"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Socialt arbete som ämne och profession, 7,5 hp

Engelskt namn: Social work as subject and profession

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare

Kurskod: 2SA073

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2012-07-03

Reviderad av: Prefekt vid institutionen för socialt arbete, 2012-11-21

Innehåll

Kursen   introducerar   socialt   arbete   som   kunskaps-,   forsknings-   och   verksamhetsfält. 
I   kursen behandlas socialt arbete som ämne och profession i historiskt, nutida och internationellt
perspektiv. Betydelsen av etik och makt i det sociala arbetet definieras. Mötet och relationen
mellan aktörerna i det sociala arbetet fokuseras och betydelsen av en professionell kommunikation
tydliggörs. Den vetenskapliga anknytningen introduceras genom att studenten tränar att söka och
sammanställa vetenskapligt producerad kunskap inom socialt arbete. I kursen fokuseras betydelsen av
kön, klass, etnicitet, funktionsförmåga,  sexualitet och ålder som exempel på kategoriseringar  som
skapar olika maktordningar.

Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att

-      kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
-      skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
-      argumentera för sitt ställningstagande
-      utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
-      reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
-      reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
-      reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation

Förväntade studieresultat

Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska kunna:

–      visa grundläggande kunskaper i  referensteknik
–     visa grundläggande kunskap om olika kunskapsformer
–     visa grundläggande kunskap om olika vetenskapsteoretiska skolbildningar
–     visa grundläggande kunskap om grunderna för vetenskapligt producerad kunskap
–     visa  grundläggande  kunskap  om  metoder  för  informationssökning  samt  självständigt kunna söka fram internationella vetenskapliga   artiklar med relevans för kursens innehåll
–      muntligt och skriftligt presentera ett mindre vetenskapligt arbete
–      visa grundläggande  kunskap  om teoretiska  begrepp  som rör etnicitet,  funktionshinder, klass, kön och ålder
-        visa grundläggande kunskap om socialt arbete, dess historia och utveckling som ämne och profession
–      visa grundläggande kunskap om betydelsen av en professionell kommunikation i socialt arbete
–     definiera och förstå betydelsen av etik- grupp- och maktaspekter i socialt arbete som ämne och profession
–     reflektera över sig själv i förhållande till olika hierarkiskapande kategoriseringar (etniska-, funktionshinder-, klass- köns-, sexualitets- och åldersaspekter) som finns i samhället
–     reflektera över sig själv och utbildningsvalet i relation till sin kommande yrkesroll

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5).

Undervisningens upplägg

I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen
undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i
flexibel  form  vilket  innebär  att  studenten  kommer  att  möta  blandade  undervisningsformer 
såsom fysiska  möten  vid  samlingsorten,  inspelade  föreläsningar  som  ges  via en webbaserad 
lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattform.

Kursen bygger på föreläsningar,  seminarier och basgruppernas  förberedelsearbete  och diskussioner
inför lärarledda aktiviteter. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar
och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika
grupp- och  seminarieuppgifter.  Gruppuppgiften  genomförs  dels  via  en  skriftlig 
litteratursammanställning, dels  via  en  självständig  muntlig  redovisning  vid  ett  seminarium.
Studenten  tränar  metoder  för informationssökning med handledning vid Umeå
universitetsbibliotek.                                                             

Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt
utbildningmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet.
På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.

Examination

Examinationen sker på följande sätt:

•    Individuell skriftlig tentamen där studentens kunskap om det sociala arbetet som ämne och
profession prövas, med utgångspunkt i förväntade studieresultat
•    Aktivt seminariedeltagande, där studenten genom aktivt deltagande i redovisning och granskning
av skriftlig  gruppuppgift, visar på kunskaper i att söka, sammanställa, redovisa och granska
vetenskapliga artiklar som handlar om det sociala arbetets ämne och profession. Studenten ska i sin
skriftliga och muntliga redovisning och diskussion visa att han/hon kan känna igen grunderna för
vetenskapligt producerad kunskap. Studenten ska även ha granskat medstudenters skriftliga
sammanställning. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i
enlighet med akademiskt vedertagna former.

På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller
Väl godkänd (VG). På det aktiva seminariedeltagandet knutet till gruppuppgiften, individuella
redovisningen och granskningen ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på
hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en
sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla
obligatoriska moment är godkända. Student  som  inte  blivit  godkänd  vid  ordinarie  provtillfälle  har  rätt  till  förnyat 
provtillfälle,  s.k.  omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov
i  samband  med  ordinarie  kurstillfälle.  Student  har  rätt  att  prövas  på  samma  kursplan 
som  vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första
registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle
får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat,
att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl
talar  emot  det.  Skriftlig  begäran  lämnas  till  studierektor  senast  två  veckor  före  nästa
examinationstillfälle.

Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en stu-
dent ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska
minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studievägledaren. Förutsättningarna för
tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för
aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter
som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan
ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).
(rektorsbeslut Dnr 102-329-07).

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 4

Socialt arbete som ämne och profession

Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 289, [1] s. :
ISBN: 91-27-10800-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4

Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Socialt arbete : en grundbok
Meeuwisse Anna, Sunesson Sune, Swärd Hans
2., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 :
ISBN: 91-27-10762-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6 och 10-11.

Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bära eller brista. Kommunikation och relation i arbete med människor. (Kap 5). (Utbildningstema litteratur)
Rokenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
Borås : Gleerups : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 50-71

Sandström Gunbritt
Att vara socionom -från utbildad till erfaren
Lund: Studentlitteratur : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap. 1-3, 5-7, 11 och 14

Svenska skrivregler
Språkrådet : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 3., [utök.] utg. Stockholm: Liber, 2008 Svenska 263, [1] s

Socialstyrelsen
Utan fast punkt : om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete
Stockholm : 2001 : 168 s. :
Fulltext i pdf-format fritt tillgänglig från Socialstyrelsen
ISBN: 91-7201-566-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, cirka 45 sidor.

Molander Joakim
Vetenskapsteoretiska grunder : historia och begrepp.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 182, [2]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-02690-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar som studenten genom handledning har sökt fram tillkommer, ca. 8-10 st. Institutionen tillhandahåller c. 15 sidor från: Andersson, Dan-Erik & Taro Lennerfors, Thomas (2011) Etik. Malmö: Liber.