Engelskt namn: Social work as subject and profession
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2013-01-21
Kurskod: 2SA073
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekt vid Institutionen för socialt arbete, 2012-07-03
Reviderad av: Prefekt vid institutionen för socialt arbete, 2012-11-21
Kursen introducerar socialt arbete som kunskaps-, forsknings- och verksamhetsfält.
I kursen behandlas socialt arbete som ämne och profession i historiskt, nutida och internationellt
perspektiv. Betydelsen av etik och makt i det sociala arbetet definieras. Mötet och relationen
mellan aktörerna i det sociala arbetet fokuseras och betydelsen av en professionell kommunikation
tydliggörs. Den vetenskapliga anknytningen introduceras genom att studenten tränar att söka och
sammanställa vetenskapligt producerad kunskap inom socialt arbete. I kursen fokuseras betydelsen av
kön, klass, etnicitet, funktionsförmåga, sexualitet och ålder som exempel på kategoriseringar som
skapar olika maktordningar.
Utöver detta kursinnehåll ges studenten kontinuerligt möjlighet att
- kritiskt reflektera över sin egen roll i olika sociala sammanhang
- skapa sig insikt om att socionomens handlingar i sin yrkesroll får konsekvenser för människors liv
- argumentera för sitt ställningstagande
- utveckla medvetenhet om människors olika möjligheter och förutsättningar
- reflektera över samspelet mellan teori och praktik i det sociala arbetet
- reflektera över relationens betydelse mellan klient/brukare och socionom
- reflektera över, förstå och förklara vad det kan innebära att leva i en socialt utsatt livssituation
Kursens förväntade studieresultat är att studenten efter avslutad kurs ska kunna:
– visa grundläggande kunskaper i referensteknik
– visa grundläggande kunskap om olika kunskapsformer
– visa grundläggande kunskap om olika vetenskapsteoretiska skolbildningar
– visa grundläggande kunskap om grunderna för vetenskapligt producerad kunskap
– visa grundläggande kunskap om metoder för informationssökning samt självständigt kunna söka fram internationella vetenskapliga artiklar med relevans för kursens innehåll
– muntligt och skriftligt presentera ett mindre vetenskapligt arbete
– visa grundläggande kunskap om teoretiska begrepp som rör etnicitet, funktionshinder, klass, kön och ålder
- visa grundläggande kunskap om socialt arbete, dess historia och utveckling som ämne och profession
– visa grundläggande kunskap om betydelsen av en professionell kommunikation i socialt arbete
– definiera och förstå betydelsen av etik- grupp- och maktaspekter i socialt arbete som ämne och profession
– reflektera över sig själv i förhållande till olika hierarkiskapande kategoriseringar (etniska-, funktionshinder-, klass- köns-, sexualitets- och åldersaspekter) som finns i samhället
– reflektera över sig själv och utbildningsvalet i relation till sin kommande yrkesroll
Grundläggande behörighet samt Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5).
I Umeå ges denna kurs företrädesvis i form av traditionell campusutbildning där inslag av nätburen
undervisning förekommer. På samlingsorterna Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ges denna kurs i
flexibel form vilket innebär att studenten kommer att möta blandade undervisningsformer
såsom fysiska möten vid samlingsorten, inspelade föreläsningar som ges via en webbaserad
lärplattform, samt genomföra uppgifter via den webbaserade läroplattform.
Kursen bygger på föreläsningar, seminarier och basgruppernas förberedelsearbete och diskussioner
inför lärarledda aktiviteter. Studenten förbereder sig individuellt och i grupp inför föreläsningar
och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika
grupp- och seminarieuppgifter. Gruppuppgiften genomförs dels via en skriftlig
litteratursammanställning, dels via en självständig muntlig redovisning vid ett seminarium.
Studenten tränar metoder för informationssökning med handledning vid Umeå
universitetsbibliotek.
Obligatoriska utbildningsmoment ingår i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt
utbildningmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet.
På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
Examinationen sker på följande sätt:
• Individuell skriftlig tentamen där studentens kunskap om det sociala arbetet som ämne och
profession prövas, med utgångspunkt i förväntade studieresultat
• Aktivt seminariedeltagande, där studenten genom aktivt deltagande i redovisning och granskning
av skriftlig gruppuppgift, visar på kunskaper i att söka, sammanställa, redovisa och granska
vetenskapliga artiklar som handlar om det sociala arbetets ämne och profession. Studenten ska i sin
skriftliga och muntliga redovisning och diskussion visa att han/hon kan känna igen grunderna för
vetenskapligt producerad kunskap. Studenten ska även ha granskat medstudenters skriftliga
sammanställning. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i
enlighet med akademiskt vedertagna former.
På den individuella skriftliga tentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller
Väl godkänd (VG). På det aktiva seminariedeltagandet knutet till gruppuppgiften, individuella
redovisningen och granskningen ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att bli godkänd på
hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en
sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla
obligatoriska moment är godkända. Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat
provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov
i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan
som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första
registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle
får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat,
att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl
talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa
examinationstillfälle.
Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en stu-
dent ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska
minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studievägledaren. Förutsättningarna för
tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för
aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Elitidrottande studenter
som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan
ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).
(rektorsbeslut Dnr 102-329-07).
Kunskap i socialt arbete : om villkor, processer och användning
Blom Björn, Morén Stefan, Nygren Lennart
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 289, [1] s. :
ISBN: 91-27-10800-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1-4
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. :
ISBN: 978-91-44-04817-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialt arbete : en grundbok
Meeuwisse Anna, Sunesson Sune, Swärd Hans
2., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 :
ISBN: 91-27-10762-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1, 6 och 10-11.
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. :
ISBN: 978-91-44-06868-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bära eller brista. Kommunikation och relation i arbete med människor. (Kap 5). (Utbildningstema litteratur)
Rokenes Odd Harald, Hanssen Per-Halvard
Borås : Gleerups : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: s 50-71
Sandström Gunbritt
Att vara socionom -från utbildad till erfaren
Lund: Studentlitteratur : 2010 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap. 1-3, 5-7, 11 och 14
Svenska skrivregler
Språkrådet : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: 3., [utök.] utg.
Stockholm: Liber, 2008
Svenska 263, [1] s
Socialstyrelsen
Utan fast punkt : om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete
Stockholm : 2001 : 168 s. :
Fulltext i pdf-format fritt tillgänglig från Socialstyrelsen
ISBN: 91-7201-566-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar, cirka 45 sidor.
Molander Joakim
Vetenskapsteoretiska grunder : historia och begrepp.
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 182, [2]s. ; 23 cm :
ISBN: 91-44-02690-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar som studenten genom handledning har sökt fram tillkommer, ca. 8-10 st. Institutionen tillhandahåller c. 15 sidor från: Andersson, Dan-Erik & Taro Lennerfors, Thomas (2011) Etik. Malmö: Liber.