"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Funktionshinder: synsätt och vardagsliv, 7,5 hp

Engelskt namn: Disability: perspectives and everyday life

Denna kursplan gäller: 2014-08-25 och tillsvidare

Kurskod: 2SA067

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Prefektion vid institutionen för socialt arbete, 2011-01-28

Reviderad av: Prefekten, 2014-04-01

Innehåll

Kursen behandlar i två moment funktionshinder i historisk, ideologisk, begreppslig, samt samhällsvetenskaplig mening. Grundläggande synsätt på definitioner av funktionshinder presenteras. Det inledande momentet innehåller också vardagslivets grundläggande villkor för människor med olika funktionshinder i olika miljöer. I det andra momentet belyses funktionsnedsättning och funktionshinder utifrån ett samhällsvetenskapligt perspektiv. Funktionshinder studeras utifrån olika kulturanalytiska och socialvetenskapliga synsätt med betoning på funktions-hindrande strukturer och processer. I momentet tränas den studerande att integrera och förena kunskap från flera olika samhällsvetenskapliga perspektiv.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

• beskriva livsvillkoren för personer med funktionshinder
• redogöra för olika definitioner av och synsätt på funktionshinder och dess utveckling över tid
• förena kunskap om funktionshinder från era olika samhällsvetenskapliga perspektiv
• reflektera över olika perspektiv på funktionshinder utifrån individuella och sociala synvinklar
• kritiskt bedöma och granska olika funktionshinderskapande processer och dess betydelse i relation till sam
hälleliga och etiska

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen är helt nätbaserad och ges i ett samarbete mellan Sektionen för hälsa och samhälle, Högskolan i Halmstad, Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet samt Utbildningsradion. I kursen ingår radioprogram från Utbildningsradion , föreläsningar samt diskussionsseminarier på kursens lärplattform.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma

Obligatoriska utbildningsmoment kan ingå i kursen. Student som ej deltagit i eventuellt obligatoriskt utbildningmoment ges möjlighet att på annat sätt genomföra det obligatoriska utbildningsmomentet. På vilket sätt detta sker anpassas efter undervisningens upplägg.
 

Examination

Kursen examineras genom skriftliga individuella inlämningsuppgifter, individuell skriftlig hemtentamen samt aktivt seminariedeltagande
På den individuella skriftliga hemtentamen sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl godkänd (VG). På det aktiva seminariedeltagandet samt på de individuella inlämningsuppgifterna ges betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända.

Student som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov senast tre månader efter att tentamensresultaten anslagits. Därefter erbjuds uppsamlingsprov i samband med ordinarie kurstillfälle. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov, med minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. Student har rätt att delta i max fem provtillfällen. För att ett provtillfälle ska räknas som förbrukat måste studenten ha blivit formellt underkänd på provet. En students frånvaro från anmält provtillfälle får inte räknas som ett förbrukat provtillfälle. Medverkan vid prov utan att redovisa ett resultat, att ”lämna blankt”, räknas som ett provtillfälle.

Student har rätt att byta examinator efter två icke godkända examinationer, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran lämnas till studierektor senast två veckor före nästa examinationstillfälle.
 

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Om student vill tillgodoräkna sig poäng från tidigare utbildning så ska en ansökan om tillgodoräknande sändas in senast två månader innan start på den kurs inom socionomprogrammet som önskas tillgodoräknas. Blanketter finns hos studievägledare eller på http://www.umu.se/blanketter. För mer information kontakta studievägleda¬ren. Se också “Regelverk för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Umeå universitet”.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 35

Barron Karin
Genus och funktionshinder. I Barron, Karin (red) (2004) Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur (32 sidor)

Obligatorisk
Läsanvisning: (32 s)

Danermark Berth (2005).
Handikappforskning som tvärvetenskap. Möjlighet och utmaningar. I Söder, Mårten (2005). Forskning om funktionshinder. Problem-utmaningar-möjligheter. Lund. Studentlitteratur. (20 sidor)

Obligatorisk

Danermark Berth (red) (2005).
Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp. Lund. Studentlitteratur (180 sidor)

Obligatorisk

Ett liv som andra : livsvillkor för personer med funktionshinder
Brusén Peter, Hydén Lars-Christer
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 226 s. :
ISBN: 91-44-00862-7 ; 375:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10

Funktionshinder i ett historiskt perspektiv
Förhammar Staffan, Nelson Marie C.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 206 s. :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-44-06224-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustavsson Anders (2004).
På spaning efter det levda medborgarskapet. I Tössebro, J (red.) (2004) Integrering och inkludering. Lund: Studentlitteratur (27 sidor)

Obligatorisk

Tideman Magnus
Handikapp : synsätt, principer, perspektiv : [antologi]
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 325 s. :
ISBN: 91-44-01646-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (kap 2,4,5,6,9,10,11,12)

Imrie, R (2004).
Disability, embodiment and the meaning of the home. Housing studies. Vol 19, no 5. (15 sid)

Obligatorisk

Jeppsson-Grassman Eva
Att drabbas och att forma sitt liv : om strategier bland funktionshindrade och arbetslösa
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 193 s. :
ISBN: 91-44-02665-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kjellman Cecilia
Ta plats eller få plats? : studier av marginaliserade människors förändrade vardagsliv
Lund : Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi : 2003 : 257 s. :
ISBN: 91-973856-7-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 3, 7

Funktionshinder och välfärd : betänkande.
Kommittén Välfärdsbokslut , Szebehely Marta
Stockholm : Fritzes offentliga publikationer : 2001 : 227 s. :
ISBN: 91-38-21483-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Möller Kerstin
ICF - om hälsa, miljö och funktionshinder
Finspång : Mo gård : cop. 2005 : 89 s. :
ISBN: 91-974352-3-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordenfelt Lennart
Aktivitet, delaktighet och ICF - en vetenskapsteoretisk bakgrund. I Gustavsson, Anders (2004). Delaktighetens språk. Lund. Studentlitteratur (15 sidor).

Obligatorisk

Tideman Magnus
Perspektiv på funktionshinder och handikapp
[Ny utg.] : Lund : Studentlitteratur : 2000 : 353 s. :
ISBN: 91-44-01618-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 6, 7

Åström, E (2001)
Vardagslivet så skiftande och olika till sin karaktär I Ellegård, K. & Wihlborg, E. (red.) (2001) Fånga vardagen - Ett tvärvetenskapligt perspektiv. Lund: Studentlitteratur (15 sidor)

Obligatorisk

Ytterligare litteratur med en omfattning om 150-200 sidor kan tillkomma