"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Centrala teorier och begrepp i socialt arbete, 12,5 hp

Engelskt namn: Central Theories and Concepts in Social Work

Denna kursplan gäller: 2013-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 2SA077

Högskolepoäng: 12,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för Socialt arbete, 2012-06-04

Reviderad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2013-02-12

Innehåll

Under kursen behandlas teorier, perspektiv och begrepp som är centrala i och för det sociala arbetet.
Teorierna ger förståelse för individer och grupper i det moderna samhället. Kursen fokuserar på
psykologi, socialpsykologi, socialpedagogik, socialgerontologi och systemteori. Under kursen
behandlas några praktiska arbetsmodeller och metoder som har relevans för socialt arbete. För att
kunna förstå och sätta in människors liv och handlingar i ett sammanhang diskuteras också teorier och
begrepp utifrån en strukturell och samhällelig nivå. För att ytterligare vidga perspektiven berörs också
socialt arbete i ett internationellt perspektiv.

Relationen mellan klient, socionom och omgivning problematiseras. Kön, klass, etnicitet och ålder är
viktiga aspekter i förståelsen av människors olika livsvillkor. Vidare fokuseras normativa och etiska
frågor med relevans för socionomers yrkesroll och verksamhet.
Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att

- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Ovanstående görs möjligt genom fyra utbildningsteman som är genomgående i socionomprogrammet:
Pedagogisk Kompetens (PK), Professionell Medvetenhet (PM), Personlig och Professionell Utveckling
(PPU) samt Vetenskaplig Utveckling (VU). Dessa utbildningsteman preciseras som förväntade
studieresultat under rubriken Kursens mål tillsammans kursens övriga förväntade studieresultat.

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska:

- Visa grundläggande kunskaper om centrala teorier och begrepp i socialt arbete
-kunna tillämpa grundläggande kunskaper om teorier och begrepp i socialt arbete
- Visa grundläggande förmåga att applicera för det sociala arbetet relevanta teorier och begrepp i
olika kontexter.
- kunna granska och redogöra för internationella vetenskapliga artiklar med relevans för kursens
innehåll
- kunna reflektera över teoriernas förhållande till etnicitet, funktionshinder, klass, kön och ålder
- kunna redogöra för samspelet mellan teorier och praktik i socialt arbete som ämne och praktik
- kunna konstruera och tillämpa nätverkskartor som arbetsredskap
- kunna genomföra och analysera samtal utifrån ett professionellt förhållningssätt

Behörighetskrav

Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)

Undervisningens upplägg

I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen
undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i
flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer såsom
fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som ges via en webbaserad lärplattform,
samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattform.

Kursen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar och avslutats med en skriftlig
examinationsuppgift där kursens alla delar behandlas. Förutom obligatorisk kurslitteratur, enligt
litteraturlistan, använder vi oss också av filmer, skönlitteratur, sagor och massmedia för att illustrera
teorier och begrepp.

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit  i obligatoriskt
utbildningsmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet.
På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.

Examination

Examinationen sker dels genom en individuell skriftlig tentamen, där studentens kunskaper i
förhållande till de förväntade studieresultaten prövas, dels genom aktivt seminariedeltagande, där
studenten genom sitt aktiva deltagande i redovisning och diskussion visar sin förmåga till
problematisering av de i kursen ingående teoretiska aspekterna.

På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl
godkänd (VG). För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet
med akademiskt vedertagna former. På det aktiva seminariedeltagandet sätts någon av betygen
Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och
obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid
examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Studerande som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k.
omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov
i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid
ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt
att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha
blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som
ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas
som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl
talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa
examinationstillfälle.

Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en
student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studievägledaren. Förutsättningarna
för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för
aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter
som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på
annan ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 37

    Litteratur - Centrala teorier och begrepp i socialt arbete, 12,5 hp

    Asplund Johan
    Det sociala livets elementära former
    Göteborg : Korpen : 1987 : 268, [2]s. :
    ISBN: 91-7374-086-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berglund Stig-Arne
    Det välgörande med att uttrycka sig. Tillhandahålles av institutionen
    2004 :
    Obligatorisk

    Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
    Engdahl Oskar, Larsson Bengt
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
    ISBN: 91-44-03462-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Familjen plus en : en resa genom familjeterapins praktik och idéer.
    Hårtveit Håkon, Jensen Per, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta
    2., [rev. och utök.]uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 (Falun : ook) : 383, [1]s. :
    ISBN: 91-88872-64-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
    Giddens Anthony, Andersson Sten
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
    ISBN: 91-7173-126-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Healy Karen
    Social Work Theories in Context. Creating frameworks for practice. Chapters 9 & 10, pp. 172-215.
    New York : Palgrave MacMillan : 2005 :
    Obligatorisk

    Etik i arbete med människor
    Henriksen Jan-Olav, Vetlesen Arne Johan
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 289 s. :
    ISBN: 91-44-01689-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Howard Jenna
    Exeptong and Accepting: the temporal Ambiguity of Recovery Identities. Social Psychology Quarterley Vol 69, No4 (Dec 2006) pp 307-324

    Obligatorisk

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jacobsen Bo
    Existensens psykologi : en introduktion
    Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
    ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Socialt arbete en grundbok
    Meeuwisse Anna, Swärd Hans, Sunesson Sune
    Stockholm : Natur & Kultur : 2006 :
    Obligatorisk

    Perspektiv på sociala problem
    Meuwisse Anna, Swärd Hans (red)
    Stockholm : Natur & Kultur : 2002 :
    Obligatorisk

    Parrish Margarete
    Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 371 s. :
    ISBN: 978-91-47-09677-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The creation of protection and hope in patients with malignant brain tumours
    Salander Pär, Henriksson Roger, Bergenheim Tommy A
    Soc Sci Med 42, 985-996 : 1996 :
    Obligatorisk

    SSR:s
    Etiska riktlinjer för socionomer

    Obligatorisk

    Tornstam Lars
    Åldrandets socialpsykologi
    8., rev. utg. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 349 s. :
    ISBN: 978-91-1-302970-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå vardagen : med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv.
    Trost Jan, Levin Irene
    3., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 297 s. :
    ISBN: 91-44-03768-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Litteratur/artiklar kan tillkomma

  • Giltig från: 2013 vecka 36

    Litteratur - Centrala teorier och begrepp i socialt arbete, 12,5 hp

    Asplund Johan
    Det sociala livets elementära former
    Göteborg : Korpen : 1987 : 268, [2]s. :
    ISBN: 91-7374-086-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Berglund Stig-Arne
    Det välgörande med att uttrycka sig. Tillhandahålles av institutionen
    2004 :
    Obligatorisk

    Sociologiska perspektiv : grundläggande begrepp och teorier
    Engdahl Oskar, Larsson Bengt
    Lund : Studentlitteratur : 2006 : 399 s. :
    ISBN: 91-44-03462-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Familjen plus en : en resa genom familjeterapins praktik och idéer.
    Hårtveit Håkon, Jensen Per, Engelsöy Peter, Lindahl Charlotta
    2., [rev. och utök.]uppl. : Stockholm : Mareld, 2005 (Falun : ook) : 383, [1]s. :
    ISBN: 91-88872-64-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Modernitet och självidentitet : självet och samhället i den senmoderna epoken (Valda delar)
    Giddens Anthony, Andersson Sten
    Göteborg : Daidalos : 1999 : 277 s. :
    ISBN: 91-7173-126-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Healy Karen
    Social Work Theories in Context. Creating frameworks for practice. Chapters 9 & 10, pp. 172-215.
    New York : Palgrave MacMillan : 2005 :
    Obligatorisk

    Etik i arbete med människor
    Henriksen Jan-Olav, Vetlesen Arne Johan
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2001 : 289 s. :
    ISBN: 91-44-01689-1
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Howard Jenna
    Exeptong and Accepting: the temporal Ambiguity of Recovery Identities. Social Psychology Quarterley Vol 69, No4 (Dec 2006) pp 307-324

    Obligatorisk

    Professionell vägledning : med samtal som redskap
    Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
    ISBN: 978-91-44-01537-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jacobsen Bo
    Existensens psykologi : en introduktion
    Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
    ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Socialt arbete en grundbok
    Meeuwisse Anna, Swärd Hans, Sunesson Sune
    Stockholm : Natur & Kultur : 2006 :
    Obligatorisk

    Perspektiv på sociala problem
    Meuwisse Anna, Swärd Hans (red)
    Stockholm : Natur & Kultur : 2002 :
    Obligatorisk

    Parrish Margarete
    Mänskligt beteende : perspektiv inom socialt arbete
    1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 371 s. :
    ISBN: 978-91-47-09677-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    The creation of protection and hope in patients with malignant brain tumours
    Salander Pär, Henriksson Roger, Bergenheim Tommy A
    Soc Sci Med 42, 985-996 : 1996 :
    Obligatorisk

    SSR:s
    Etiska riktlinjer för socionomer

    Obligatorisk

    Tornstam Lars
    Åldrandets socialpsykologi
    8., rev. utg. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 349 s. :
    ISBN: 978-91-1-302970-2 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå vardagen : med ett symbolisk interaktionistiskt perspektiv.
    Trost Jan, Levin Irene
    3., [rev. och utök.]uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 297 s. :
    ISBN: 91-44-03768-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Litteratur/artiklar kan tillkomma