Engelskt namn: Central Theories and Concepts in Social Work
Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-09-02
Kurskod: 2SA077
Högskolepoäng: 12,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för Socialt arbete, 2012-06-04
Reviderad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-02-12
Under kursen behandlas teorier, perspektiv och begrepp som är centrala i och för det sociala arbetet.
Teorierna ger förståelse för individer och grupper i det moderna samhället. Kursen fokuserar på
psykologi, socialpsykologi, socialpedagogik, socialgerontologi och systemteori. Under kursen
behandlas några praktiska arbetsmodeller och metoder som har relevans för socialt arbete. För att
kunna förstå och sätta in människors liv och handlingar i ett sammanhang diskuteras också teorier och
begrepp utifrån en strukturell och samhällelig nivå. För att ytterligare vidga perspektiven berörs också
socialt arbete i ett internationellt perspektiv.
Relationen mellan klient, socionom och omgivning problematiseras. Kön, klass, etnicitet och ålder är
viktiga aspekter i förståelsen av människors olika livsvillkor. Vidare fokuseras normativa och etiska
frågor med relevans för socionomers yrkesroll och verksamhet.
Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Ovanstående görs möjligt genom fyra utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:
Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling
(PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade
studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans kursens övriga förväntade studieresultat.
Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:
- Visa grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp i socialt arbete
-kunna tillämpa grundläggande kunskaper om teorier och begrepp i socialt arbete
- Visa grundläggande förmåga att applicera för det sociala arbetet relevanta teorier och begrepp i
olika kontexter.
- kunna granska och redogöra för internationella vetenskapliga artiklar med relevans för kursens
innehåll
- kunna reflektera över teoriernas förhållande till etnicitet, funktionshinder, klass, kön och ålder
- kunna redogöra för samspelet mellan teorier och praktik i socialt arbete som ämne och praktik
- kunna konstruera och tillämpa nätverkskartor som arbetsredskap
- kunna genomföra och analysera samtal utifrån ett professionellt förhållningssätt
I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen
undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i
flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom
fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som ges via en webbaserad lärplattform,
samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattform.
Kursen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar och avslutats med en skriftlig
examinationsuppgift där kursens alla delar behandlas. Förutom obligatorisk kurslitteratur, enligt
litteraturlistan, använder vi oss också av filmer, skönlitteratur, sagor och massmedia för att illustrera
teorier och begrepp.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt
utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet.
På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
Examinationen sker dels genom en individuell skriftlig tentamen, där studentens kunskaper i
förhållande till de förväntade studieresultaten prövas, dels genom aktivt seminariedeltagande, där
studenten genom sitt aktiva deltagande i redovisning och diskussion visar sin förmåga till
problematisering av de i kursen ingående teoretiska aspekterna.
På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl
godkänd (VG). För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet
med akademiskt vedertagna former. På det aktiva seminariedeltagandet sätts någon av betygen
Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och
obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid
examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k.
omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov
i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid
ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt
att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha
blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som
ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas
som ett provtillfälle.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl
talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa
examinationstillfälle.
Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en
student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studievägledaren. Förutsättningarna
för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för
aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter
som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på
annan ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).
Asplund Johan
Det sociala livets elementära former
Göteborg : Korpen : 1987 : 268, [2]s. :
ISBN: 91-7374-086-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berglund Stig-Arne
Det välgörande med att uttrycka sig. Tillhandahålles av institutionen
2004 :
Obligatorisk
Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Familjen plus en : en resa genom familjeterapins praktik och idéer.
Hårtveit Håkon, Jensen Per, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta
2., [rev. och utök.]uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 (Falun : ook) : 383, [1]s. :
ISBN: 91-88872-64-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Healy Karen
Social Work Theories in Context. Creating frameworks for practice. Chapters 9 & 10, pp. 172-215.
New York : Palgrave MacMillan : 2005 :
Obligatorisk
Etik i arbete med människor
Henriksen Jan-Olav, Vetlesen Arne Johan
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 289 s. :
ISBN: 91-44-01689-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Howard Jenna
Exeptong and Accepting: the temporal Ambiguity of Recovery Identities. Social Psychology Quarterley Vol 69, No4 (Dec 2006) pp 307-324
Obligatorisk
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jacobsen Bo
Existensens psykologi : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialt arbete en grundbok
Meeuwisse Anna, Swärd Hans, Sunesson Sune
Stockholm : Natur & Kultur : 2006 :
Obligatorisk
Perspektiv på sociala problem
Meuwisse Anna, Swärd Hans (red)
Stockholm : Natur & Kultur : 2002 :
Obligatorisk
Parrish Margarete
Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 371 s. :
ISBN: 978-91-47-09677-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The creation of protection and hope in patients with malignant brain tumours
Salander Pär, Henriksson Roger, Bergenheim Tommy A
Soc Sci Med 42, 985-996 : 1996 :
Obligatorisk
SSR:s
Etiska riktlinjer för socionomer
Obligatorisk
Tornstam Lars
Åldrandets socialpsykologi
8., rev. utg. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 349 s. :
ISBN: 978-91-1-302970-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå vardagen : med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv.
Trost Jan, Levin Irene
3., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 297 s. :
ISBN: 91-44-03768-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Litteratur/artiklar kan tillkomma
Asplund Johan
Det sociala livets elementära former
Göteborg : Korpen : 1987 : 268, [2]s. :
ISBN: 91-7374-086-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Berglund Stig-Arne
Det välgörande med att uttrycka sig. Tillhandahålles av institutionen
2004 :
Obligatorisk
Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
Engdahl Oskar, Larsson Bengt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
ISBN: 91-44-03462-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Familjen plus en : en resa genom familjeterapins praktik och idéer.
Hårtveit Håkon, Jensen Per, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta
2., [rev. och utök.]uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 (Falun : ook) : 383, [1]s. :
ISBN: 91-88872-64-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
Giddens Anthony, Andersson Sten
Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
ISBN: 91-7173-126-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Healy Karen
Social Work Theories in Context. Creating frameworks for practice. Chapters 9 & 10, pp. 172-215.
New York : Palgrave MacMillan : 2005 :
Obligatorisk
Etik i arbete med människor
Henriksen Jan-Olav, Vetlesen Arne Johan
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 289 s. :
ISBN: 91-44-01689-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Howard Jenna
Exeptong and Accepting: the temporal Ambiguity of Recovery Identities. Social Psychology Quarterley Vol 69, No4 (Dec 2006) pp 307-324
Obligatorisk
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jacobsen Bo
Existensens psykologi : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialt arbete en grundbok
Meeuwisse Anna, Swärd Hans, Sunesson Sune
Stockholm : Natur & Kultur : 2006 :
Obligatorisk
Perspektiv på sociala problem
Meuwisse Anna, Swärd Hans (red)
Stockholm : Natur & Kultur : 2002 :
Obligatorisk
Parrish Margarete
Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 371 s. :
ISBN: 978-91-47-09677-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
The creation of protection and hope in patients with malignant brain tumours
Salander Pär, Henriksson Roger, Bergenheim Tommy A
Soc Sci Med 42, 985-996 : 1996 :
Obligatorisk
SSR:s
Etiska riktlinjer för socionomer
Obligatorisk
Tornstam Lars
Åldrandets socialpsykologi
8., rev. utg. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 349 s. :
ISBN: 978-91-1-302970-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå vardagen : med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv.
Trost Jan, Levin Irene
3., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 297 s. :
ISBN: 91-44-03768-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Litteratur/artiklar kan tillkomma