Engelskt namn: Disability: psychological and social perspectives
Denna kursplan gäller: 2015-01-12 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-01-12
Kursplan för kurser med start mellan 2012-09-03 och 2015-01-11
Kurskod: 2SA068
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekt vid institutionen för socialt arbete, 2011-10-17
Reviderad av: Prefekten, 2014-04-01
Kursen handlar om upplevelsen av funktionshinder ur individens perspektiv, samt hur individen bemästrar sin livssituation. Olika teoretiska perspektiv på rehabilitering/habilitering tas också upp liksom samhället och den sociala omgivningens betydelse. Kursen består av två teman, där det första temat psykologiska perspektiv utgår från ett individperspektiv på funktionshinder. Det gäller såväl den diagnostiska aspekten som upplevelsen av funktionsnedsättning och deras funktionshinderskapande konsekvenser, respektive möjligheter till bemästrande, exempel ges från några olika funktionshinder.
I det andra temat, social perspektiv, behandlas och diskuteras funktionshinder i relation till välfärdssamhället och funktionshindrade personer levnadsvillkor på olika samhälleliga arenor samt betydelsen av familj, kön och ålder. Vidare belyses habilitering/rehabilitering som en av flera kompetenser sammansatt verksamhet liksom utvecklingen mot ett socialt synsätt som innefattar aspekter av den sociala omgivningen.
I kursen behandlas vidare funktionshinderomsorgens betydelse för enskilda individer och grupper av människor med funktionshinder. Vidare diskuteras villkoren för ett brukarperspektiv och de utmaningar funktionshinderomsorgen och samhället står inför då en ny generation, som växt upp under 1990-och 2000 talen, ställer nya och andra krav på utformning och innehåll på insatser
Efter avslutad kurs skall studenterna:
• kunna beskriva grundläggande psykologiska och sociala teoretiska perspektiv på funktionshinder
• visa grundläggande kunskaper om den diagnostiska aspekten av funktionsnedsättning
och diskutera olika former av bemästrande strategier hos individer med funktionsnedsättning
• kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv på habilitering/rehabilitering och
för betydelsefulla faktorer för reellt brukarinflytande i samband med olika stödinsatser
• kunna övergripande redogöra för villkoren för personer med funktionsnedsättning i relation till ett intersektionellt perspektiv
• kunna identifiera olika handikappvetenskapliga frågeställningar
• kunna reflektera över olika perspektiv på funktionshinderfrågor utifrån psykologiska och sociala synvinklar
• kunna kritiskt granska och bedöma olika handkappforskningsrelaterade frågeställningar och dess betydelse i relation till samhälleliga och etiska aspekter
Kursen som är helt internetbaserad ges i samarbete med sektionen för hälsa och samhälle, högskolan i Halmstad. I kursen ingår också radioprogram från utbildningsradion. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och diskussioner på kursens diskussionsforum.
Obligatoriska utbildningsmoment kan ingå i kursen. Student som ej deltagit i obligatoriskt utbildningmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
.
Examination sker i form av individuell skriftlig hemtentamen samt genom diskussionsseminarium. På de examinerande momenten sätts betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Vid den individuella hemtentamen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Vid diskussionsseminarium används någon av uttrycken Godkänd eller Underkänd. För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget Välgodkänd krävs att den individuella hemtentamen bedömts som Väl godkänd samt att diskussionsseminarium bedömts som godkänd. Betyget sätts först när alla obligatoriska moment och examinationer är godkända
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.
Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.
Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
Examination genomförs normalt på den ort där kursen ges. Om särskilda skäl föreligger kan en stu-dent ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studieadminaistratören vid institution-en. Förutsättningarna för tentamen på annan ort är att godkänd skrivningsbevakning, lokal eller vad annat som krävs för aktuell examination kan anordnas till rimlig merkostnad för institutionen. Eli-tidrottande studenter som har avtal med Umeå centrum för idrottsvetenskap anses ha särskilda skäl att examineras på annan ort (rektorsbeslut Dnr 102-329-07).
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägleda¬ren. Se också “Regelverk för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.
Brusén Peter
Livet en gång till : en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik
Malmö : Égalité : 2005 : 246 s. :
ISBN: 91-975231-1-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Delaktig eller utanför : psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp
Carlsson Sven G., Hjelmquist Erland, Lundberg Ingvar
Umeå : Boréa : 2000 : 258, [2] s. :
ISBN: 91-89140-11-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gerald G
En riktig människa
Cura förlag : 1996 :
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heiman T
Parents of Children with disabilities: Resilience, Coping and Future expectations
Journal of Developmental and Phyical Dsabilities. Vol 14, No. 2., 159-171. : 2002 :
Obligatorisk
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
2., [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2013 : 224 s. :
ISBN: 9789140685933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjelmquist Erland
Inre och yttre världar : funktionshinder i psykologisk belysning
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03358-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Funktionshinder, kultur och samhälle.
Lindqvist Rafael, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 245 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32596-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01493-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 & 4
Lundberg I
Dyslexi - myter och realiteter
Artikel ur Svenska dyslexiföreingens och Svenska dyslexistiftelsens tidskrift nr 3/2003. : 2003 :
Obligatorisk
Lövgren Veronica
Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
ISBN: 9789174596441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pipping L
Kärlek och stålull
Gothia förlag : 2007 :
Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar
Smedler Ann-Charlotte, Tideman Eva, Smedler Ann-Charlotte
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 279 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-27-11692-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Starke Mikaela
Föräldrar med utvecklingsstörning och deras barn : vad finns det för kunskap? / Mikaela Starke
Stockholm : Socialstyrelsen : 2005 : 94 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10097/2005-123-3_20051234.pdf
Obligatorisk
Brusén Peter
Livet en gång till : en ryggmärgsskadad möter svensk handikappolitik
Malmö : Égalité : 2005 : 246 s. :
ISBN: 91-975231-1-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Delaktig eller utanför : psykologiska perspektiv på hälsa och handikapp
Carlsson Sven G., Hjelmquist Erland, Lundberg Ingvar
Umeå : Boréa : 2000 : 258, [2] s. :
ISBN: 91-89140-11-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gerald G
En riktig människa
Cura förlag : 1996 :
Bara funktionshindrad? : funktionshinder och intersektionalitet
Grönvik Lars, Söder Mårten (red.)
Malmö : Gleerup : 2008 : 214 s. :
ISBN: 978-91-40-66356-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Heiman T
Parents of Children with disabilities: Resilience, Coping and Future expectations
Journal of Developmental and Phyical Dsabilities. Vol 14, No. 2., 159-171. : 2002 :
Obligatorisk
Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Gleerups : 2009 : 208 s. :
ISBN: 91-40-65173-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjelmquist Erland
Inre och yttre världar : funktionshinder i psykologisk belysning
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 169 s. :
ISBN: 91-44-03358-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Funktionshinder, kultur och samhälle.
Lindqvist Rafael, Sauer Lennart
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 245 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32596-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01493-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 1 & 4
Lundberg I
Dyslexi - myter och realiteter
Artikel ur Svenska dyslexiföreingens och Svenska dyslexistiftelsens tidskrift nr 3/2003. : 2003 :
Obligatorisk
Lövgren Veronica
Villkorat vuxenskap : levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2013 : iv, 222 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-70120
ISBN: 9789174596441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pipping L
Kärlek och stålull
Gothia förlag : 2007 :
Att testa barn och ungdomar : om testmetoder i psykologiska utredningar
Smedler Ann-Charlotte, Tideman Eva, Smedler Ann-Charlotte
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2009 : 279 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-27-11692-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Starke Mikaela
Föräldrar med utvecklingsstörning och deras barn : vad finns det för kunskap? / Mikaela Starke
Stockholm : Socialstyrelsen : 2005 : 94 s. :
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10097/2005-123-3_20051234.pdf
Obligatorisk