnets innehåll
- muntligt och skriftligt presentera ett mindre vetenskapligt arbete
- visa grundläggande kunskap om teoretiska begrepp som rör etnicitet, funktionshinder, klass, kön och ålder
- visa grundläggande kunskap om socialt arbete, dess historia och utveckling som ämne och profession
- definiera och förstå betydelsen av kommunikation och etik-, grupp- och maktaspekter i socialt arbete som ämne och profession
- reflektera över sig själv i förhållande till olika hierarkiskapande kategoriseringar (etniska-, funktionshinder-, klass- köns-, sexualitets- och åldersaspekter) som finns i samhället
I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som görs tillgängliga via en webbaserad lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattformen.
Kursen bygger på föreläsningar, seminarier och basgruppernas förberedelsearbete och diskussioner inför lärarledda aktiviteter. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur, individuella skriftliga uppgifter, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika grupp- och seminarieuppgifter. Gruppuppgiften genomförs dels via en skriftlig litteratursammanställning, dels via en självständig muntlig redovisning vid ett seminarium. Studenten tränar metoder för informationssökning med handledning vid Umeå universitetsbibliotek.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningsmoment kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Kompletteringen anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska ha utförts inom två veckor från tidpunkten för det missade obligatoriska utbildningsmomentet.
Examinationen sker på följande sätt:
På den individuella skriftliga salstentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På det aktiva seminariedeltagandet knutet till gruppuppgiften, individuell redovisning och granskning ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Student som ej har godkänt resultat på den individuella skriftliga salstentamen erbjuds ett omprov.
Student som ej uppnått godkänt resultat på den skriftliga gruppuppgiften och seminariedeltagandet kan efter beslut av examinator ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet.
Om studenten har ett beslut om särskilt stöd, har examinator rätt att besluta om anpassad examination.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
Dunk-West Priscilla, Lindelöf Inger
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 230 s. :
ISBN: 9789144097220
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 5 och 7
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
2. omarb. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur : 2013 : 276 s. :
ISBN: 9789127134065 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Molander Joakim
Vetenskapsteoretiska grunder : historia och begrepp.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 182, [2]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-02690-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 7 samt ordlistan
Socialt arbete : en grundbok
Meeuwisse Anna, Swärd Hans, Sunesson Sune, Knutagård Marcus
3., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 544 s. :
ISBN: 9789127141490
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1,4,11,18,19.
Svenska skrivregler
Språkrådet : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 3., [utök.] utg.
Stockholm: Liber, 2008
Svenska 263, [1] s
Akademiskt läsande och skrivande
Blomström Vendela, Wennerberg Jeanna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 202 s. :
ISBN: 9789144092546
Se Umeå UB:s söktjänst