"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvärdering och verksamhetsutveckling i socialt arbete, 7,5 hp

Engelskt namn: Evaluation and Development of Organisational Processes in Social Work Practice

Denna kursplan gäller: 2009-08-31 och tillsvidare

Kurskod: 2SA055

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Socialt arbete: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete

Beslutad av: Institutionen för socialt arbete, 2009-08-31

Innehåll

Kursen ger inledningsvis en översikt av hur utvärdering i socialt arbete växt fram internationellt och i Sverige. Bland annat behandlas idén om evidensbaserad praktik (EBP) som en aktuell trend inom socialt arbete. Inledningsvis behandlas även några funda-mentala frågor som ligger till grund för all utvärdering av socialt arbete: Vad är kvali-tet? Vad är kunskap? Hur styrs utvärderingar av olika kunskapsperspektiv? Ett centralt inslag i kursen är en genomgång av ett antal aktuella perspektiv och modeller för utvärdering av socialt arbete. Bl.a. sker en genomgång av måluppfyllelseana-lys, teoriinriktad utvärdering, programteoriutvärdering och förklarande utvärdering. Under kursen fokuseras dessutom olika sätt att se på användning av utvärderingar. Mer specifikt går vi igenom hur resultat kan tillämpas i praktiken, bl.a. i syfte att åstadkomma verksamhetsutveckling. I anslutning till detta belyses strategier för att öka ut-värderingars användning och nytta. Här är ett viktigt tema chefers roll och betydelse vid kunskapsbasering av socialtjänsten som organisation. Inom ramen för kursen orienteras och tränas kursdeltagarna dessutom i att söka efter och att kritisk värdera befintliga utvärderingsresultat.

Förväntade studieresultat

1. Studenten ska kunna genomföra praktikrelevant informations- och kunskapssökning. 2. Studenten ska kunna bedöma utvärderingskvalitet. 3. Studenten ska kunna planera för en utvärdering.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar/grupparbeten och seminarier. Litteraturen läses i stor utsträckning in på egen hand. Deltagande i arbetsgrupper, dis-kussionsgrupper och seminarier är obligatoriskt.

Examination

Kursen examineras dels genom aktivt deltagande i övningar/grupparbeten och seminarier, dels genom författande och redovisning av en skriftlig plan för en reell eller fiktiv utvärdering av något fenomen (program, projekt, verksamhet, arbetssätt, metod, insats etc.) inom socialtjänsten. Alla ingående delar i kursen ligger till grund för examinationen. Betyg på kursen sätts först när alla prov och alla obligatoriska delar är godkända. Deltagare som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för att uppnå högre betyg. För alla skriftliga inlämningsuppgifter gäller att deltagare hanterar källor enligt eta-blerade akademiska former. Kursdeltagare som inte blivit godkänd vid ordinarie tentamensstillfälle har rätt till förnyat provtillfälle, s.k. omprov, senast tre månader efter att tentamensresultaten an-slagits, därefter i samband med ordinarie kurstillfälle. Kursdeltagare som ej deltagit i obligatoriskt och/eller examinerande grupparbete eller seminarium kan i vissa fall komplettera detta genom en individuell uppgift. Examinationerna är viktade på följande sätt: • för examination 1 ges betygen G eller U • för examination 2 ges betygen G eller U • för examination 3 ges betygen G eller U. Kursen omfattar fem sammankomster under vilka det varvas mellan föreläsningar, workshops och examinationer samt eget arbete. Nedan ges en översikt över kursens innehåll och uppläggning.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande Prövas i varje enskilt fall.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.